Warsztat praktyczny 2 WOT/M/PT/WarPr2-Z
Zajęcia będą obejmować ćwiczenia warsztatowe w obszarze teatru dokumentalnego. Stanowić będą wprowadzenie do tworzenia spektakli autorskich przy wykorzystaniu techniki devising oraz Real-Time Composition.
Jak wygląda powrót na scenę ze świata widowisk? Kiedy już stwierdzimy teatralność wszystkiego, pojawia się pytanie: co zostaje dla teatru? Jak wykorzystać szczególne teatralne narzędzia, konwencje, protokoły? Jakiego rodzaju siłę może dać scena, sceniczność, dramaturgia? Czy polityczność teatru oznacza jego uczestniczenie w sferze publicznej? Czy raczej jego wycofanie do przestrzeni "a-formansu", nie-urzeczywistnienia, fikcji? Poszukamy napięć między łatwością tworzenia teatralnej fikcji, a wpisywaniem się w to, co "nie-sceniczne", czy "autentyczne". Skorzystamy z tego, że to dychotomia fałszywa, ale pożyteczna.
Zajęcia oparte będą na metodologii wywodzącej się z tzw. devised theatre, a więc teatru tworzonego wspólnie, grupowo, z dowolnego punktu wyjścia: tekstu, pomysłu, braku pomysłu... Uzupełnieniem będzie krótki wstęp do metody Real-Time Composition, stworzonej przez portugalskiego choreografa João Fiadeiro, która poważnie podchodzi do performatywnego potencjału każdego fragmentu rzeczywistości.
Będziemy dyskutować, sprawdzać, grzebać, mylić się - próbować. Przypominać sobie, co może oznaczać słowo próba.
Zdecydujemy też, co może znaczyć określenie "pokaz końcowy".
Zakres poszczególnych tematów:
1. Podstawy techniki devising
2. Ćwiczenia w devising – listy, sekwencje, opisy
3. Obserwacja, interwencja, formalizacja – strategie przekładania rzeczywistości pozascenicznej na scenę
4. Devising a działania ruchowe
5. Kolektywne formy dokumentalne
6. Zadania autobiograficzne i ich wykorzystanie w procesie twórczym
7. Zadania tematyczne. Formalizacja materialu dokumentalnego
8. Najpierw „jak”, potem „co”. Rozwijanie form dramaturgicznych, zadań i ćwiczeń formalnych.
9. Wprowadzenie do Real-Time Composition – część 1.
10. Wprowadzenie do Real-Time Composition – część 2.
11. Przetwarzanie cudzego materiału – wykorzystanie Real-Time Composition w praktyce scenicznej.
12. Jak stworzyć ćwiczenie devising?
13. Projekty autorskie – przygotowanie projektów.
14. Projekty autorskie – prezentacja szkiców scenicznych – część 1.
15. Projekty autorskie – prezentacja szkiców scenicznych – część 2.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2017/18-Z: | W cyklu 2016/17-L: | W cyklu 2018/19-L: | W cyklu 2016/17-Z: | W cyklu 2017/18-L: | W cyklu 2020/21-Z: | W cyklu 2019/20-Z: | W cyklu 2018/19-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza –
student po zakończeniu kursu powinien:
Zapamiętać podstawowe techniki wytwarzania materiału scenicznego z dokumentalnych źródeł. K_W06,
Rozpoznawać strategie podejścia do wyzwań artystycznych we współczesnych sztukach performatywnych. K_W8
Wskazać najważniejszych artystów i grupy teatralne wykorzystujące materiał dokumentalny. K_W13, K_W14
Umiejętności – student po zakończeniu kursu powinien:
Konstruować proste sytuacje sceniczne nieoparte na scenariuszu. K_U02
Wykorzystywać poznane procesy twórcze do własnych poszukiwań. K_U03
Integrować osiągnięcia innych dziedzin sztuki i wiedzy do swojej pracy artystycznej. K_U04
Używać techniki real-time composition w procesie twórczym. K_U07, K_U13
Kompetencje personalne i społeczne – student po zakończeniu kursu powinien:
Działać wspólnie – grupowo - przy tworzeniu spektakli.K_K03
Uczestniczyć w procesie twórczym na różnych poziomach, nie ograniczając się do tradycyjnych funkcji twórczych. K_K04
Konstruować ćwiczenia i zadania aktorskie służące do stworzenia materiału dramaturgicznego w procesie divising. K_K05
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 1 Zapamiętać podstawowe techniki wytwarzania materiału scenicznego z dokumentalnych źródeł. K_W08++
EM 2 Rozpoznawać strategie podejścia do wyzwań artystycznych we współczesnych sztukach performatywnych. K_W05+
EM 3 Wskazać najważniejszych artystów i grupy teatralne wykorzystujące materiał dokumentalny. K_W10+
Umiejętności
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 4 Konstruować proste sytuacje sceniczne nieoparte na scenariuszu. K_U08++
EM 5 Wykorzystywać poznane procesy twórcze do własnych poszukiwań. K_U11+
EM 6 Integrować osiągnięcia innych dziedzin sztuki i wiedzy do swojej pracy artystycznej. K_U06++
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 7 Działać wspólnie – grupowo – przy tworzeniu spektakli. K_K03+
EM 8 Uczestniczyć w procesie twórczym na różnych poziomach, nie ograniczając się do tradycyjnych funkcji twórczych. K_K06+
EM 9 Konstruować ćwiczenia i zadania aktorskie służące do stworzenia materiału dramaturgicznego w procesie divising. K_K02++
Kryteria oceniania
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.
Literatura
1. Podstawowa:
Deirdre Heddon i Jane Milling, Devising Performance, Palgrave Macmillan, 2006
Hans-Thies Lehmann, Teatr postdramatyczny, tł. Dorota Sajewska i Małgorzata Sugiera, Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, Kraków 2004
Andre Lepecki, Exhausting dance. Performance and the politics of movement. Routledge, 2005
2. Uzupełniająca:
Michel Foucault, Of Other Spaces, Heterotopias, http://foucault.info/documents/heteroTopia/foucault.heteroTopia.en.html, 1967/1984
Erving Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, Aletheia, 2011
Jerzy Limon, Agnieszka Żukowska (red.), Amalgamaty sztuki. Intermedialne uwikłania teatru, wydawnictwo słowo/obraz terytoria, 2011
Philip Auslander, Liveness. Performance in a mediatized culture, Routledge, 2008