Kuratorstwo i produkcja projektów performatywnych WOT/M/KurProdPP
Celem kursu jest:
- zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu teorii i praktyki kuratorstwa sztuk performatywnych, w tym teatru;
- pozyskanie narzędzi pozwalających analizować projekty kuratorskie z zakresu sztuk performatywnych, w tym teatru;
- wprowadzenie do zarządzania projektem;
- zdobycie podstawowej wiedzy i umiejętności (zarządzanie budżetem, czasem i zespołem), które pozwolą osobom studiującym samodzielnie inicjować i realizować projekty artystyczne i społeczno-artystyczne.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu Osoba Studiująca:
- zna podstawowe uwarunkowania pracy oraz pola działań kuratora_rki projektów performatywnych, w tym teatralnych, i ma świadomość związanej z nimi odpowiedzialności zawodowej;
- zna podstawowe zasady programowania oraz komunikowania projektów performatywnych, w tym teatralnych (np. festiwalu, programu, sezonu teatralnego, cyklu edukacyjnego;
- zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania projektem;
- zna podstawowe zasady wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu z zakresu kultury i sztuki;
- potrafi opracować budżet projektu, w tym wskazać na potencjalne źródła finansowania;
- potrafi opracować harmonogram oraz strukturę organizacyjną projektu;
rozróżnia podstawowe typy umów i potrafi przygotować własne umowy na podstawie wzoru;
- umie pracować samodzielnie i kolektywnie;
- ma narzędzia do budowania zespołów zorientowanych na współpracę, komunikację i szacunek dla różnorodności.
Kryteria oceniania
Na ocenę składają się:
1. Zespołowa lub indywidualna prezentacja i analiza projektu z zakresu sztuk performatywnych, w tym teatru.
2. Zespołowe opracowanie w ramach zajęć i poza zajęciami przykładowego wniosku na dofinansowanie projektu z zakresu sztuk performatywnych, w tym teatru.
Praktyki zawodowe
Nie obowiązują.
Literatura
Michael Brenson, „The Curators Moment – Trends in the Field of International Contemporary Art Exhibitions", „Art Journal” 1998 nr 4.
Marta Keil, „Artysta – kurator – producent kultury", „Didaskalia. Gazeta Teatralna” nr 121, czerwiec-sierpień 2014.
Dragan Klaić, „Gra w nowych dekoracjach. Teatr publiczny pomiędzy rynkiem a demokracją", przeł.: E. Kubikowska, 3. Wydawnictwo: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Konfrontacje Teatralne / Centrum Kultury w Lublinie, Warszawa-Lublin 2014.
Anda Rottenberg, „Kurator: funkcja, zawód, misja", w: Rozrzut, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2023.
Aleksandra Sidor i Wiktoria Nadmorska w rozmowie z Tomaszem Kireńczukiem, „Kwestionować najłatwiejsze interpretacje rzeczywistości", „Didaskalia” 2022 nr 168, https://didaskalia.pl/pl/artykul/kwestionowac-najlatwiejsze-interpretacje-rzeczywistosci, dostęp z dnia: 20.10.2024 r.
Marta Szlasa-Rokicka i Krysia Bednarek w rozmowie z Francescą Coroną „Praca kuratora: współwyobrażanie, miasto, dyskurs", „Didaskalia” 2022 nr 168, https://didaskalia.pl/pl/artykul/praca-kuratora-wspolwyobrazanie-miasto-dyskurs, dostęp z dnia: 20.10.2024 r.