Metodologie badań humanistycznych WOT/M/GTP/MBH-L
W drugim semestrze zajęcia będą poświęcone kolejno następującym metodologiom:
1. Poststrukturalizm
2. Postdramatyzm
3. Dekonstrukcja
4. Antropologia strukturalna
5. Antropologia kulturowa
6. Badania kulturowe
7. Feminizm
8. Gender
9. Queer
10. Pragmatyzm
11. Historyzm
12. Postkolonializm
13. Socjologia teatru
14. Kognitywizm
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
- mieć podstawową wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych w kulturze dawnej i współczesnej; KW02
- znać podstawową terminologię nauk humanistycznych i społecznych;
- znać zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się badaniami dzieł sztuki w kulturze, socjologicznego kontekstu działalności kulturowej; KW03
- znać i rozumieć podstawowe metody analizy i interpretacji wytworów kultury w powiązaniu z tradycją; KW08
- mieć podstawową wiedzę o najnowszych osiągnięciach metod badań interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych. KW10, KW16
Umiejętności
Student po zakończeniu kursu powinien:
- selekcjonować oraz interpretować informacje pochodzące z różnych źródeł tekstowych, ikonograficznych, elektronicznych; KU01
- dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac; KU03
- posiadać podstawowe umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie problemów badawczych z zakresu humanistyki, literatury i sztuki. KU05
Kompetencje personalne i społeczne
Student po zakończeniu kursu powinien:
- rozumieć potrzebę nieustannego kształcenia; KK02
- rozumieć zasady, reguły oraz konieczność pracy naukowej. KK04
Kryteria oceniania
Dopuszczalne są dwie nieobecności na zajęciach w semestrze. Usprawiedliwiona trzecia, czwarta i piąta nieobecność może być przedmiotem ustnego zaliczenia opuszczonego materiału.
Literatura
1. A. Burzyńska, M. P. Markowski, "Teorie literatury. Antologia tekstów", Kraków 2006
2. A. Burzyńska, M. P. Markowski, "Teorie literatury. Podręcznik", Kraków 2006
3. S. Nowak, "Metodologia badań społecznych", Warszawa 1985