Warsztat mistrzowski WOT/M/F/WM
Distant Range Dramaturgies, czyli Dramaturgia Dalekiego Zasięgu
Podczas tego warsztatu online zbadamy formy performatywne, które są możliwe do wykonania przy ograniczeniach, jakie nakłada na nas pandemia Covid-19.
Dialog, relacje i konflikty są sercem dramaturgii. Ale jakie dialogi możemy prowadzić w obecnych czasach? I jakie relacje chcemy tworzyć? W centrum współczesnych sztuk performatywnych znajdują się poszukiwania nowych sposobów odnoszenia się do publiczności, próby powierzania widzom nowych ról, zabawy z nimi i tworzenia ich doświadczeń - niekoniecznie opartych na narracji.
Jak więc chcemy, aby te relacje z widzami się rozwijały? Jak odnosimy się do siebie nawzajem i jak chcemy odnosić się do dzisiejszego świata? Czy można pojmować przeszkody nie jako coś do pokonania, ale także jako coś, z czym możemy pracować, bawić się, a nawet co możemy wykorzystywać na naszą korzyść?
Podczas warsztatu będziemy badać różne formy dialogu, które pozwolą nam lepiej angażować się w kontakt z innymi ludźmi, z rzeczami i z naszym otoczeniem.
Poznamy również istniejące przykłady dramaturgii dalekiego dystansu (spektakle online, teatr smsowy, teat oparty na instrukcji, instalacje dla jednego widza i inne formaty), zanalizujemy ich potencjał dramaturgiczny, a także stworzymy własne przedstawienia na odległość.
Dr Sodja Zupanc-Lotker jest kierownikiem międzynarodowych studiów magisterskich w zakresie reżyserii “devised theatre” i teatru przedmiotu na Praskiej Akademii Sztuk Teatralnych DAMU, gdzie prowadzi również wykłady z dramaturgii. Po ukończeniu studiów magisterskich z reżyserii i dramaturgii na DAMU obroniła doktorat na Uniwersytecie Wiedeńskim, Zuryskiej Akademii Sztuk (ZHdK) i na DAMU.
Pracuje jako dramaturg w niezależnych projektach teatralnych, tanecznych i wystawienniczych. Współpracowała z Cristiną Maldonado, Ahilanem Ratnamohanem, Julianem Hetzelem, Janem Mockiem, Farm in the Cave, Lotte van den Berg, TAAT, Kristýną Lhotákovą, Petrą Tejnorovą, Wojtkiem Ziemilskim, Kunsthalle Praha i in. Była dyrektorką artystyczną Praskiego Quadrenniale Scenografii w latach 2008 - 2015, wydarzenia, przy którym pracowała od 1999 roku.
Była także kuratorem koordynującym szereg międzynarodowych artystycznych projektów badawczych, takich jak: Global City Local City, Space - Performing Arts in Public Space czy Urban Heat i jest jednym z głównych badaczy w badaniach artystycznych agencji Costume Agency w KHiO Oslo w latach 2018-21. Prowadziła wykłady i warsztaty na Columbia University, Yale School of Drama, Royal Central School of Speech and Drama, Reykjavik Arts Academy, Norwegian Theatre Academy, HKU Utrecht, Kiasma Helsinki oraz na wielu festiwalach i sympozjach.
Od 2014 roku zasiada w redakcji czasopisma “Theatre and Performance Design Journal” oraz w redakcji “Performance Research Journal”, oba publikowane przez Routledge
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
K_W08 ma rozszerzoną, zintegrowaną wiedzę na temat relacji i powiązań teatru z innymi rodzajami twórczości artystycznej, pozwalającą na formułowanie ujęć syntetycznych i interdyscyplinarnych
UMIEJĘTNOŚCI
KU_13 ma pogłębione umiejętności w posługiwaniu się różnymi formami dramaturgicznymi
K_U16 ma umiejętności językowe w zakresie wiedzy o teatrze na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_K04 aktywnie i krytycznie uczestniczy w grupach i instytucjach, realizujących lub organizujących projekty badawcze, działania teatralne lub kulturalne, inspiruje zbiorowe projekty i działania
K_K06 upowszechnia nowe dokonania teatralne oraz aktualny dorobek wiedzy o teatrze
Kryteria oceniania
Aktywność w zajęcia (50%)
Realizacja zadań warsztatowych (50%)
Warsztat realizowany w ramach projektu pod nazwą: „Nowa jakość kształcenia w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie” nr POWR.03.05.00-00-Z070/17-00 realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz ze środków budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 w ramach działania Zintegrowane Programy Uczelni w ramach Ścieżki I, Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych, Oś III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju.