Dramaturgia dla młodego widza WOT/M/DMW
Analiza dramatologiczna szczególnie interesujących współczesnych sztuk dla młodego widza (z elementami klasyki – Wilkowski). Uwzględnieni zostaną tacy autorzy, jak Marta Guśniowska, Monika Milewska, Malina Prześluga, Michał Walczak, Anna Andraka, Kuba Kapral, Tomasz Kaczorowski i inni.
W przypadku sztuk obcych omówione zostaną teksty Suzanne Lebeau, Karin Serres, Phillippe'a Dorina, Martina Baltscheita oraz Ingeborg von Zadow.
Analizowanie i interpretowanie nowej dramaturgii dla dzieci i młodzieży ma nie tylko przynieść studentom orientację w tym gatunku literackim, ale zwrócić uwagę na jej nowoczesność i aktualność oraz potencjał teatralny.
Efekty kształcenia
Wiedza
Po ukończeniu kursu student
K_W02 zna terminologię nauk humanistycznych, szczególnie wiedzy o teatrze, na poziomie rozszerzonym
K_W03 ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę na temat różnorodnych metodologii nauk humanistycznych oraz ich zastosowania w dziedzinie wiedzy o teatrze
K_W04 ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę o historii teatru i dramatu, integrującą jej różne zakresy i aspekty
Umiejętności
Student
K_U01 potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, rozwijać umiejętności i kierować własną karierą zawodową, wykorzystując różnorodne źródła i metody, w tym kontakty ze specjalistami, w języku polskim i obcym
K_U03 posiada pogłębione umiejętności badawcze, pozwalające na samodzielne formułowanie i rozwiązywanie oryginalnych problemów, z uwzględnieniem krytycznej analizy stanu badań, również w perspektywie interdyscyplinarnej
K_U04 posiada umiejętność syntetycznego i interdyscyplinarnego łączenia i wykorzystania wiedzy z innych nauk humanistycznych i społecznych
K_U06 umie dokonać pogłębionej analizy tekstu dramatycznego z różnych perspektyw teoretycznych i metodologicznych
Kompetencje personalne i społeczne
Student
K_K01 ma pogłębioną świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia i rozwoju, inspiruje i uczestniczy w działaniach edukacyjnych
K_K02 wykorzystuje możliwości wyboru dróg dalszego kształcenia, osobistego rozwoju i kariery zawodowej
K_K03 ma pogłębioną świadomość społecznego znaczenia teatru i szeroko pojmowanej kultury, inspiruje i uczestniczy w działaniach animatorskich
Kryteria oceniania
Aktywny udział w zajęciach jako podstawa zaliczenia.
Egzamin ustny na zakończenie semestru.
Literatura
1. Teksty wskazanych dramatów zaczerpnięte z antologii, zbiorów autorskich oraz czasopism („Dialog”, „Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży”)
3. Halina Waszkiel, „Dramaturgia polskiego teatru lalek”, Warszawa 2013
4. „Dziecko i teatr w przestrzeni kultury”, pod red. Marty Karasińskiej i Grzegorza Leszczyńskiego, t. I: „Teatr w świecie”, t. II: „Świat w teatrze”, Poznań 2007
6. „Kulturowe konteksty baśni”, pod red. Grzegorza Leszczyńskiego, t. I: „Rozigrana córa mitu”, Poznań 2005; t. II: „W poszukiwaniu straconego królestwa”, Poznań 2006
8. „Sztuka dla dziecka jako forma komunikacji społecznej”, t. I pod red. Grzegorza Leszczyńskiego, t. II pod red. Marty Karasińskiej, Poznań 2009
10. Weronika Kostecka, "Baśń postmodernistyczna: przeobrażenia gatunku. Intertekstualne gry z tradycją literacką", Warszawa 2014
11. Jan Wilkowski, "Spowiedź w drewnie. Dramaty", wybór i oprac. Halina Waszkiel, IBL PAN, Warszawa 2020
12. „Spotkanie jako sztuka”, pod redakcją Anny Marii Czernow i Joanny Żygowskiej, Centrum Sztuki Dziecka, Poznań 2020
13. Halina Waszkiel, "Lalki wobec końca antropocenu", [w:] "LALKA NOVA: nowe znaczenia lalki w teatrze i sztukach performatywnych”, Wydział Lalkarski wrocławskiej Filii Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, Wrocław 2022
W cyklu 2023/24-L:
Literatura szczegółowa (kolejne tematy): 1.Dramaturgia dla młodego widza / Dramaturgia dla dzieci / Dramaturgia dla teatru lalek (omówienie literatury ogólnej) 2. Jan Wilkowski i Leon Moszczyński: "Guignol w tarapatach" 3. Krystyna Miłobędzka: "Ptam" i "Ojczyzna" 4. Monika Milewska: "Dzieje sławnego Rodryga" 5. Michał Walczak: "Ostatni tatuś" oraz "Janosik. Naprawdę prawdziwa historia" 6. Marta Guśniowska: "A niech to Gęś kopnie!" oraz "Marvin" 7. Marta Guśniowska: "Ony" 8. Malina Prześluga: "Dziób w dziób" oraz "Pan Lampa" 9. Malina Prześluga: "Chodź na słówko" oraz "Ile żab waży księżyc" 10. Anna Andraka: "Wolf" 11. Tomasz Kaczorowski: "[●REK]in Pol" oraz "Opowieść o tym, jak przeżyć godnie życie" 12. Kuba Kapral, "Śmieciory" oraz "NieWażny głos" 13. Suzanne Lebeau, "Olbrzymek" oraz Karin Serres, "Jagoda i niedźwiedzie" 14. Philippe Dorin, "Czekając na Tomcia Palucha" oraz Martin Baltscheit, "Wrona i Niedźwiedź albo Słońce świeci wszystkim" 15. Ingeborg von Zadow, "Chodź teraz idź" Literatura ogólna (jak wyżej, w informacjach podstawowych): |
Uwagi
W cyklu 2023/24-L:
Zajęcia mogą być przeprowadzona online lub zdalnie. |