Współczesne życie teatralne 4 WOT/L/WspZyT4-L
Podstawą programu zajęć ze Współczesnego życia teatralnego będzie aktywny udział w polskim życiu teatralnym oraz analiza towarzyszącego mu dyskursu krytycznego i szerszego dyskursu publicznego odnoszącego się do miejsca i funkcji teatru w kulturze, jego wymiaru wspólnotowego - zarówno w wymiarze afirmatywnym, jak i krytycznym. Analiza aspektów estetycznych i szeroko rozumianej polityczności dzieł teatralnych uzupełniona będzie o kontekst instytucjonalny, determinujący procesy produkcji i odbioru sztuki teatru, a zatem istotnie wpływający zarówno na estetykę, jak na i polityczność sztuki. Istotnym aspektem zajęć będzie refleksja na temat warunków i ograniczeń wolności ekspresji artystycznej w dzisiejszym teatrze polskim oraz różnych form cenzury – ideologicznej, ekonomicznej, instytucjonalnej – i ich konsekwencji dla polskiego teatru
Zakres poszczególnych tematów:
1. Elementy wiedzy o systemie organizacji teatrów w Polsce
2. Najważniejsze instytucjonalne polskie sceny teatralne i ich twórcy
3. Wiodące polskie niezależne sceny, kolektywy i centra
4. Analiza kluczowych aspektów procedur instytucjonalnych związanych z dystrybucją władzy, podległością wobec innych „aktorów społecznych” i autonomią instytucji oraz poszczególnych twórców
5. Warunki wolności ekspresji artystycznej w Polsce – aspekty prawne i funkcjonalna analiza praktyk świata sztuki
6. Analiza najważniejszych nurtów i trendów estetycznych w Polskim życiu teatralnym . Tworzenie katalogu chwytów reżyserskich charakterystycznych dla dzisiejszego teatru.
7. Analiza i interpretacja wybranych dzieł teatralnych oglądanych wspólnie w teatrach
8. Analiza dyskursu krytycznego w prasie branżowej, codziennej, mediach elektronicznych
10. Analiza dyskursu publicznego wokół teatru i jego społecznych i politycznych funkcji na wybranych przykładach ze współczesnego życia teatralnego
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 1 nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska współczesnego życia teatralnego w Polsce K_W05
EM 2 określić najważniejsze nurty estetyczne współczesnego polskiego teatru; scharakteryzować czołowych twórców polskiego teatru oraz najważniejsze ośrodki instytucjonalne K_W14
Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien:
EM 3 wykorzystywać poznane w toku zajęć podstawowe narzędzia analityczne z zakresu analizy dzieła teatralnego, krytyki teatralnej i krytyki instytucjonalnej K_U05
EM 4 rozpoznać i scharakteryzować w wybranym dziele teatralnym elementy estetyki, polityczności i wpisany w nie wymiar instytucjonalny K_U03
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 5 uczestniczyć w prowadzonej w grupie w formie dyskusji analizie wybranych aspektów dzieła teatralnego i zjawisk współczesnego życia teatralnego K_K04
EM 6 bronić swojego stanowiska, argumentować, powołując się na określone elementy analizy dzieła teatralnego, teksty krytyczne, przejawy dyskursu publicznego wokół teatru K_K06
EM 7 krytycznie analizować propozycje interpretacyjne K_K04
Kryteria oceniania
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.
Konieczny jest aktywny udział w życiu teatralnym, w tym udział w wybranych przedstawieniach teatralnych. Konieczny jest także aktywny udział w zajęciach; zabieranie głosu, analiza przedstawień i zjawisk we współczesnym życiu teatralny, zapoznawanie się z tekstami krytycznymi i kontekstowymi.
Warunkiem zaliczenia będzie także przygotowanie samodzielnej pracy pisemnej przedstawionej publicznie w formie referatu; udział w dyskusji po prezentacji i obrona swojej propozycji interpretacyjnej.
Aktywność w dyskusji – 40%
Systematyczność pracy – 20%
Referat – 40%
Literatura
- Systemy organizacji teatrów w Europie, red. Karolina Prykowska-Michalak, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa 2016; fragmenty
- Dragan Kalić, Gra w nowych dekoracjach. Teatr publiczny pomiędzy rynkiem a demokracją, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Konfrontacje Teatralne, Warszawa-Lublin 2014; fragmenty
- Struktura teatru a struktura spektaklu, red. Anna Galas-Kosil, Piotr Olkusz, Warszawa 2016.
- Grzegorz Niziołek, Dwa tysiąclecia prawie i ani jednego boga, „Didaskalia” 2010 nr 99.
- Weronika Szczawińska, Teoretyczne demokracja, praktyczne instytucje, „Polish Theatre Journal” 2017 nr 1–2.
- Odzyskiwanie tego, co oczywiste. O instytucji festiwalu, red Marta Keil, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Konfrontacje Teatralne, Warszawa-Lublin 2017; fragmenty
Lektura bieżącej publicystyki teatralnej w pismach branżowych i prasie codziennej.
• Uzupełniająca:
- „Polish Theatre Journal” 2017 nr 1-2
- Jolanta Kowalska Spacer po barykadach, Instytut Książki 2014.
- Marcin Kościelniak, „Młodzi niezdolni” i inne teksty o twórcach współczesnego teatru, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014
- Monika Kwaśniewska, Pytanie o wspólnotę. Jerzy Grzegorzewski i Jan Klata, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016.
Krystyna Duniec, Joanna Krakowska, Soc, sex i historia , Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2014.