Współczesne życie teatralne 4 WOT/L/WspZyT4-L
Podstawą programu zajęć ze Współczesnego życia teatralnego będzie aktywny udział w polskim życiu teatralnym oraz analiza towarzyszącego mu dyskursu krytycznego i szerszego dyskursu publicznego odnoszącego się do miejsca i funkcji teatru w kulturze, jego wymiaru wspólnotowego - zarówno w wymiarze afirmatywnym, jak i krytycznym. Analiza aspektów estetycznych i szeroko rozumianej polityczności dzieł teatralnych uzupełniona będzie o kontekst instytucjonalny, determinujący procesy produkcji i odbioru sztuki teatru, a zatem istotnie wpływający zarówno na estetykę, jak na i polityczność sztuki. Istotnym aspektem zajęć będzie refleksja na temat warunków i ograniczeń wolności ekspresji artystycznej w dzisiejszym teatrze polskim oraz różnych form cenzury – ideologicznej, ekonomicznej, instytucjonalnej – i ich konsekwencji dla polskiego teatru
Zakres poszczególnych tematów:
1. Elementy wiedzy o systemie organizacji teatrów w Polsce
2. Najważniejsze instytucjonalne polskie sceny teatralne i ich twórcy
3. Wiodące polskie niezależne sceny, kolektywy i centra
4. Analiza kluczowych aspektów procedur instytucjonalnych związanych z dystrybucją władzy, podległością wobec innych „aktorów społecznych” i autonomią instytucji oraz poszczególnych twórców
5. Warunki wolności ekspresji artystycznej w Polsce – aspekty prawne i funkcjonalna analiza praktyk świata sztuki
6. Analiza najważniejszych nurtów i trendów estetycznych w Polskim życiu teatralnym . Tworzenie katalogu chwytów reżyserskich charakterystycznych dla dzisiejszego teatru.
7. Analiza i interpretacja wybranych dzieł teatralnych oglądanych wspólnie w teatrach
8. Analiza dyskursu krytycznego w prasie branżowej, codziennej, mediach elektronicznych
10. Analiza dyskursu publicznego wokół teatru i jego społecznych i politycznych funkcji na wybranych przykładach ze współczesnego życia teatralnego
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska współczesnego życia teatralnego w Polsce K_WOTL_W01
określić najważniejsze nurty estetyczne współczesnego polskiego teatru; scharakteryzować czołowych twórców polskiego teatru oraz najważniejsze ośrodki instytucjonalne K_WOTL_W10
Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien:
wykorzystywać poznane w toku zajęć podstawowe narzędzia analityczne z zakresu analizy dzieła teatralnego, krytyki teatralnej i krytyki instytucjonalnej K_WOTL_U01
rozpoznać i scharakteryzować w wybranym dziele teatralnym elementy estetyki, polityczności i wpisany w nie wymiar instytucjonalny K_WOTL_U03
Kompetencje społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
uczestniczyć w prowadzonej w grupie w formie dyskusji analizie wybranych aspektów dzieła teatralnego i zjawisk współczesnego życia teatralnego K_WOTL_K03
bronić swojego stanowiska, argumentować, powołując się na określone elementy analizy dzieła teatralnego, teksty krytyczne, przejawy dyskursu publicznego wokół teatru K_WOTL_K02
krytycznie analizować propozycje interpretacyjne K_WOTL_K06
Kryteria oceniania
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.
Konieczny jest aktywny udział w życiu teatralnym, w tym udział w wybranych przedstawieniach teatralnych. Konieczny jest także aktywny udział w zajęciach; zabieranie głosu, analiza przedstawień i zjawisk we współczesnym życiu teatralny, zapoznawanie się z tekstami krytycznymi i kontekstowymi.
Warunkiem zaliczenia będzie także przygotowanie samodzielnej pracy pisemnej.
Aktywność w dyskusji – 40%
Systematyczność pracy – 20%
Praca pisemna – 40%
Literatura
-1. Podstawowa:
Hans Thies Lehmann „Teatr postdramatyczny”
2. Przewodniki teatralne publikowane w poszczególnych numerach Didaskaliów
3. Artykuły problemowe i recenzje w piśmie Teatr
Publikacje z Linii teatralnej wydawnictwa Ha!art http://www.ha.art.pl/wydawnictwo/linie-wydawnicze/linia-teatralna