Współczesne życie teatralne 3 WOT/L/WspZyT3-Z
Zajęcia odbywają się w formie dyskusji na temat prezentowanych zjawisk i przykładów z nowego teatru.
Zakres poszczególnych tematów:
1. Krystian Lupa jako odnowiciel teatru artystycznego w teatrze repertuarowym.
2. Krzysztof Warlikowski – ucieczka z teatru jako sposób uwierzytelnienia relacji z widzem.
3. Krzysztof Garbaczewski – nowe technologie jako nowa teatralność
4. Wojciech Ziemilski – teatr dokumentalny jako zjawisko artystyczne
5. Michał Borczuch – poetyka anarchii środków
6. Romeo Castellucci – od wyobrażonego do realnego
7. Rodrigo Garcia, Markus Ohrn – czy w teatrze istnieją granice i tabu
8. Widz jako twórca spektaklu
9. Nietaniec i nieteatr – Jerome Bel i Forced Entertainment
10. Technologie postdramatyczne – Jan Lauwers
11. Jak uzyskać polityczność teatru? Milo Rau, Rimini Protokoll, Marta Górnicka
12. Storytelling jako żródło przymierza z widzem
13. Szkodliwość reprezentacji – Rene Pollesch
14. Jan Fabre – czy taniec jest teatrem?
15. Omawianie nowych premier i prezentacji teatrów warszawskich.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 1 nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska współczesnego życia teatralnego w Polsce K_W05
EM 2 określić najważniejsze nurty estetyczne współczesnego polskiego teatru; scharakteryzować czołowych twórców polskiego teatru oraz najważniejsze ośrodki instytucjonalne K_W14
Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien:
EM 3 wykorzystywać poznane w toku zajęć podstawowe narzędzia analityczne z zakresu analizy dzieła teatralnego, krytyki teatralnej i krytyki instytucjonalnej K_U05
EM 4 rozpoznać i scharakteryzować w wybranym dziele teatralnym elementy estetyki, polityczności i wpisany w nie wymiar instytucjonalny K_U03
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 5 uczestniczyć w prowadzonej w grupie w formie dyskusji analizie wybranych aspektów dzieła teatralnego i zjawisk współczesnego życia teatralnego K_K04
EM 6 bronić swojego stanowiska, argumentować, powołując się na określone elementy analizy dzieła teatralnego, teksty krytyczne, przejawy dyskursu publicznego wokół teatru K_K06
EM 7 krytycznie analizować propozycje interpretacyjne K_K04
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 1 - Scharakteryzować obszar nowych zjawisk teatralnych K_W05
EM 2 Ustalić narzędzia umożliwiające analizę i opis faktów teatralnych K_W03++
EM 3 - Rozpoznawać zależności komunikacyjne w dzisiejszym teatrze K_W07+
Umiejętności
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 4 - Prezentować współczesne życie teatralne K_U03++
EM 5 - Posługiwać się językiem i poetyką nowego teatru K_U04+
EM 6 - Pokazać teatr w kategorii zjawiska artystyczno-politycznego. K_U03++
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 7 - Wyrażać własny światopogląd teatralny K_K01++
EM 8 - Identyfikować aparat krytycznej analizy. K_K02+
EM 9 - Uczestniczyć w debacie na temat zadań i roli nowego teatru. K_K04++
Kryteria oceniania
Pierwszy semestr zaliczany jest na podstawie obecności i aktywnego udziału w zajęciach.
Drugi semestr kończy się egzaminem.
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach w ciągu dwóch semestrów.
Literatura
1. Podstawowa:
Hans Thies Lehmann „Teatr postdramatyczny”
Przewodniki teatralne publikowane w poszczególnych numerach Didaskaliów
2. Uzupełniająca:
Wszystkie publikacje z Linii teatralnej wydawnictwa Ha!art http://www.ha.art.pl/wydawnictwo/linie-wydawnicze/linia-teatralna