Warsztat projekt 4 WOT/L/WarProj4-L
Zajęcia teoretyczno-praktyczne, polegające na czytaniu i omawianiu tekstów związanych z instytucją krytyczną, projektami artystyczno-społecznymi, omawianiem konkretnych przykładów ciekawych projektów artystycznych.
Zakres poszczególnych tematów:
1. Instytucja krytyczna, jej charakterystyka i cele działania.
2. Podstawowe kompetencje osób zajmujących się tworzeniem projektów w odniesieniu do zawodu kuratora i dramaturga.
3. Różnorodne strategie programowe i ich wpływ na debatę publiczną.
4. Idea sztuki społecznie zaangażowanej („stosowane sztuki społeczne”).
5.Skuteczność sztuki/ Sztuka a aktywizm.
6.Wpływ projektów artystycznych na polityki miejskie.
7. Festiwale artystyczne.
8. Międzynarodowe projekty artystyczne.
9. Odbiorca/widz projektu artystycznego.
10. Omówienie wybranych projektów artystycznych (festiwale, wystawy, projekty teatralne, przeglądy tematyczne, najciekawsze instytucje i ich programy, itp.)
11. Projekty partycypacyjne. (Oni Artura Żmijewskiego)
12. Rozwój poprzez kulturę, polityki kreatywne.
13. Metody działań animacyjnych.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 1 Potrafić scharakteryzować najciekawsze współczesne projekty artystyczne krytycznie analizujące rzeczywistość społeczną. [K_W05]
EM 2 Znać najważniejsze instytucje i festiwale oraz potrafić opisać ich działalność programową. [K_W12]
EM 3 Wskazać i krytycznie zrelacjonować najważniejsze publikacje dotyczące różnorodnych projektów artystycznych. [K_W20]
Umiejętności
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 4 Potrafić wyszukiwać informacje na temat najnowszych zjawisk w kulturze. [K_U01]
EM 5 Potrafić wyszukiwać informacje na temat różnorodnych grantów na wydarzenia teatralne. [K_U03]
EM 6 Potrafić wykorzystać nabytą wiedzę teoretyczną przy tworzeniu własnych projektów kuratorskich. [K_U08]
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 7 Potrafić ocenić wpływ projektów artystycznych na zjawiska społeczne. [K_K03]
EM 8 Posiadać kompetencje, by krytycznie uczestniczyć we współczesnej debacie publicznej. [K_K05]
EM 9 Potrafić realizować misję publiczną w oparciu o realizowane projekty artystyczne. [K_K06]
Kryteria oceniania
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Każdy student przygotuje co najmniej jeden referat w roku. Obowiązuje systematyczne czytanie lektur zadawanych na zajęcia.
Literatura
1. Podstawowa:
- Piotr Piotrowski, Muzeum krytyczne
- Dragan Klaić, Gra w nowych dekoracjach. Teatr publiczny pomiędzy rynkiem a demokracją
- Dragan Klaić, Mobilność wyobraźni
- „Notatnik Teatralny” nr 58-59/2010 („Zawód: Dramaturg”)
- Małgorzata Dziewulska, Teatr zdradzonego przymierza
- „Krytyka Polityczna” nr 40-41 („Instytucja krytyczna”)
- Muzeum sztuki. Antologia, red. Maria Popczyk (wybrane teksty)
2. Uzupełniająca:
- Skuteczność sztuki, red. Tomasz Załuski (wybrane teksty)
- Etnografia/Animacja/Sztuka, red. Tomasz Rakowski
- Claire Bishop, Sztuczne piekła. Sztuka partycypacyjna i polityka widowni
- Nicolas Bourriaud, Estetyka relacyjna
- Piknik Golgota Polska. Sztuka-Religia-Demokracja, red. Agata Adamiecka-Sitek, Iwona Kurz
- Bojana Kunst, Artysta w pracy. O pokrewieństwach sztuki i kapitalizmu