Warsztat projekt 3 WOT/L/WarProj2-Z
TREŚCI MODUŁU KSZTAŁCENIA
TREŚCI MODUŁU KSZTAŁCENIA
1. Teoretyczne wprowadzenie do praktyki kuratorskiej w obszarze sztuk performatywnych.
2. Analiza (studia przypadków) przykładowych projektów kuratorskich z zakresu sztuk performatywnych.
3. Praktyka kuratorska jako sztuka tworzenia -inter i transdyscyplinarnych perspektyw badawczych, estetycznych, politycznych i społeczno- kulturowych.
4. Strategie angażujące w praktykach kuratorskich.
5. Analiza celów artystycznych, społecznych i edukacyjnych projektu.
6. Polityczność praktyk kuratorskich w perspektywie teorii Jacquesa Rancière’a.
7. Praktyki badawcze w obszarze kuratorstwa: zespołowe przygotowanie i prezentacja badań, tekstów kultury i kontekstów społeczno-politycznych dotyczących wybranego przez osoby studiujące tematu w polu szeroko rozumianej kultury i sztuki, ze szczególnym uwzględnieniem sztuk performatywnych.
W cyklu 2023/24-Z:
TREŚCI MODUŁU KSZTAŁCENIA 1. Historia i praktyka kuratorska w obszarze sztuk performatywnych. |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu kształcenia i potwierdzeniu osiągnięcia EU osoba studiująca:
• zna podstawowe uwarunkowania pracy oraz pola działań kuratora_rki projektów performatywnych i ma świadomość związanej z nimi odpowiedzialności zawodowej, w tym społecznej;
• potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować i prezentować dzieła artystyczne, teksty naukowe i zjawiska społeczne dotyczące wybranego wybranego tematu, mając na uwadze możliwość wykorzystania tych umiejętności w tworzeniu własnych projektów kulturalnych;
• potrafi wpisać projekt kuratorski w konkretny kontekst społeczno-kulturowy;
• potrafi dokonać krytycznej analizy projektu performatywnego;
• potrafi przeprowadzić proces badawczy dotyczący wybranego zagadnienia i zaprezentować jego efekty;
• potrafi efektywnie komunikować się w zespole projektowym.
Kryteria oceniania
Podstawę zaliczenia kursu stanowi zespołowe przygotowanie i prezentacja badań, tekstów kultury i kontekstów społeczno-politycznych dotyczących wybranego przez osoby studiujące tematu w polu szeroko rozumianej kultury i sztuki, ze szczególnym uwzględnieniem sztuk performatywnych. (praca zespołowa).
• potrafi stworzyć prezentację projektu kuratorskiego i przedstawić ją publiczności;
• potrafi napisać tekst kuratorski i wykorzystać go do promocji wydarzenia;
• potrafi zbudować zespół kuratorski oraz twórczo współdziałać w jego ramach z uwzględnieniem podstawowych zasad etyki pracy.
Literatura
Lektury obowiązkowe do końca semestru
Dragan Klaić, Gra w nowych dekoracjach. Teatr publiczny pomiędzy rynkiem a demokracją, przeł.: E. Kubikowska, Wydawnictwo: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Konfrontacje Teatralne / Centrum Kultury w Lublinie, Warszawa-Lublin 2014, s.94-104.
https://issuu.com/instytut.teatralny/docs/draganklaic_all, dostęp z dnia 20.10.2024 r.
Marta Keil, Artysta – kurator – producent kultury, „Didaskalia” 2014 nr 121. https://www.academia.edu/7937845/Artysta_kurator_producent_kultury, dostęp: 20.10.2024 r.
Aleksandra Sidor i Wiktoria Nadmorska w rozmowie z Tomaszem Kireńczukiem, Kwestionować najłatwiejsze interpretacje rzeczywistości, „Didaskalia” 2022 nr 168, https://didaskalia.pl/pl/artykul/kwestionowac-najlatwiejsze-interpretacje-rzeczywistosci, dostęp z dnia: 20.10.2024 r.
Marta Szlasa-Rokicka i Krysia Bednarek w rozmowie z Francescą Coroną Praca kuratora: współwyobrażanie, miasto, dyskurs, „Didaskalia” 2022 nr 168, https://didaskalia.pl/pl/artykul/praca-kuratora-wspolwyobrazanie-miasto-dyskurs, dostęp z dnia: 20.10.2024 r.
Lektura nieobowiązkowa
Anda Rottenberg, Kurator: funkcja, zawód, misja, w: Rozrzut, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2023.
W cyklu 2023/24-Z:
Klaić D., Gra w nowych dekoracjach. Teatr publiczny pomiędzy rynkiem a demokracją, przeł.: E. Kubikowska, Wydawnictwo: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Konfrontacje Teatralne / Centrum Kultury w Lublinie, Warszawa-Lublin 2014. Rancière J.,, Estetyka jako polityka, w: Estetyka jako polityka, przeł. J. Kutyła, P Mościcki, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2007, s. 21-39. Dodatkowe lektury uzależnione są od zainteresowań studentów rozwijanych w ramach indywidualnych projektów. |