Warsztat projekt 3 WOT/L/WarProj2-Z
TREŚCI MODUŁU KSZTAŁCENIA
1. Historia i praktyka kuratorska w obszarze sztuk performatywnych.
2. Analiza przykładowych projektów kuratorskich z zakresu sztuk performatywnych.
3. Praktyka kuratorska jako sztuka tworzenia -inter i transdyscyplinarnych perspektyw badawczych, estetycznych, politycznych i społeczno-kulturowych.
4. Analiza celów artystycznych, społecznych i edukacyjnych projektu.
5. Strategie angażujące w praktykach kuratorskich.
6. Polityczność praktyk kuratorskich w perspektywie teorii Jacquesa Rancière’a.
7. Zarządzanie pracą w grupie projektowej: optymalne wykorzystanie kompetencji i zdolności poszczególnych członków_kiń zespołu, zbudowanie odpowiedniej struktury organizacyjnej, stworzenie przyjaznej, pełnej szacunku atmosfery pracy.
8. Praktyki badawcze w obszarze kuratorstwa: stworzenie portfolio projektu.
9. Planowanie praktyk artystycznych z zakresu sztuk performatywnych z poszanowaniem pluralizmu kulturowego.
10. Podstawy sieciowania oraz negocjowania warunków współpracy artystycznej z twórcami_czyniami oraz partnerami projektu.
11. Budowanie dramaturgii i kontekstualizacja projektu kuratorskiego.
12. Przygotowanie autorskiego projektu z zakresu sztuk performatywnych w tym napisanie tekstu kuratorskiego komunikującego projekt (praca zespołowa).
13. Publiczna prezentacja projektu kuratorskiego (praca zespołowa).
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu kształcenia i potwierdzeniu osiągnięcia EU osoba studiująca:
• zna podstawowe uwarunkowania pracy oraz pola działań kuratora_rki projektów performatywnych i ma świadomość związanej z nimi odpowiedzialności zawodowej;
• zna podstawowe zasady projektowania wydarzeń performatywnych, w tym praktyk włączających i angażujących różnorodne publiczności;
• zna podstawowe narzędzia do budowania świadomej i otwartej relacji z publicznością;
• potrafi dokonać krytycznej analizy projektu performatywnego, np. festiwalu, sezonu teatralnego, cyklu edukacyjnego;
• potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować i prezentować dzieła artystyczne, teksty naukowe i zjawiska społeczne dotyczące wybranego przez siebie lub zadanego tematu, mając na uwadze możliwość wykorzystania tych umiejętności w tworzeniu własnych projektów;
• potrafi wpisać projekt kuratorski w konkretny kontekst społeczno-kulturowy mając na uwadze poszanowanie demokracji;
• potrafi stworzyć prezentację projektu kuratorskiego i przedstawić ją publiczności;
• potrafi napisać tekst kuratorski i wykorzystać go do promocji wydarzenia;
• potrafi zbudować zespół kuratorski oraz twórczo współdziałać w jego ramach z uwzględnieniem podstawowych zasad etyki pracy.
Kryteria oceniania
Przygotowanie do zajęć
Czytanie wskazanej literatury
Praca zespołowa: przygotowanie prezentacji i tekstu kuratorskiego autorskiego projektu z zakresu sztuk performatywnych
Dopuszczalne są 4 nieusprawiedliwione godziny lekcyjne.
Literatura
Brenson M., The Curator’s Moment, “Art Journal”, vol. 57, No 4, 1998, s. 16-27, dostęp: http://www.mjfdesign.net/terri/4ccuratorsmoment.pdf
Keil M., Artysta – kurator – producent kultury, „Didaskalia. Gazeta Teatralna” nr 121, czerwiec-sierpień 2014.
Klaić D., Gra w nowych dekoracjach. Teatr publiczny pomiędzy rynkiem a demokracją, przeł.: E. Kubikowska, Wydawnictwo: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Konfrontacje Teatralne / Centrum Kultury w Lublinie, Warszawa-Lublin 2014.
Rancière J.,, Estetyka jako polityka, w: Estetyka jako polityka, przeł. J. Kutyła, P Mościcki, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2007, s. 21-39.
Dodatkowe lektury uzależnione są od zainteresowań studentów rozwijanych w ramach indywidualnych projektów.
W cyklu 2023/24-Z:
Klaić D., Gra w nowych dekoracjach. Teatr publiczny pomiędzy rynkiem a demokracją, przeł.: E. Kubikowska, Wydawnictwo: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Konfrontacje Teatralne / Centrum Kultury w Lublinie, Warszawa-Lublin 2014. Rancière J.,, Estetyka jako polityka, w: Estetyka jako polityka, przeł. J. Kutyła, P Mościcki, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2007, s. 21-39. Dodatkowe lektury uzależnione są od zainteresowań studentów rozwijanych w ramach indywidualnych projektów. |