Warsztat projekt 1 WOT/L/WarProj1-Z
Zajęcia teoretyczno-praktyczne, polegające na czytaniu i omawianiu tekstów związanych z tworzeniem projektów artystyczno-społecznych (1 semestr) oraz pracy i omawianiu konkretnych projektów artystycznych, realizowanych przez grupy studenckie.
Zakres poszczególnych tematów:
1. Artywizm - różne przykłady łączenia działań artystycznych i aktywistycznych.
2. Różnorodne strategie programowe i ich wpływ na debatę publiczną.
4. Idea sztuki społecznie zaangażowanej („stosowane sztuki społeczne”).
5.Skuteczność sztuki
6.Wpływ projektów artystycznych na polityki miejskie.
7. Festiwale artystyczne.
8. Międzynarodowe projekty artystyczne.
9. Odbiorca/widz projektu artystycznego.
10. Omówienie wybranych projektów artystycznych (festiwale, wystawy, projekty teatralne, przeglądy tematyczne, najciekawsze instytucje i ich programy, itp.)
11. Projekty partycypacyjne. (Oni Artura Żmijewskiego)
12. Rozwój poprzez kulturę, polityki kreatywne.
13. Metody działań animacyjnych.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien
Potrafić scharakteryzować najciekawsze współczesne projekty artystyczne krytycznie analizujące rzeczywistość społeczną.
Wskazać i krytycznie zrelacjonować najważniejsze publikacje dotyczące różnorodnych projektów artystycznych.
Umiejętności
student po zakończeniu kursu powinien:
Potrafić wyszukiwać informacje na temat najnowszych zjawisk w kulturze. Potrafić wyszukiwać informacje na temat różnorodnych grantów na wydarzenia teatralne.
Potrafić wykorzystać nabytą wiedzę teoretyczną przy tworzeniu własnych projektów kuratorskich.
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
Potrafić ocenić wpływ projektów artystycznych na zjawiska społeczne.
Posiadać kompetencje, by krytycznie uczestniczyć we współczesnej debacie publicznej.
Potrafić realizować misję publiczną w oparciu o realizowane projekty artystyczne.
Kryteria oceniania
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Obowiązuje systematyczne czytanie lektur zadawanych na zajęcia.
Każdy student staje się częścią jednej z grup przygotowujących projekt. Warunkiem zaliczenia roku jest aktywna praca w grupie i prezentacja stworzonego przez grupę projektu.
Literatura
- Dragan Klaić, Mobilność wyobraźni
- „Notatnik Teatralny” nr 58-59/2010 („Zawód: Dramaturg”)
- Skuteczność sztuki, red. Tomasz Załuski (wybrane teksty)
- Etnografia/Animacja/Sztuka, red. Tomasz Rakowski
- Claire Bishop, Sztuczne piekła. Sztuka partycypacyjna i polityka widowni
- Nicolas Bourriaud, Estetyka relacyjna
- Piknik Golgota Polska. Sztuka-Religia-Demokracja, red. Agata Adamiecka-Sitek, Iwona Kurz
- Bojana Kunst, Artysta w pracy. O pokrewieństwach sztuki i kapitalizmu