Warsztat praktyczny C2 WOT/L/WP4-L
Zadaniem modułu Dramaturgia Retoryczna jest oswojenie Studentek i Studentów z sytuacją publicznego mówienia i przygotowanie ich do publicznej obrony własnych rozwiązań dramaturgicznych. Moduł ma charakter warsztatowy. Kolejne zajęcia przebiegać będą wedle podobnego schematu: 1. Zajęcia rozpoczyna krótki sprawdzian na temat znajomości dramatu, który będzie przedmiotem analizy (10 minut). 2. Dzieląc się na rolę reżyserki/a i dramaturżki/ga, dwie osoby przedstawiają maksymalnie 8-minutowy „spektakl na stole”, oparty o tekst klasyczny (15 minut). Prezentację poprzedza omówienie dramatu, przygotowane przez osobę w roli dramaturżki/ga (20 minut). W ten sposób Studenci/ki uczą się podziału zadań i współpracy między reżyserem i dramaturgiem, pracują nad całościową interpretacją dzieła i spójnym tej interpretacji przekazem, a także wypracowują rozwiązania teatralne, które nie wymagają nakładów finansowych. 3. Wszyscy widzowie pokrótce omawiają zaprezentowany spektakl (10 minut). 4. Dwuosobowe zespoły Studentek/tów przeprowadzają debatę nad zaprezentowanym spektaklem. Pierwszy zespół ma za zadanie go chwalić, bronić i lobbować na jego rzecz, drugi natomiast – krytykować. Debata ma dwie rundy, każdą z nich uzupełnia tzw. „przesłuchanie” – pytania do reżyserki/a i dramaturżki/ga (35 minut). Wszystkie osoby zaangażowane w debatę ćwiczą formułowanie opinii, ich klarowne wyrażanie i obronę, konstruktywne krytykowanie innych, ale także przyjmowanie krytyki. Od swoich uczestniczek/ów debata wymaga uprzedniej wnikliwej lektury kanonicznych dramatów, na których oparte będą spektakle. Reszta Studentek/ów tworzy jury, które na końcu rozstrzyga, który z zespołów był bardziej przekonujący (5 minut). 5. Wszyscy uczestnicy/czki zajęć dzielą się wrażeniami z debaty i wspólnie przeprowadzamy jej ewaluację (20 minut). Dzięki temu debatujące/y dowiadują się, na ile przekonujące, ciekawe i klarowne były ich argumenty dla słuchaczek/y, a także sposób ich prezentacji. Po przerwie (20 minut) Ostatnia część zajęć poświęcona jest omówieniu dramatu, od prezentacji którego zaczną się zajęcia następne (45 minut).
Zakres poszczególnych tematów:
1. Wprowadzenie: propozycja formuły zajęć, wyjaśnienie „spektakli na stole”, przedstawienie zasad prezentacji dramaturgicznych, omówienie przebiegu debaty. Przygotowanie do Agamemnona (zajęcia 1-3)
2. Agamemnon (Ajschylos): prezentacja reżyserska i dramaturgiczna; debata. Przygotowanie do „Everymana” (zajęcia 4-7)
3. Everyman: prezentacja reżyserska i dramaturgiczna; debata. Przygotowanie do „Oprawy posłów greckich” (zajęcia 8-11).
4. Odprawa posłów greckich (Jan Kochanowski): prezentacja reżyserska i dramaturgiczna; debata. Przygotowanie do „Fedry” (zajęcia 12-15).
5. Fedra (Jean Racine): prezentacja reżyserska i dramaturgiczna; debata. Przygotowanie do „Zbójców” (zajęcia 16-22).
6. Zbójcy (Friedrich Schiller): prezentacja reżyserska i dramaturgiczna; debata. Podsumowanie i ewaluacja modułu (zajęcia 23-30).
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 1 rozpoznać najważniejsze dane o dramacie K_W04
EM 2 odróżniać treść dramatu od jego interpretacji K_W08
EM 3 opisać, na czym polega opracowanie dramaturgiczne tekstu dla reżysera K_W15
Umiejętności
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 4 Sporządzać streszczenie tekstu dramatu K_U07
EM 5 konstruować argumenty w obronie swoich rozwiązań dramaturgicznych K_U07 K_U10
EM 6 publicznie formułować pytania, pochwały i zarzuty pod adresem rozwiązań dramaturgicznych innych K_U11 K_U12
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 7 współdziałać w grupie K_K01
EM 8 wyrażać opinie na temat pracy innych odpowiedzialnie, z szacunkiem i w sposób konstruktywny K_K03
EM 9 przyjmować krytykę i wykorzystywać ją do poprawienia efektów swojej pracy K_K05
Kryteria oceniania
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia modułu jest:
1. zaliczenie sprawdzianów rozpoczynających zajęcia modułu na ocenę nie niższą niż 3.
2. przynajmniej jedna realizacja reżyserka lub dramaturgiczna podczas zajęć
3. przynajmniej jedno uczestnictwo w zespole debatującym
4. aktywne uczestnictwo w obradach jury debaty
5. aktywność w dyskusjach podczas zajęć
Literatura
1. Podstawowa:
1. Ajschylos, Agamemnon
3. Everyman
4. Jan Kochanowski, Odprawa posłów greckich
5. Jean Racine, Fedra
6. Friedrich Schiller, Zbójcy