Warsztat praktyczny 1 WOT/L/WP1-Z
Student powinien postrzegać teatr jako miejsce spotkania wyobraźni z konkretem;
- operować przestrzenią, czasem, światłem, dźwiękiem w celu wyrażania pomysłów i budowania systemu znaków do odczytania przez widzów;
- formułować zadania dla współpracowników przy zastosowaniu dyscypliny myśli, mówić w sposób zwarty, treściwy, krótki, a nade wszystko zaprzęgający wrażliwość, wyobraźnię, inteligencję i umiejętności współrealizatorów (w pierwszym rzędzie aktora) do pracy w żądanym przez reżysera kierunku.
Zakres poszczególnych tematów:
1.Rola reżysera jako autora przedstawienia teatralnego.
2. Aranżacja miejsca, jako systemu znaków.
3. Obiektywny opis sytuacji.
4. Źródła pozwalające na usytuowanie dzieła w pełnym jego kontekście.
3. Analiza tekstu dramatu we wszelkich jego możliwych kontekstach.
5. Interpretacja tekstu w odniesieniu do potrzeb współczesnego widza.
6. Formułowanie zadań aktorskich.
7 Próba teatralna jako forma organizacji pracy.
Zajęcia grupowe (pół rocznika – ok. 10-12 osób).
Seminarium połączone z ćwiczeniami praktycznymi.
Udział w ćwiczeniach kolegów.
Prezentacja własnego projektu inscenizacji wybranego tekstu
W cyklu 2024/25-Z:
Warsztat praktyczny poświęcony zabiegom i strategiom dramaturgicznym w zakresie adaptacji różnorakich gatunków literackich (beletrystyki, reportażu, dramatu) na potrzeby scenariusza scenicznego. Na wybranych przykładach, uczestnicy warsztatu będą analizować dramaturgiczne procesy prowadzące od tekstu źródłowego do ostatecznej wersji scenicznej adaptacji (semestr pierwszy), a w dalszej kolejności będą rozwijać własną koncepcję scenicznej adaptacji wybranego tekstu literackiego (semestr drugi). |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 1 - wskazać relacje pomiędzy teoretycznymi a praktycznymi elementami związanymi z działaniem reżysera w teatrze. [K_W13]
EM 2 - analizować tekst dramatu we wszelkich jego możliwych kontekstach [K_W10]
Umiejętności
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 4 - sporządzić plan inscenizacji uwzględniający wszystkie elementy tak skomplikowanego narzędzia, jakim jest teatr, czyli zaprojektować tok pracy nad przedstawieniem (obsada, szkice scenograficzne, dobór i projekt zastosowania muzyki itp.) [K_U07]
EM 5 - klarownie formułować myśli i otworzyć się na dyskusję, w której znajduje argumenty na obronę swojego pomysłu oraz jest gotowy do udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego projektu i wysłuchania oceny krytycznej [K_U12]
EM 6 - sformułować zadania dla współpracowników, a zwłaszcza zadania aktorskie [K_U13]
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 7 - inspirować do aktywnej pracy twórczej zespół współpracowników: aktorów i współrealizatorów [K_K04]
EM 8 - określić rodzaj widowni i teatru, w którym realizacja znalazłaby optymalne warunki [K_K03]
EM 9 - docenić i skoordynować udział w planowanej pracy innych artystów (współrealizatorów, aktorów) oraz współpracowników technicznych i administracyjnych [K_K03] [K_K04]
Kryteria oceniania
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach w ciągu semestru.
Semestr 1 – zaliczenie (bez oceny) na podstawie obecności i pracy w ciągu semestru.
Semestr 2 – zaliczenie z oceną na podstawie: obecności, pracy i aktywności w ciągu semestru, dostarczenia pracy pisemnej w postaci sceny dramatycznej (rozwijanej w zespołach);