Teatr tańca WOT/L/TrTan
Zajęcia mają na celu wprowadzenie do historii tańca współczesnego w XX wieku. Zostaną przedstawione w formie wykładów ilustrowanych fragmentami spektakli najważniejsze wydarzenia kształtujące estetykę tańca w poszczególnych dekadach w Europie oraz Ameryce.
Zakres poszczególnych tematów:
1. Prekursorzy tańca współczesnego początku XX wieku : Izadora Duncan, Loie Fuller, Ruth Saint-Denis.
2. Teoretycy tańca współczesnego początku XX wieku – Rudolf Laban, Emile Jacques-Dalcroze.
3. Awangarda w tańcu europejskim – taniec futurystyczny, Bauhaus, Balety Rosyjskie, Balety Szwedzkie.
4. Premiera i znaczenie dla historii tańca Święta Wiosny Igora Strawińskiego w chor. Wacława Niżyńskiego.
6. Taniec ekspresjonistyczny w Niemczech – Mary Wigman, Kurt Jooss, Harald Kreuzberg.
7. Taniec modern w Ameryce – Marta Graham, Jose Limon, Doris Humphrey, Alvin Ailey.
8. Przełom Merce’a Cunninghama.
9. Taniec postmodern w USA – Judson Church, Grand Union, Steve Paxton i narodziny Contact Improvisation, Yvonne Rainer, Trisha Brown, etc.
10. Lata 50. i 60. w Europie – neoklasyka i Maurice Béjart.
11. Nowy taniec francuski i nowa fala tańca w Belgii – Maguy Marin, Jean-Claude Galotta, Mathilde Monnier, Anne Teresa de Keersmeaker, Wim Vandekeybus, Jan Fabre, Les Ballets C de la B, Needcompany, Meg Stuart, etc.
12. Tanztheater – Pina Bausch, Susanne Linke, Reinhild Hoffmann, Sasha Waltz.
13. Nowy taniec, taniec konceptualny – kierunki rozwoju współczesnej choreografii (Jérôme Bel, Xavier le Roy, Meg Stuart, etc).
14. Wayne McGregor i William Forysthe – eksperyment w balecie i neoklasyce.
15. Taniec współczesny w Polsce – historia rozwoju i stan obecny.
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
K_W05 Znać najważniejszych twórców tańca współczesnego polskiego i światowego w XX wieku.
K_W10 Znać najważniejsze spektakle tańca współczesnego powstałe w XX wieku.
K_W10 Rozumieć relacje tańca, teatru i sztuk performatywnych.
Umiejętności
student po zakończeniu kursu powinien:
K_U04 Znać różnicę pomiędzy techniką współczesną a klasyczną.
K_U05 Przeprowadzić podstawową analizę spektaklu tańca.
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
K_K01 Potrafić określić poziom swojej wiedzy o tańcu współczesnym.
K_K04 Może brać udział w organizacji wydarzeń związanych z tańcem.
Kryteria oceniania
Wymagania wstępne
Wiedza ogólna z historii kultury (teatru, muzyki) w XX wieku. Znajomość j. angielskiego lub francuskiego lub niemieckiego.
Obecność na zajęciach - 30%
Dyskusja - 30%
Referat - 40%
Literatura
1. Podstawowa:
Sally Banes „Terpsychora w tenisówkach”, tłum. Artur Grabowski, Jadwiga Majewska, PWM/IMiT 2014
Wojciech Klimczyk „Wizjonerzy ciała”, Ha!art 2010
Joanna Szymajda "Estetyka tańca współczesnego po 1993" , Księgarnia Akademicka, 2013Irena Turska, „Krótki zarys historii tańca i baletu”, PWM, wyd. drugie, 2010
"Słownik tańca współczesnego" Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2022
2. Uzupełniająca:
Jadwiga Majewska (red.) „Świadomość ruchu”, Ha!art 2013
Richar Buckle, „Diagilew”, tłum. Ludwik Jerzy Erhardt, Elżbieta Jasińska-Libera, PWM 2014
Anna Królica, „Sztuka do odkrycia. Szkice o polskim tańcu”, MCK Tarnów 2011
Stefan Drajewski, „Conrad Drzewiecki. Reformator polskiego baletu”, Rebis/IMiT 2014
Joanna Szymajda (red.) „European Dance since 1989. Communitas and the Other”, Routledge/IMiT 2014
red. M. Szoka, T. Makewski, "Święto wiosny. Dwie perspektywy", Łódź 2014