Teatr XIX w. WOT/L/TeatrXIXw
Program zajęć:
1. Teatr warszawski w XIX wieku - omówienie zakresu przedmiotu i zasad zaliczenia.
2. 1795-1830. Antreprenerzy, prezesi i dyrektorzy. Wojciech Bogusławski, Ludwik Osiński, Aleksander Rożniecki. Zespół Teatru Narodowego, siedziba na placu Krasińskich, warunki pracy, oczekiwania publiczności; "Dykcyonarzyk teatralny".
3. Eklektyzm repertuarowy, komedioopery, adaptacje, Ludwik Adam Dmuszewski ("Aktorowie na Elizejskich Polach"), Alojzy Fortunat Żółkowski. Forsowanie tragedii klasycystycznej, polska tragedia neoklasycystyczna. "Barbara Radziwilłówna".
4. Krytyka teatralna. Iksowie.
5. Teatr Rozmaitości – początki, repertuar, aktorzy, Panczykowski, Jasiński.
6. Sztuka aktorska: Żółkowski, Dmuszewski, Ledóchowska, Werowski, Kudlicz, Żuczkowska, Piasecki.
7. Teatr w czasie powstania listopadowego. Sytuacja popowstaniowa. 1833: otwarcie Teatru Wielkiego. Prezesi, organizacja, dramat + opera + balet.
8. Inscenizacja romantyczna we Francji i w Polsce. Antonio Sacchetti. "Wesele w Ojcowie", "Chłop milionowy", "Niema z Portici", "Robert Diabeł", "Sylfida".
9. Repertuar polski i obcy. Jan Tomasz Seweryn Jasiński.
10. Leontyna Halpertowa, Alojzy Gonzaga Żółkowski, Józef Rychter, Jan Królikowski i inni.
11. Krytyka teatralna. Antoni Lesznowski syn, Józef Kenig. Czasopisma teatralne: „Pamiętnik Sceny Warszawskiej”, „Świat Dramatyczny”, „Gazeta Teatralna”.
12. Teatr wobec powstania styczniowego. Zapaść popowstaniowa, zwolnienia. Sukcesy opery, Straszny dwór. Dyrekcja Muchanowa.
13. Helena Modrzejewska w Warszawie. "Hamlet" 1870.
14. Repertuar dramatyczny i komediowy. Dramat pozytywistyczny. Bałucki.
15. „Szkoła warszawska” – „szkoła krakowska”.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Po ukończeniu kursu student
K_W01 ma pogłębioną wiedzę o miejscu wiedzy o teatrze w systemie nauk humanistycznych i jej powiązaniach z innymi naukami, pozwalającą na integrowanie różnych dyscyplin naukowych
K_W02 zna terminologię nauk humanistycznych, szczególnie wiedzy o teatrze, na poziomie rozszerzonym
K_W03 ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę na temat różnorodnych metodologii nauk humanistycznych oraz ich zastosowania w dziedzinie wiedzy o teatrze
K_W04 ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę o historii teatru i dramatu, integrującą jej różne zakresy i aspekty
K_W07 ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę na temat krytyki teatralnej w perspektywie historycznej, estetycznej i społecznej
K_W10 zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieła teatralnego wedle różnorodnych tradycji, teorii lub szkół badawczych
K_W11 ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę na temat metod pracy historyka teatru, umożliwiającą samodzielną działalność naukową
Umiejętności
Student
K_U01 potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, rozwijać umiejętności i kierować własną karierą zawodową, wykorzystując różnorodne źródła i metody, w tym kontakty ze specjalistami, w języku polskim i obcym
K_U02 umie wyszukiwać, gromadzić, krytycznie oceniać i weryfikować informacje i materiały źródłowe (w języku polskim i obcym), przydatne dla określonych celów
K_U03 posiada pogłębione umiejętności badawcze, pozwalające na samodzielne formułowanie i rozwiązywanie oryginalnych problemów, z uwzględnieniem krytycznej analizy stanu badań, również w perspektywie interdyscyplinarnej
K_U04 posiada umiejętność syntetycznego i interdyscyplinarnego łączenia i wykorzystania wiedzy z innych nauk humanistycznych i społecznych
K_U05 potrafi przeprowadzić pogłębioną analizę formalną, artystyczną i społeczno-kulturową oraz krytyczną interpretację dzieła teatralnego
K_U06 umie dokonać pogłębionej analizy tekstu dramatycznego z różnych perspektyw teoretycznych i metodologicznych
K_U10 potrafi napisać oryginalną, spełniającą wymogi formalne i merytoryczne rozprawę naukową z zakresu wiedzy o teatrze lub interdyscyplinarną na podstawie samodzielnych badań, w świadomie wybranym ujęciu metodologicznym
K_U12 potrafi przygotować i wygłosić oryginalne wystąpienie ustne z zakresu wiedzy o teatrze lub interdyscyplinarne
Kompetencje personalne i społeczne
Student
K_K01 ma pogłębioną świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia i rozwoju, inspiruje i uczestniczy w działaniach edukacyjnych
K_K02 wykorzystuje możliwości wyboru dróg dalszego kształcenia, osobistego rozwoju i kariery zawodowej
K_K03 ma pogłębioną świadomość społecznego znaczenia teatru i szeroko pojmowanej kultury, inspiruje i uczestniczy w działaniach animatorskich
K_K04 aktywnie i krytycznie uczestniczy w grupach i instytucjach, realizujących lub organizujących projekty badawcze, działania teatralne lub kulturalne, inspiruje zbiorowe projekty i działania
K_K05 utrzymuje profesjonalne kontakty środowiskowe i interdyscyplinarne, prowadzące do rozwoju własnego i uprawianej dyscypliny
K_K06 upowszechnia nowe dokonania teatralne oraz aktualny dorobek wiedzy o teatrze
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia kursu jest:
- przygotowywanie się do zajęć i znajomość zadanych przez prowadzącego tekstów i innych materiałów
- aktywny udział w dyskusji w części konwersatoryjnej zajęć
- egzamin ustny w formie rozmowy z prowadzącym
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.
Literatura
Bibliografia podstawowa
Bieńka Maria Olga, "Od zenitu do zmierzchu. Teatr warszawski 1880-1919", seria: "Dzieje Teatru Narodowego" wydane w 250 rocznicę jego powstania, redaktorzy: Tomasz Kubikowski, Magdalena Raszewska, Warszawa 2015, Teatr Narodowy
"Dzieje teatru polskiego", pod red. Tadeusza Siverta, t. II: "Teatr polski od schyłku XVIII wieku do roku 1863. Lata 1773-1830", Warszawa 1993, PWN; t. III: "Teatr polski od 1863 roku do schyłku XIX wieku", Warszawa 1982, PWN
Jarząbek-Wasyl Dorota, "Za kulisami. Narodziny przedstawienia w teatrze polskim XIX wieku", Kraków 2016, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Kosiński Dariusz, "Dramaturgia praktyczna. Polska sztuka aktorska XIX wieku w piśmiennictwie teatralnym swej epoki", Kraków 2005, Wydawnictwo Naukowe „Societas Vistulana”
Kosiński Dariusz, "Sztuka aktorska w polskim piśmiennictwie teatralnym XIX wieku. Główne problemy", Kraków 2003, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Michalik Jan, "Gawęda o szkole krakowskiej", [w:] "Nowe historie 1. Ustanawianie historii", red. Agata Adamiecka-Sitek, Dorota Buchwald, Dariusz Kosiński, Warszawa 2010, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
Partyga Ewa, "Wiek XIX. Przedstawienia", Warszawa 2016, IT, PIW, IS (seria: „Teatr publiczny. Przedstawienia 1765-2015”, pod red. naukową Joanny Krakowskiej)
Przychodniak Zbigniew, "U progu romantyzmu. Przemiany warszawskiej krytyki teatralnej w latach 1815-1825", Wrocław 1991, Wydawnictwo „Wiedza o Kulturze”
Pudełek Janina, "Warszawski balet romantyczny (1802-1866)", Warszawa 1968, PWM
Raszewski Zbigniew, "Bogusławski" (w tym wydaniu także: "Wstęp" Tomasza Kubikowskiego, "Teatr Narodowy przed Wojciechem Bogusławskim" Patryka Kenckiego, "Bogusławski i „Bogusławski” – czterdzieści lat później" Magdaleny Raszewskiej), seria: "Dzieje Teatru Narodowego wydane w 250 rocznicę jego powstania", redaktorzy: Tomasz Kubikowski, Magdalena Raszewska, Warszawa 2015, Teatr Narodowy
Raszewski Zbigniew, "Krótka historia teatru polskiego", Warszawa 1977 (I wyd.) lub 1990 (II wyd.), PIW
Ratajczakowa Dobrochna, "Obrazy narodowe w dramacie i teatrze", Wrocław 1994, „Wiedza o Kulturze”
Szczublewski Józef, "Wielki i smutny teatr warszawski 1868-1880" (Posłowie Agnieszki Wanickiej), seria: "Dzieje Teatru Narodowego wydane w 250 rocznicę jego powstania", redaktorzy: Tomasz Kubikowski, Magdalena Raszewska, Warszawa 2015, Teatr Narodowy
Wanicka Agnieszka, "Dramat i komedia Teatrów Warszawskich 1868-1880", Kraków 2011, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Waszkiel Halina, "Trudne lata. Teatr warszawski 1815-1868", seria: "Dzieje Teatru Narodowego wydane w 250 rocznicę jego powstania", redaktorzy: Tomasz Kubikowski, Magdalena Raszewska, Warszawa 2015, Teatr Narodowy
Wilski Zbigniew, "Polskie szkolnictwo teatralne 1811-1944", Wrocław 1978, Ossolineum
Bibliografia szczegółowa będzie podawana sukcesywnie do każdych zajęć, w zależności od dostępności książek lub konieczności przejścia na tryb online.