Teatr mieszczański WOT/L/TM
Zajęcia poświęcone będą głównie analizie wybranych dramatów i spektakli, które można wpisać w koncepcję "teatru mieszczańskiego", a także dyskusjom na tematy wiążące się z cyklem (dramat rodzinny, kultura terapeutyczna, klasa średnia, teatr popularny itd.).
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_WOTL_W01 Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty, teorie i metody dotyczące wiedzy teatrologicznej, ze szczególnym uwzględnieniem historii teatru i dramatu polskiego i powszechnego.
K_WOTL_W02 Absolwent zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu dyscyplin nauk o sztuce (a także sztuk filmowych i teatralnych).
K_WOTL_W03 Absolwent zna i rozumie wybrane zagadnienia szczegółowe z zakresu nauki związane z historią doktryn teatralnych, teatralnych teorii dramatu, historią teatru współczesnego i najnowszego
K_WOTL_W07 Absolwent zna i rozumie powiązanie wiedzy o teatrze z innymi dyscyplinami w obrębie nauk humanistycznych i społecznych (historia, filozofia, historia idei) i ma podstawową, niezbędną wiedzę na ich temat.
K_WOTL_W08 Absolwent zna i rozumie elementy praktyki teatralnej w zakresie pogłębiającym rozumienie i umiejętność interpretacji dzieła teatralnego
K_WOTL_W10 Absolwent zna i rozumie podstawowe linie i tendencje rozwojowe w historii teatru i teatrze współczesnym, style i związane z nimi tradycje twórcze i odtwórcze
K_WOTL_U02 Absolwent potrafi komunikować się z otoczeniem – ze środowisk naukowych i twórczych – brać udział w debacie i odpowiednio uzasadniać przyjmowane przez siebie stanowiska.
K_WOTL_U03 Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu wiedzy o teatrze przez właściwy dobór i krytyczną analizę źródeł i informacji z nich pochodzących
K_WOTL_U06 Absolwent potrafi planować i organizować własną pracę badawczą, pracować w zespole, współdziałać w grupie także o charakterze interdyscyplinarnym.
K_WOTL_U07 Absolwent potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę o teatrze w samodzielnym rozwoju.
K_WOTL_U09 Absolwent potrafi rozumieć istotę konstrukcji tekstu scenariusza oraz samodzielnie oceniać tekst literacki i możliwości jego adaptacji do teatru
K_WOTL_K01 Absolwent jest gotów do dbania o dorobek i tradycje wiedzy o teatrze oraz do upowszechniania etycznych wzorów postępowania w środowisku pracy, oraz do odpowiedzialnego podejmowania ról i zadań
K_WOTL_K06 Absolwent jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, emocjonalności, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy, adaptowania się do zmieniających się okoliczności
Kryteria oceniania
W skład oceny końcowej wchodzą: aktywność na zajęciach, zaliczenie ustne pod koniec semestru.
Literatura
Proponowane lektury/zagadnienia:
1. Definiowanie pojęcia – „Dramaturgia hamburska” Lessinga, pojęcie teatru mieszczańskiego, teatru środka, teatru kulturalnego miasta
2. Współczesne dyskursy mieszczańskie (manifest Macieja Nowaka o teatrze publicznym, projekt „My mieszczanie”, krakowska dyskusja w „Dialogu”)
3. „Dom otwarty” Michała Bałuckiego
4. „Moralność pani Dulskiej” Gabrieli Zapolskiej
5. „Spektakl „Cudzoziemka” Katarzyny Minkowskiej (+ kontekstowo: „Uczucia w dobie kapitalizmu” Evy Illouz)
6. „Lekkomyślna siostra” Włodzimierza Perzyńskiego (+ spektakl Agnieszki Glińskiej)
7. „Rodzina” Antoniego Słonimskiego
8. „Tango” Sławomira Mrożka (+ „Prześniona rewolucja” Andrzeja Ledera)
9. „Trash story” Magdy Fertacz
10. „Shirley Valentine” Willy’ego Russella (+ spektakl Krystyny Jandy)
11. „Porozmawiajmy o życiu i śmierci” Krzysztofa Bizio (+Teatr TV w reżyserii Krystyny Jandy)
12. „Teściowie” (film)
13. Spektakl „Krum” Krzysztofa Walikowskiego
Dramaty:
Michał Bałucki, "Dom otwarty'
Gabriela Zapolska, "Moralność pani Dulskiej"
Włodzimierz Perzyński, "Lekkomyślna siostra"
Antoni Słonimski, "Rodzina"
Sławomir Mrożek, "Tango"
Willy Russell, "Shirley Valentine"
Krzysztof Bizio, "Porozmawiajmy o życiu i śmierci"
Marek Modzelewski "Wstyd"
Spektakle:
"Lekkomyślna siostra" w reżyserii Agnieszki Glińskiej
"Cudzoziemka" w reżyserii Katarzyny Minkowskiej
"Tango" w reżyserii Jerzego Jarockiego
"Porozmawiajmy o życiu i śmierci" w reżyserii Krystyny Jandy
film "Teściowie", reż. Kuba Michalczuk
"Krum" reż. Krzysztof Warlikowski
Literatura kontekstowa
Andrzej Leder, "Prześniona rewolucja"
Eva Illouz, "Uczucia w dobie kapitalizmu"
Maciej Nowak, "My, czyli nowy teatr publiczny"
G.E. Lessing "Dramaturgia hamburska"
Arek Gruszczyński, Tomasz Plata "Mamy Amisza pod skórą":
Szczegółowy plan semestru oraz dobór lektur w danym cyklu ustalany jest wspólnie ze studentami na początku semestru.