Teatr lalek WOT/L/TLal-Z
Zakres poszczególnych tematów:
1. Wprowadzenie – omówienie zajęć, celów, zasad zaliczenia. Teatr lalek i jego miejsce we współczesności – zakres, periodyzacja, dyscyplina naukowa. Życie lalkarskie (stowarzyszenia, organizacje, czasopiśmiennictwo, festiwale, szkolnictwo)
2. Rodzaje lalek i gatunki teatrów – nazewnictwo, techniki, przegląd historyczny
3. Lalka stara – stara lalka nowa – lalka nowa. Propozycja nowego widzenia historii lalkarstwa
4. Automaty i teatr mechaniczny na przestrzeni dziejów (od Herona do… lalek cyfrowych)
5. Komedia dell’arte i jej lalkowa kontynuacja (komedia uliczna)
6. Opera marionetkowa
7. Teatry tradycyjne – Bunraku i inne (wietnamskie lalki na wodzie, teatr chiński, wayang, opera dei puppi – do wyboru)
8. Szopka i szopka satyryczna
9. Wędrowne lalkarstwo (XVII-XX wiek) i teatry stałe
10. Teatr artystyczny i rozrywkowy końca XIX wieku
11. Modernizm i lalki
12. Teatr dla dzieci w Europie i w Polsce (od Papy Schmida do Baja)
13. Lalkarze XX wieku (m.in. Teschner, Podrecca, Skupa, Obrazcow)
14. Teatr lalek – instytucja państwowa (Jaremowie, Ryl, Dorman, Wilkowski, Dziedziul, Serafinowicz, Hejno, Tomaszuk…)
15. Wielcy lalkarze współczesności
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W01 ma podstawową wiedzę o usytuowaniu wiedzy o teatrze w systemie nauk humanistycznych, jej powiązaniach z innymi naukami oraz o jej przedmiotowej i metodologicznej specyfice P6S-WG P6S_WK
K_W02 zna podstawową terminologię nauk humanistycznych ze szczególnym uwzględnieniem specyficznej terminologii wiedzy o teatrze P6S_WG
K_W03 ma uporządkowaną wiedzę na temat podstawowych metodologii, stosowanych w naukach humanistycznych oraz ich odniesienia do wiedzy o teatrze P6S_WG P6S_WK
K_W04 ma podstawową wiedzę o wybranych aspektach historii teatru i dramatu w Europie i na świecie P6S_WG
K_W05 ma podstawową wiedzę o teatrze współczesnym, jego najważniejszych twórcach, zjawiskach i tendencjach P6S_WG P6S_WK
K_W10 rozumie ścisłe powiązanie teatru z innymi rodzajami sztuk (literatura, sztuki plastyczne, muzyka, taniec, film) i ma podstawową, niezbędną wiedzę na ich temat P6S_WG P6S_WK
K_W11 rozumie historyczne, estetyczne i społeczno-kulturowe uwarunkowania zjawiska teatru i działalności teatralnej w minionych epokach i obecnie P6S_WG P6S_WK
K_W22 ma bieżącą orientację w życiu teatralnym i kulturalnym, rozumie konieczność permanentnego uczestnictwa w kulturze P6S_WG P6S_WK
Umiejętności
K_U01 potrafi samodzielnie poszerzać i zdobywać wiedzę oraz rozwijać zawodowe umiejętności, korzystając z różnorodnych źródeł, w języku polskim i obcym P6S_UW P6S_UK PS6_UU
K_U02 umie wyszukiwać, gromadzić i selekcjonować informacje i materiały źródłowe (w języku polskim i obcym), przydatne dla określonych celów P6S_UK
K_U03 posiada podstawowe umiejętności badawcze – potrafi sformułować problem, przeanalizować go za pomocą odpowiednio dobranych metod i narzędzi oraz opracować i zaprezentować wnioski P6S_UW P6S_UK
K_U04 potrafi w praktyce posługiwać się podstawowymi pojęciami, teoriami i metodami z zakresu wiedzy o teatrze P6S_UW
K_U05 potrafi przeprowadzić analizę formalną i artystyczną oraz interpretację dzieła teatralnego, z wykorzystaniem pojęć i metod podstawowych P6S_UW P6S_UK
K_U09 potrafi przygotować podstawowe dla wiedzy o teatrze rodzaje prac pisemnych – recenzję, sprawozdanie, referat, rozprawkę, umie zebrać i opracować bibliografię (w języku polskim i obcym) oraz opatrzyć pracę wymaganym aparatem naukowym P6S_UW P6S_UU
K_U13 potrafi przygotować i wygłosić wystąpienie ustne z zakresu wiedzy o teatrze P6S_UK P6S_UO
K_U14 umie poprowadzić spotkanie lub dyskusję na tematy teatralne P6S_UK P6S_UO
Kompetencje społeczne
K_K01 ma świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszej edukacji i ustawicznego samokształcenia P6S_KK
K_K02 wykorzystuje możliwości wyboru dróg dalszego kształcenia, osobistego rozwoju i kariery zawodowej P6S_KK
K_K03 rozumie społeczne znaczenie teatru i szeroko pojmowanej kultury oraz potrzebę działań animatorskich P6S_KO P6S_KR
K_K06 uczestniczy w bieżącym życiu teatralnym i kulturalnym P6S_KO
Kryteria oceniania
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.
Większa ilość nieobecności, także usprawiedliwionych, nakłada na studenta obowiązek napisania dodatkowej pracy pisemnej na zadany temat.
Po semestrze zimowym - egzamin w formie rozmowy indywidualnej lub pisemnej pracy semestralnej.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Jurkowski H., Dzieje teatru lalek. Od antyku do „belle epoque”, Teatr im. Andersena, Lublin 2014;
2. Jurkowski H., Dzieje teatru lalek. Od modernizmu do współczesności, Teatr im. Andersena, Lublin 2014;
3. Jurkowski H., Metamorfozy teatru lalek w XX wieku, Errata, Warszawa 2002;
4. Waszkiel M., Teatr lalek w dawnej Polsce, AT, Warszawa 2018;
5. Waszkiel M., Dzieje teatru lalek w Polsce, 1944-2000, AT im. Zelwerowicza, Warszawa 2012;
6. Wiśniewska M., Archipelag indywidualności. Solowe teatry performerów współdziałających z materią, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2022
Literatura uzupełniająca:
1. Jurkowski, Szkice z teorii teatru lalek, POLUNIMA, Łódź 1993;
2. Dramaturgia szopki i jej obecność w historii teatru polskiego pod red. K. Janik, MKmK, Kraków 2922;
3. Wierzbowski R., O szopce. Studia i szkice, POLUNIMA, Warszawa 1990;
4. IMPULSY. MAPOWANIE NOWEGO TEATRU LALEK / IMPULSES. MAPPING THE NEW PUPPET THEATRE, pod red. /edited by M.Kocur, Akademia Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, Filia we Wrocławiu, Wydział Lalkarski, Wrocław 2022;
5. „Teatr Lalek” – czasopismo, wortale teatralne (e-teatr.pl, dziennik teatralny.pl)
6. Encyclopedie mondiale des Arts de la Marionnette, UNIMA, L’Entretemps, Montpelier 2009 (wersja internetowa angielska, francuska, hiszpańska: https://wepa.unima.org)