Teatr lalek WOT/L/TLal-Z
Zakres poszczególnych tematów:
1. Wprowadzenie – omówienie zajęć, celów, zasad zaliczenia. Teatr lalek i jego miejsce we współczesności – zakres, periodyzacja, dyscyplina naukowa. Życie lalkarskie (stowarzyszenia, organizacje, czasopiśmiennictwo, festiwale, szkolnictwo)
2. Rodzaje lalek i gatunki teatrów – nazewnictwo, techniki, przegląd historyczny
3. Lalka stara – stara lalka nowa – lalka nowa. Propozycja nowego widzenia historii lalkarstwa
4. Automaty i teatr mechaniczny na przestrzeni dziejów (od Herona do… lalek cyfrowych)
5. Komedia dell’arte i jej lalkowa kontynuacja (komedia uliczna)
6. Opera marionetkowa
7. Teatry tradycyjne – Bunraku i inne (wietnamskie lalki na wodzie, teatr chiński, wayang, opera dei puppi – do wyboru)
8. Szopka i szopka satyryczna
9. Wędrowne lalkarstwo (XVII-XX wiek) i teatry stałe
10. Teatr artystyczny i rozrywkowy końca XIX wieku
11. Modernizm i lalki
12. Teatr dla dzieci w Europie i w Polsce (od Papy Schmida do Baja)
13. Lalkarze XX wieku (m.in. Teschner, Podrecca, Skupa, Obrazcow)
14. Teatr lalek – instytucja państwowa (Jaremowie, Ryl, Dorman, Wilkowski, Dziedziul, Serafinowicz, Hejno, Tomaszuk…)
15. Wielcy lalkarze współczesności
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_WOTL_01, 02, 03, 06, 10
Umiejętności
K_WOTL_U01, 05, 07
Kompetencje społeczne
K_WOTL_K01, 02, 05
Kryteria oceniania
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.
Większa ilość nieobecności, także usprawiedliwionych, nakłada na studenta obowiązek napisania dodatkowej pracy pisemnej na zadany temat.
Po semestrze zimowym - egzamin w formie rozmowy indywidualnej lub pisemnej pracy semestralnej.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Jurkowski H., Dzieje teatru lalek. Od antyku do „belle epoque”, Teatr im. Andersena, Lublin 2014;
2. Jurkowski H., Dzieje teatru lalek. Od modernizmu do współczesności, Teatr im. Andersena, Lublin 2014;
3. Jurkowski H., Metamorfozy teatru lalek w XX wieku, Errata, Warszawa 2002;
4. Waszkiel M., Teatr lalek w dawnej Polsce, AT, Warszawa 2018;
5. Waszkiel M., Dzieje teatru lalek w Polsce, 1944-2000, AT im. Zelwerowicza, Warszawa 2012;
6. Wiśniewska M., Archipelag indywidualności. Solowe teatry performerów współdziałających z materią, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2022
Literatura uzupełniająca:
1. Jurkowski, Szkice z teorii teatru lalek, POLUNIMA, Łódź 1993;
2. Dramaturgia szopki i jej obecność w historii teatru polskiego pod red. K. Janik, MKmK, Kraków 2922;
3. Wierzbowski R., O szopce. Studia i szkice, POLUNIMA, Warszawa 1990;
4. IMPULSY. MAPOWANIE NOWEGO TEATRU LALEK / IMPULSES. MAPPING THE NEW PUPPET THEATRE, pod red. /edited by M.Kocur, Akademia Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, Filia we Wrocławiu, Wydział Lalkarski, Wrocław 2022;
5. „Teatr Lalek” – czasopismo, wortale teatralne (e-teatr.pl, dziennik teatralny.pl)
6. Encyclopedie mondiale des Arts de la Marionnette, UNIMA, L’Entretemps, Montpelier 2009 (wersja internetowa angielska, francuska, hiszpańska: https://wepa.unima.org)
Uwagi
W cyklu 2025/26-Z:
Wszystkim zajęciom będą towarzyszyły prezentacje filmowe obejmujące techniki lalkowe, style, gatunki, twórczość konkretnych artystów, fragmenty przedstawień teatralnych oraz materiały fotograficzne odnoszące się do poszczególnych tematów. |