Szekspir i okolice WOT/L/SiO-L
Twórczość Williama Shakespeare’a, dzieje teatru i dramatu angielskiego w epoce elżbietańskiej, jego źródła (średniowiecze, renesans) i nowatorstwo (barok) oraz powinowactwa w kontekście europejskim (teatr hiszpański Złotego Wieku).
Angielska i europejska, teatralna i kulturowa recepcja dzieł Shakespeare’a od wieku XVII do współczesności, ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk przełomowych (preromantyzm i romantyzm, wiek XX). Kulturowa analiza wybranych fragmentów dramatów (czytanych także w oryginale)
Zakres poszczególnych tematów:
1.-3. William Shakespeare i jego czasy
4-7. Shakespeare wobec epok kulturowych: tradycja i nowatorstwo
8-11. Teatr elżbietański – sztuka i instytucja
12-14. Koledzy, konkurenci i następcy – dramatopisarze elżbietańscy
15-16. Teatr hiszpański Złotego Wieku – podobieństwa i różnice
17. Kwiaty Ofelii (analiza sceny obłędu z Hamleta)
18. Bestiariusz Szekspirowski – rzeczywistość symboliczna
19-20. Diabelski rosół, czyli kuchnia szkocka (analiza sceny wiedźm z Makbeta)
21-23. Elżbietański teatr śmierci – scena cmentarna Hamleta w kontekście kulturowym
24-25. Europejska recepcja dzieł Shakespeare’a w XVII i XVIII w.
26. U kolebki romantyzmu – Shakespeare jako patron epoki
27-28. Shakespeare w Polsce od XVII do XX w.
29-30. Po Kotcie i po wszystkim, czyli Shakespeare współczesny
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 1 wskazać i omówić najważniejsze zjawiska z dziejów teatru i dramatu elżbietańskiego, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości Williama Shakespeare’a K_W04
EM 2 scharakteryzować znaczenie twórczości Shakespeare’a dla kultury światowej, ze szczególnym uwzględnieniem teatru K_W04, K_W08
EM 3 rozpoznać kontekst kulturowy analizowanego tekstu i związki z innymi rodzajami sztuk K_W10
EM 4 wskazać udział twórców angielskich w kształtowaniu europejskich teorii i doktryn teatralnych K_W04, K_W06
Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien:
EM 5 analizować tekst dramatyczny w szerokim kontekście teatralnym i kulturowym K_U06
EM 6 uczestniczyć w dyskusji na temat analizy i interpretacji tekstu dramatycznego K_U07
EM 7 przygotować wystąpienie ustne lub pisemne na wskazany temat K_U13
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 8 wyrażać własne sądy w obrębie podejmowanych zagadnień K_K04
EM 9 oceniać poziom własnej wiedzy i dbać o jej poszerzanie K_K01
Kryteria oceniania
Uczestnictwo w zajęciach zgodnie z wymogami regulaminu studiów AT
(2 nieobecności w semestrze)
praca na zajęciach 25%
referat 25%
egzamin ustny 50%
Literatura
1. Podstawowa:
W. Shakespeare: Ryszard III, Romeo i Julia, Sen nocy letniej, Kupiec wenecki, Juliusz Cezar, Hamlet, Otello, Król Lear, Makbet, Opowieść zimowa, Burza
Ch. Marlowe, Tragiczna historia doktora Fausta
J. Webster, Księżna Amalfi
J. Ford, Szkoda, że jest nierządnicą
S. Wyspiański, Studium o Hamlecie
J. Kott, Szekspir współczesny
T. Stoppard, Rosencrantz i Guildenstern nie żyją („Dialog” 1969 nr 1)
2. Uzupełniająca:
Teatr elżbietański, red. A. Chałupnik, Warszawa 2015 (w wyborze)
Czytanie Szekspira. Interpretacje, Gdańsk 2005 (w wyborze)
M. Sugiera, Wariacje szekspirowskie w powojennym dramacie europejskim, Kraków 1997
J. Komorowski, Piramida zbrodni. Makbet w kulturze polskiej1790–1989, Warszawa 2002