Romantyzm dziś WOT/L/RomantDzis
Celem konwersatorium jest zapoznanie studentów ze specyfiką teatru romantycznego i wskazanie związków między romantycznym teatrem a dramatem. Podczas zajęć zostanie omówiony potencjał sceniczny polskiego dramatu romantycznego i "Dziadów" Adama Mickiewicza, a także dzieje ich inscenizacji - od początków XX wieku po czasy współczesne.
|
W cyklu 2025/26-L:
Celem konwersatorium jest zapoznanie studentów ze specyfiką teatru romantycznego: poznamy jego dzieje, charakterystyczne cechy, przyjrzymy się rozwojowi sceny zachodnioeuropejskiej i wileńskiej. W dalszej części konwersatorium będziemy się zajmować dziejami scenicznymi "Dziadów" Adama Mickiewicza- z uwzględnieniem najważniejszych styków i konwencji teatralnych XX i XXI wieku, z odniesieniami do historii i świata polityki. Do pewnego etapu materiałami analizowanymi podczas zajęć będą opisy, recenzje, teksty krytyczne i fotografie, następnie będziemy pracować na nagraniach. |
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Są dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności w trakcie semestru. Podstawą zaliczenia jest przygotowanie do zajęć i aktywność w ich trakcie. Jeśli te warunki zostaną spełnione, nie przewiduje się końcowego zaliczenia ustnego.
Prowadząca zastrzega sobie możliwość nieprzeprowadzenia zajęć w sytuacji nieprzygotowania grupy - i przeprowadzenia końcowego zaliczenia ustnego, jeśli taka sytuacja będzie się powtarzała.
Literatura
Dariusz Kosiński, "Teatra polskie. Rok katastrofy". Warszawa 2013.
Monika Kostaszuk-Romanowska, "Współczesny romantyczny dramat polityczny", Białystok 2021.
Zbigniew Majchrowski, "Krypta Gustawa", Warszawa 2021.
Tomasz Plata, "Pośmiertne życie romantyzmu", Warszawa 2017.
oraz recenzje (e-teatr, Encyklopedia Teatru Polskiego)
|
W cyklu 2025/26-L:
1-5. - M-A. Allévy-Viala, Inscenizacja romantyczna we Francji. Tłum. W. Natanson. Przedm. Z. Raszewski. Warszawa 1959. - A. Banach, Teatr romantyczny. Człowiek patetyczny i Opera XIX wieku. Człowiek nieprawdziwy [w:] Tegoż, Wybór maski. Kraków 1962. - P. Mitzner, W teatrze romantycznym. Pierwszy etap, W romantycznym teatrze europejskim, W teatrach warszawskich i Światło wapienne. Duchy i fantasmagorie [w:] Tegoż, Teatr światła i cienia. Warszawa 1987. - A. Kowalczykowa, Teatr między epokami [w:] Tejże, Dramat i teatr romantyczny. Warszawa 1997. - Komedianci, reż. M. Carné (1945). - K. Trojanowski, Marcel Carne - klasyk francuskiego kina. Toruń 2011 (rozdział Melodramat w hołdzie tradycji romantycznej). - J. Svehla, Deburau, pierrot nieśmiertelny. Warszawa 1983. - A. Jakubiszyn-Tatarkiewicz, Teatr krajów zachodniej Europy XIX i początku XX wieku. Cz. II. Teatr francuski od 1789 do 1848 roku. Łódź - Warszawa 1956. - A. Mickiewicz, Dziady, (cz. I, II, III, Widowisko), J. Słowacki, Balladyna, Kordian - Z "Pamiętnika Teatralnego" 1959, z.1-3 teksty: Z. Raszewskiego (O teatralnym kształcie "Balladyny", Słowacki i Mickiewicz wobec teatru romantycznego) i J. Maciejewskiego (Zagadka Kordiana). 10-15 - M. Masłowski, Dzieje bohatera. Teatralne wizje „Dziadów”, „Kordiana” i „Nie-Boskiej komedii” do II wojny światowej. Wrocław 1978 (rozdział 1. Prapremiery). - M. Prussak, Dziady bez mesjanizmu [w:] „Dziady” Adama Mickiewicza. Poemat. Adaptacje. Tradycje. Red. B. Dopart. Kraków 1999 (o Dziadach Wyspiańskiego). - M. Masłowski, Dzieje bohatera. Teatralne wizje „Dziadów”, „Kordiana” i „Nie-Boskiej komedii” do II wojny światowej. Wrocław 1978 (rozdział 3. Ku monumentalności). - J. Timoszewicz, „Dziady” w inscenizacji Leona Schillera. Warszawa 1970. - Dziady”. Od Wyspiańskiego do Grzegorzewskiego. Red. T. Kornaś, G. Niziołek. Kraków 1999 (fragmenty dot. inscenizacji Schillera). - Z. Majchrowski, Cela Konrada. Powracając do Mickiewicza. Gdańsk 1998 (fragmenty dot. inscenizacji Schillera). Krypta Gustawa, Warszawa 2001. - M. Janion, Zmierzch paradygmatu [w:] Tejże, Do Europy tak, ale razem z naszymi umarłymi. Warszawa 2000. - Mickiewicz. Dziady. Performance. Reż. Paweł Wodziński, Dziady. Teatr Polski w Bydgoszczy 2011. - Dziady. Części I, II, IV i wiersz UPIÓR, Dziadów cz. III. Reż. Michał Zadara. Teatr Polski we Wrocławiu 2014-2016. - Dziady. Reż. Radosław Rychcik. Teatr Nowy w Poznaniu 2014. - Dziady. Reź. E. Nekrosius. Teatr Narodowy w Warszawie 2016. - Dziady. Też M. Kleczewska. Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie, 2021. - Recenzje omawianych spektakli i artykuły im poświęcone w portalach e-teatr.pl (archiwum wirtualne) i teatralny.pl oraz na stronie (i stronie archiwalnej) miesięcznika „Teatr” i "Didaskalia. Gazeta teatralna") |