Romantyzm WOT/L/Romant
Zakres poszczególnych tematów:
1. Zajęcia organizacyjne; tło historyczno-kulturowe romantyzmu; problemy periodyzacyjne; europejskie inspiracje polskiego romantyzmu; wobec dziedzictwa polskiego oświecenia;
2. Polski przełom romantyczny: literatura, polemiki prasowe, spory teatralne; spór „dramy” z „tragedią”; Adam Mickiewicz, "Poezyj "t. I i II (cykl "Ballady i Romansów, "Dziady" wileńsko-kowieńskie);
3. Inny romantyzm: Antoni Malczewski, "Maria", Adam Mickiewicz, "Dziadów" cz. I (Widowisko)
4. Poetyka dramatu romantycznego – "Dziadów" cz. III Adama Mickiewicza (w kontekście Mickiewiczowskiego "Konrada Wallenroda" i "Don Giovanniego" Mozarta);
5. Poetyka dramatu romantycznego – "Kordian" Juliusza Słowackiego (w kontekście jego "Lambra"); Doświadczenia teatralne polskich poetów romantycznych: Słowacki, Mickiewicz i Krasiński wobec teatru romantycznego; inscenizacja romantyczna we Francji;
6. Szekspiryzm w twórczości Juliusza Słowackiego: "Horsztyński", "Balladyna"
7-8. Ironia romantyczna: ariostyzm i „zabawa w Eurypidesa” ("Lilla Weneda" Juliusza Słowackiego), ironia romantyczna: "Beniowski" Juliusza Słowackiego
9. Calderonizm w twórczości Juliusza Słowackiego: "Ksiądz Marek", "Sen srebrny Salomei"
10. Wobec systemu genezyjskiego: "Genezis z Ducha" i "Król-Duch" Juliusza Słowackiego.
11. Wobec systemu genezyjskiego: "Samuel Zborowski" Juliusza Słowackiego
12. Poetyka dramatu romantycznego – "Nie-Boska komedia" Zygmunta Krasińskiego (w kontekście jego "Niedokończonego poematu")
13. Komedia narodowa (?). "Pan Jowialski" Aleksandra Fredry – komedia wobec tradycji teatralnej I połowy XIX wieku; alternatywny romantyzm Fredry;
14. Prowidencjalizm i historyzm w literaturze polskiego romantyzmu - "Irydion" Zygmunta Krasińskiego
15. Dramaturgia Cypriana Norwida: "Aktor"
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 1 Opisać romantyzm jako epokę oraz kierunek dramatyczno-teatralny K_W01
EM 2 Wskazać najważniejsze dramaty romantyczne i ich interpretatorów K_W09
EM 3 Znać metody inscenizacji w epoce romantyzmu K_W14
Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien:
EM 4 Opisać i ocenić dokonania poszczególnych dramatopisarzy i ich dzieł K_U06
EM 5 Rozpoznać cechy teatru i dramatu romantycznego K_U05
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 6 Wyrażać sądy na temat dawnych i bieżących realizacji dramatu romantycznego K_K01
EM 7 Rozumieć społeczną i historyczną rolę dramatu romantycznego K_K03
Kryteria oceniania
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.
Podstawą oceny końcowej jest aktywność w trakcie zajęć i zaliczony pozytywnie egzamin ustny na zakończenie kursu (zakres: materiał omawiany na zajęciach; student losuje jeden z 14 tematów, o których była mowa w trakcie trwania semestru). Podczas egzaminu studenci mogą być również pytani o pozostałe tematy (poza wylosowanym) - będzie to miało miejsce w sytuacji przekroczenia limitu nieobecności lub braku aktywności w trakcie zajęć.
EM 1 - EM 4 Udział w dyskusji 100%
EM 5 Udział w dyskusji 50%, referat 50%
EM6- EM7 Udział w dyskusji 100%
Literatura
Literatura obowiązkowa: teksty analizowane i omawiane na zajęciach
Literatura kontekstowa:
1.
– M. Janion, „Gorączka romantyczna”, Warszawa 1975 (rozdziały: „Romantyzm a początek świata nowożytnego”, „Romantyzm polski wśród romantyzmów europejskich”);
– T. Plata, „Pośmiertne życie romantyzmu”, Warszawa 2017 (zwłaszcza rozdział: „Romantyczna melancholia Marii Janion”);
– A. Leszczyński, „Ludowa historia Polski”, Warszawa 2020 (fragmenty);
„Słownik literatury polskiego oświecenia”, red. T. Kostkiewiczowa, Wrocław 2002 (hasła: „libertynizm”, „sentymentalizm”);
– „Słownik literatury polskiej XIX wieku”, red. J. Bachórz, A. Kowalczykowa, Wrocław 2002 (hasła: „bajronizm”, „gotycyzm”, „walterskotyzm”);
– B. Korzeniewski , „«Drama» w warszawskim Teatrze Narodowym podczas dyrekcji Ludwika Osińskiego (1814–1831)” [w:] Tegoż, „Drama i inne szkice”, Wrocław 1993.
- A. Mickiewicz, I tom „Poezji”, Wilno 1822, – K. Cysewski, „«Ballady i romanse» - przewodnik epistemologiczny”, „Pamiętnik Literacki” 1983, z. 3;
https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1983-t74-n3/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1983-t74-n3-s65-100/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1983-t74-n3-s65-100.pdf; – I. Opacki, „W środku niebokręga. O «Balladach i Romansach» Mickiewicza” [w:] Tenże, „W środku niebokręga. Poezja romantycznych przełomów”, Katowice 1995;
– K. Pobłocki, „Chamstwo”, Wołowiec 2021 (fragmenty), A. Leszczyński, „Ludowa historia Polski”, Warszawa 2020 (fragmenty), J. Wasiewicz, „Pamięć, chłopi, bunt”, Warszawa 2021 (fragmenty);
– P. Morawski, „Oświecenie. Przedstawienia”, Warszawa 2017 (fragmenty).
2.
(A. Mickiewicz, II tom „Poezji”: „Dziadów” cz. II)
– M. Kuziak, „Wielka całość. Dyskursy kulturowe Mickiewicza”, Słupsk 2006 (fragmenty);
– P. Bukowiec, „Dwujęzyczne początki nowoczesnej literatury litewskiej”, Kraków 2008;
– T. Venclova, „Powrót do rodzinnej Europy, czyli Mickiewiczowska Litwa i Mickiewicz na Litwie”, przeł. A. Kozak [w:] Tegoż, „Niezniszczalny rytm. Eseje o literaturze”, red. K. Bratkowski, Sejny 2002.
3.
(A. Mickiewicz, „Dziadów” cz. I/ „Widowisko” i IV)
– M. Piwińska, Tajemnica pierwszej części «Dziadów»” [w:] Tejże, „Wolny myśliwy. Osiem prób czytania Mickiewicza”, Gdańsk 2003;
– K. Sawicka-Mierzyńska, „Fragment poza «Wielką Całością» – o nihilizmie I części «Dziadów» Adama Mickiewicza” [w:] „Nihilizm i historia. Studia z literatury XIX i XX w.”, red. M. Sokołowski i J. Ławski, Białystok 2009;
– M. Kuziak, „Tajemnica intertekstualności Mickiewicza. Wokół IV cz. «Dziadów»” [w:] Tegoż, „Inny Mickiewicz”, Gdańsk 2013;
– J. M. Rymkiewicz, „Tajemnice «Dziadów»” [w:] A. Mickiewicz, „Dziady”, Warszawa 2001 (Świat Książki).
(A. Malczewski, "Maria")
- M. Bieńczyk, "Oczy Dürera. O melancholii romantycznej", Warszawa 2002, Część pierwsza: „Wszystko w świecie tracić”. (O „Marii”Antoniego Malczewskiego);
4.
(A. Mickiewicz, „Konrad Wallenrod” )
– K. Zajas, „Polska literatura nieobecna” [w:] „Na pograniczach literatury”, red. J. Fazan, K. Zajas, Kraków 2012;
– D. Zawadzka, „Lelewel i Mickiewicz. Paralela”, Białystok 2013 (fragmenty);
– J. Ławski, „Staropruski tekst Adama Mickiewicza” [w:] „Funkcjonowanie języków i literatur na Litwie. Litewsko-polskie związki naukowe i kulturowe”, red. M. Dawlewicz, I. Fedorowicz, A. Kaleda, Wilno 2014.
(A. Mickiewicz, „Dziadów” cz. III)
– M. Kuziak, „Wielka całość. Dyskursy kulturowe Mickiewicza”, Słupsk 2006 (fragmenty);
– J. Borowczyk, „Rekonstrukcja procesu filomatów i filaretów 1823-1824”, Poznań 2003 (fragmenty);
– K. Górski, „Przezwyciężenie prometeizmu w «Ðziadach»” [w:] Tegoż, „Mickiewicz. Artyzm i język”, Warszawa 1977;
– Z. Stefanowska, „Wielka tak, ale dlaczego improwizacja” [w:] Tejże, „Próba zdrowego rozumu”, Warszawa 2001.
– M. Kuziak, „Otwórzcie drzwi od kaplicy” [w:] Mickiewicz. Dziady. Performance, program do spektaklu (http://www.e-teatr.pl/pl/programy/2015_02/65125/mickiewicz__dziady__performance_teatr_polski_bydgoszcz_2011.pdf)
5.
(J. Słowacki, „Lambro”)
– M. Janion, „Zwierciadło zwierciadeł” [w:] Tejże, „Żyjąc tracimy życie”, Warszawa 2001;
– M. Makaruk, „«Lambro» Juliusza Słowackiego. Portret dziecięcia wieku” [w:] https://culture.pl/pl/artykul/lambro-juliusza-slowackiego-portret-dzieciecia-wieku
– J. M. Rymkiewicz, „Poezyj tom III” [w:] J. M. Rymkiewicz, „Słowacki. Encyklopedia”, Warszawa 2004.
(J. Słowacki, „Kordian”)
– M. Kuziak, „Słowacki – nihilistyczny? Wokół «Kordiana»” [w:] „Nihilizm i historia. Studia z literatury XIX i XX wieku”, red. M. Sokołowski, J. Ławski, Białystok 2009;
– M. Bizan, P. Hertz, „Glosy do «Kordiana»” [w:] J. Słowacki, „Kordian”, Warszawa 1972;
– Z. Raszewski, „Mickiewicz i Słowacki wobec teatru romantycznego”, „Pamiętnik Teatralny” 1959, z. 1-3 lub Tegoż, „Staroświecczyzna i postęp czasu. O teatrze polskim (1765–1865)”, Warszawa 1963.
6.
(J. Słowacki, „Horsztyński”)
– J. Maciejewski, „Funkcja hamletyzmu w «Horsztyńskim» Juliusza Słowackiego” [w:] „Literatura. Komparatystyka. Folklor: księga poświęcona Julianowi Krzyżanowskiemu”, red. M. Bokszczanin, S. Frybes, E. Jankowski, Warszawa 1968;
– M. Kuziak, „Fragmenty o Słowackim”, Słupsk 2001 (fragmenty);
– A. Mancewicz, „Biedny Hamlet! Dekonstrukcje «Hamleta» i Hamleta w dramacie współczesnym, Kraków 2010 (fragmenty);
– M. Sugiera, „Hamlet dwa razy przepisany: «Horsztyński» Słowackiego i «Hamlet wtóry» Romana Jaworskiego” [w:] „Poetyka kulturowa polskiego Szekspira”, Warszawa 2012.
(J. Słowacki, „Balladyna”)
– W. Weintraub, „«Balladyna», czyli zabawa w Szekspira” [w:] Tegoż, „Od Reja do Boya”, Warszawa 1977 lub „Pamiętnik Literacki” 1970, z. 4;
https://bazhum.muzhp.pl/media//files/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1970-t61-n4/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1970-t61-n4-s45-89/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1970-t61-n4-s45-89.pdf
– J. Maciejewski, „Balladyna”, czyli «świat przez pryzma przepuszczony»” [w:] Tegoż, „Trzy szkice romantyczne”, Poznań 1967;
– Z. Raszewski, „O teatralnym kształcie «Balladyny»”, „Pamiętnik Teatralny” 1959, z. 1-3;
– W. Hamerski, „Ironie romantyczne”, Warszawa 2018 (fragmenty).
7-8.
(J. Słowacki, „Lilla Weneda”)
– J. Skuczyński, „Lilla Weneda z "ariostycznym uśmiechem»”. „Pamiętnik Literacki” 1986, nr 3.
https://www.bazhum.muzhp.pl/media/files/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1986-t77-n3/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1986-t77-n3-s41-78/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1986-t77-n3-s41-78.pdf
– O. Taranek-Wolańska, „(Bez) sensy ironiczności, Juliusz Słowacki i romantyczne ironie”, Wrocław 2021 (fragmenty).
- J. Słowacki, "Beniowski", Wrocław 1996, BN I 13/14, oprac. Alina Kowalczykowa (wstęp)
9.
(J. Słowacki, „Ksiądz Marek”)
– J. M. Rymkiewicz, „Ludzie dwoiści. Barokowa struktura postaci Słowackiego” [w:] „Problemy polskiego romantyzmu” 3, red. M. Żmigrodzka, Wrocław 1981;
– S. Treugutt, „Książę niezłomny na murach Baru” [w:] „Przemiany tradycji barskiej”, red. zbior., Kraków 1972;
– M. Piwińska, wstęp [w:] J. Słowacki, „Ksiądz Marek”, Wrocław 1991 (BN I 29).
(Juliusz Słowacki, „Sen srebrny Salomei”)
– A. Kowalczykowa, wstęp [w:] Juliusz Słowacki, „Sen srebrny Salomei”, Wrocław 2009;
– D. Skórczewski, „«Sen srebrny Salomei», czyli parada hybryd”, „Pamiętnik Literacki" 2011, nr 1;
– J. M. Rymkiewicz, „Słowacki. Encyklopedia”, Warszawa 2004 (hasła: „Sen srebrny Salomei”).
10.
(J. Słowacki, „Genezis z Ducha”, „Król-Duch”. Rapsod I)
– A. Kowalczykowa, wstęp [w:] J. Słowacki, „Krąg pism mistycznych”, Wrocław 1997 (BN I 245);
– M. Piwińska, „Juliusz Słowacki od Duchów”, Warszawa 1992;
– J. M. Rymkiewicz, „Słowacki. Encyklopedia”, Warszawa 2004 (hasła: „Król-Duch»” – jak go wydać, „Pornic”).
11.
(J. Słowacki, „Samuel Zborowski”)
– M. Troszyński, „Alchemia rękopisu. „Samuel Zborowski» Juliusza Słowackiego”, Warszawa 2018;
– „Świat z tajemnic wyspowiadany… Studia o «Samuelu Zborowskim» Juliusza Słowackiego”, pod red. M. Kalinowskiej, J. Skuczyńskiego, M. Bizior, Toruń 2006 (fragmenty);
– J. M. Rymkiewicz, „Samuel Zborowski”, Warszawa 2010 (fragmenty).
12.
(Z. Krasiński, „Nie-Boska Komedia”))
– M. Janion, wstęp [w:] Z. Krasiński, „Nie-Boska Komedia”, Wrocław 1974;
– M. Janion, „Czas formy otwartej” [w:] Tejże, „Czas formy otwartej”, Warszawa 1984;
https://encyklopediateatru.pl/artykuly/70718/czas-formy-otwartej
– M. Kuziak, „Prelekcje paryskie Adama Mickiewicza o «Nie-Boskiej komedii» Zygmunta Krasińskiego”. „Poznańskie Studia Polonistyczne”, „Aktor w świecie i teatrze”, Poznań 1998.
13.
(A. Fredro, „Pan Jowialski”, „Śluby Panieńskie” )
(A. Fredro, „Trzy po trzy”)
– D. Siwicka, „Śmiech jowialny” [w:] „Trzynaście arcydzieł romantycznych”, red. E. Kiślak, M. Gumkowski, Warszawa 1996;
– D. Siwicka, „Ja płaczę, ty się śmiejesz. Aleksander Fredro, «Śluby Panieńskie»” [w:] Dramat polski. Interpretacje, red. J. Ciechowicz, Z. Majchrowski, Gdańsk 2002;
– D. Ratajczakowa, „W szczelinie męskiej dominacji. «Śluby panieńskie» Aleksandra Fredry” [w:] „Fredro nasz współczesny”, red. M. Urbaniak, Poznań 2013;
– J. M. Rymkiewicz, „Aleksander Fredro i jego krytycy” [w:] A. Fredro, „Komedie i inne utwory”, Warszawa 2000, t. 2.
– J. M. Rymkiewicz, „Aleksander Fredro jest w złym humorze”, Warszawa 1977;
– M. Bieńczyk, „Kapitan dziecko Saturna” (O «Trzy po trzy» Fredry) [w:] Tenże, „Oczy Dűrera. O melancholii romantycznej”, Warszawa 2002.
14.
(Zygmunt Krasiński, "Irydion")
- K. Górski, ,Jrydion" i ,,Konrad Wallenrod' (Próba rewizji pewnego utartego twierdzenia), w: tegoż, Mickiewicz. Artyzm i język, Warszawa 1977;
- K. Biliński, ,,Irydion" Zygmunta Krasińskiego - tragizm uwikłany w chrześcijańską metafizykę w: "Problemy tragedii i tragizmu. Studia i szkice", red. H. Krukowska, J. Ławski, Białystok 2005,
15.
(Cyprian Norwid, "Aktor" )
– S. Rzepczyński, „Norwidowska «zbrodnia stanu». Szekspir w twórczości Norwida” (O «Kleopatrze» i «Aktorze»)” [w:] „Szekspiromania. Księga dedykowana pamięci Andrzeja Żurowskiego”, red. A. Cetera, Warszawa 2013.