Pedagogika teatru WOT/L/PedTr
Zakres poszczególnych tematów:
• Pedagogika teatralna a edukacja teatralna, kierunki rozwoju współczesnej pedagogiki teatralnej w Polsce i na świecie.
• Mapowanie teatrów, zajmujących się praktyczną edukacją teatralną w Polsce i na świecie.
• Teatr w szerokim kontekście społecznym: uczestnictwo w warsztatach oraz sympozjum „ Teatr jako przestrzeń emancypacji” podczas Światowego Kongresu Teatrów dla dzieci i Młodzieży Asstiej, maj 2014 :
Disabled theater// teatr dla życia// teatr jako miejsce twórczej inkluzji.
• Pedagogika teatru i zabawy. Ćwiczenia integrujące grupę i wprowadzające w temat., korzystanie z podstawowych metod pedagogiki teatralnej w kontekście praktycznej pracy z grupą.
• Projektowanie działań warsztatowych do spektakli teatralnych. Praca w grupach. Konstruowanie wydarzenia edukacyjnego z uwzględnieniem dramaturgii całości. Od projektu do realizacji.
• Improwizacja.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EM 1 Zna podstawy teoretyczne pedagogiki teatru, potrafi wskazać konkretne przykłady działań edukacyjnych. K_W02
EM 2 Potrafi wyjaśnić zasady, na których bazuje i rozwija się współczesna pedagogika teatralna. K_W05 K_W11
EM 3 zna teorię dot. disabled theatre/teatru dla życia/ community arts: teatru w kontekście działań społecznych K_W13
EM 4 Potrafi projektować warsztat edukacyjny w kontekście spektaklu teatralnego K_U023
EM 5 Potrafi przeprowadzić proste ćwiczenia warsztatowe w grupie. K_U01
EM 6 Potrafi opisać spektakl, w którym grają aktorzy amatorzy, ze szczególnym uwzględnieniem aktorów- osób niepełnosprawnych K_U04
K_U13
EM 7 Mieć świadomość możliwości działań teatralnych w kontekście różnych uwarunkowań społecznych. K_K01
K_K03
EM 8 Potrafić działać w zespole. K_K04
EM 9 Potrafi w grupie wypowiadać swoją opinię z szacunkiem dla drugiej osoby. K_K04
Kryteria oceniania
EM 1 Ocena poziomu wiedzy 100%
EM 2 Aktywność w dyskusji 100%
EM3 Ocena poziomu wiedzy - 50%, aktywność w dyskusji 50%
EM 4 Praca pisemna -ocena jakości projektu 100%
EM5 Ocena jakości , ocena pracy w zespole 100%
EM6 Aktywność w dyskusji 100%
EM7 Ocena poziomu wiedzy 100%
EM8 Ocena jakości współpracy 100%
EM9 Aktywność w dyskusji, jakość wypowiedzi 100%
Literatura
Lech Śliwonik – Teatr dla życia. SCENA nr 5 wznowiony (I-III 1999)
M.Konopczyński, Metoda twórczej resocjalizacji, Teoria i Praktyka wychowawcza, Warszawa 2007.
- Wojciech Retz – Teatr dla spotkania. SCENA 2005 nr 1
- Justyna Sobczyk – Spotkanie dwóch światów? SCENA 2004 nr 3
- Magdalena Dakowska – Tworzenie dla życia. SCENA 2007 nr 5
-http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/153408.html
http://kulturaenter.pl/pedagog-jest-zawsze-pomiedzy/2012/12/
http://katedrakultury.pl/wp-content/uploads/2013/02/Creative-Communities3.pdf
E.
• Uzupełniająca:
• Zakrzewska- Manterys,2001,„Upośledzeni umysłowo.Poza granicami człowieczeństwa”,WUW
• Zakrzewska- Manterys,2003, Dziecko upośledzone- nieuchronność stereotypu, w Niepełnosprawność intelektualna a style życia, red. A. Gustavsson, Jan Tossbro, E. Zakrzewska, Wydawnictwo IfiS PAN
• Terapia i teatr. Wokół problematyki teatru ludzi niepełnosprawnych – red. Irena Jajte-Lewkowicz, Agnieszka Piasecka. Łódź 2006
Wojciech Chudy – Trud życia i rozwój osobowy
Lech Śliwonik – Zamurowany
Andrzej Golejewski – Teatr jako terapia...
Jana Pilatova – Teatr jako wyzwanie
Toon Baro – Teatr – terapeutyczny ekran
• Ploch Leszek, Twórcza inkluzja społeczna osób niepełnosprawnych intelektualnie i jej właściwości, w Kręgu niepełnosprawności- teoretyczne i praktyczne aspekty poszukiwań w pedagogice specjalnej, red. T. Żółkowska, l. Konopska
Tomaszewska -Jan Dorman własną drogą, Wydawnictwo Naukowe Śląsk, 2012
K. Miłobędzka, W widnokęgu odmieńca. Teatr, dziecko, kosmogonia, Biuro Literackie, Wrocław 2008
K. Miłobędzka - „Teatr Jana Dormana”, Ogólnopolski Ośrodek Sztuki dla Dzieci i Młodzieży, Poznań 1990 r