Podstawy produkcji 2 WOT/L/PdstProd-L
Program zajęć obejmuje dwa bloki tematyczne:
1. Warsztaty produkcji teatralnej oparte na pracy z materiałami dotyczącymi spektakli zrealizowanych przez prowadzącego:
- analiza scenariusza i przygotowanie karty spektaklu,
- harmonogram produkcji,
- budżet produkcji,
- scenografia,
- kostiumy,
- rekwizyty,
- charakteryzacja,
- światło
- dźwięk,
- multimedia,
- próby generalne i premiera
- rozliczenie produkcji, dokumentacja produkcji.
2. Aspekty produkcji teatralnej:
- komunikacja i relacje – podstawowe kompetencje i narzędzia pracy producenta i kierownika produkcji,
- elementy zarządzania projektami,
- współpraca z pracowniami teatralnymi i pracownikami techniki, rola wykonawców zewnętrznych,
- elementy zamówień publicznych,
- dokumenty prawne BHP i PPOŻ obowiązujące w teatrze,
- specyfika koprodukcji,
- pozyskiwanie środków na produkcję,
- produkcja a promocja i sprzedaż spektaklu,
- produkcja spektakli w różnym otoczeniu instytucjonalnym (teatr publiczny, organizacja pozarządowa, teatr prywatny, eventy).
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student ma podstawową wiedzę o usytuowaniu wiedzy o teatrze w systemie nauk humanistycznych, jej powiązaniach z innymi naukami oraz o jej przedmiotowej i metodologicznej specyfice. K_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę na temat podstawowych metodologii, stosowanych w naukach humanistycznych oraz ich odniesienia do wiedzy o teatrze. K_W03
Student zna i rozumie relacje między teoretycznymi i praktycznymi aspektami sztuki teatru. K_W15
Student ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury, ich strukturze i funkcjach oraz organizacyjnych, prawnych i marketingowych aspektach ich działalności – ze szczególnym uwzględnieniem instytucji teatralnych. K_W20
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi samodzielnie poszerzać i zdobywać wiedzę oraz rozwijać zawodowe umiejętności, korzystając z różnorodnych źródeł, w języku polskim i obcym. K_U01
Student umie wyszukiwać, gromadzić i selekcjonować informacje i materiały źródłowe (w języku polskim i obcym), przydatne dla określonych celów. K_U02
Student potrafi uczestniczyć w dyskusji, umie zaprezentować i uargumentować własne stanowisko, przedstawić wątpliwości i sugestie, prowadzić merytoryczną polemikę. K_U07
Student ma podstawowe umiejętności umożliwiające przygotowanie/produkcję przedsięwzięcia teatralnego. K_U07
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student wykorzystuje możliwości wyboru dróg dalszego kształcenia, osobistego rozwoju i kariery zawodowej. K_K02
Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach i instytucjach, realizujących lub organizujących projekty badawcze, działania teatralne lub kulturalne. K_K04
Kryteria oceniania
Konwersatorium – zajęcia zbiorowe oparte na słowie w formie prezentacji treści o charakterze autorskim z użyciem treści multimedialnych, połączone z dyskusją i pracą warsztatową w zespołach. Zajęcia prowadzone w oparciu o analizę zadanych materiałów: tekstów naukowych i branżowych, dokumentów teatralnych, materiałów audiowizualnych.
Metody wykorzystywane do realizacji programu:
- dyskusja wokół tekstu naukowego i branżowego,
- warsztaty – praca zespołowa na materiale dotyczącym faktycznie zrealizowanych produkcji teatralnych,
- analiza przykładowych dokumentów teatralnych i materiałów audiowizualnych
- wizyta studyjna (nieobligatoryjna).
Dopuszczalne są 2 nieobecności.
Literatura
C. Gillett, J. Sheehan, 2017, The Production Manager’s Toolkit. Successful Production Management in Theatre and Performing Arts, New York and London.
F. B. Vogel, B. Hodges (red.), 2006, The Commercial Institute Guide to Producing Plays and Musicals, New York.
W. Baumol, W. Bowen, 1966, Performing arts – The Economic Dilemma, New York.
D. Throsby, G. Withers, 1979, The Economics of the Performing Arts, New York.
Materiały audiowizualne: The American Theatre Wing