Warsztat praktyczny 2 WOT/L/PT/WP2
Ćwiczenia modelowane przez pedagoga. Czynne i bierne uczestnictwo w wykonywaniu zadań scenicznych. Realizacja etiud, według własnych scenariuszy i pomysłów studentów. Rozwijanie umiejętności świadomego posługiwania się elementami warsztatu aktorskiego i budowania postaci scenicznych
Praca nad grupami ćwiczeń:
1. opanowanie ciała, likwidacja napięcia mięśniowego
2. uruchamianie, pobudzanie, prowokowanie wyboraźni
3. skupienie, koncentracja
4. współdziałanie w grupie, otwartość na partnera scenicznego
5. prosty dialog sceniczny
6. analiza tekstu dramatu
7. analiza psychologiczna postaci scenicznej
8. pojęcie „formy” w budowaniu postaci scenicznych
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2017/18-L: | W cyklu 2017/18-Z: | W cyklu 2016/17-L: | W cyklu 2016/17-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 1 - analizować i tworzyć postać sceniczną K_W16++
EM 2 - Używać elementów warsztatu aktorskiego takich jak gest, ekspresja ciała, ekspresja głosu K_W13++
EM 3 - prowadzić dialog sceniczny, porozumiewać się na scenie za pomocą tekstu literackiego, a także improwizować w ramach zadania scenicznego K_W13+
Umiejętności
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 4 - opanować ciało, uruchomić wyobraźnie sceniczną, koncentrować się na zadaniach scenicznych K_U03+
EM 5 - Improwizować słowem i gestem K_U07+
EM 6 - Tworzyć postać sceniczną K_U06+
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 7 - Inspirować do aktywnej pracy twórczej K_K03++
EM 8 - Wykorzystywać własną intuicję i kreatywność K_K01+; K_K02+
EM 9 - Kontrolować swoje zachowanie, wchodzić w interakcję z grupą K_K04++
Kryteria oceniania
Zaliczenie modułu odbywa się na podstawie pokazu publicznego, przygotowanych etiud i scen dialogowych. Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie i prezentacja krótkich scen z dramatu polskiego lub obcego.
Dopuszczalne są trzy nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.
Literatura
1. Podstawowa:
Stanisławski K.: „Praca aktora nad sobą”, PIW 1954
Czechow M.: „O technice aktora”, Wydawnictwo Arche 2000
Shurtleff M.: „Przesłuchanie”
Łomnicki T.: „Spotkania teatralne”, Warszawa 1984
2. Uzupełniająca:
Stanisławski K.: Moje życie w sztuce”, PIW 1954
Gajdziński A., Tokarski R.: „Semantyka tekstu artystycznego”, Lublin 2001
Napiątkowska M.: „Sztuka aktora a dramat”, Warszawa 1993
Nęcki Z.: „Komunikacja międzyludzka”, Kraków 2000