PRL-Biografie-Instytucje WOT/L/PRL-BI
Zajęcia będą składały się z trzech równorzędnych ścieżek:
1. Ścieżka historyczna – Celem tej ścieżki będzie zmapowanie świata teatru w okresie PRL-u oraz stworzenie społeczno-obyczajowego tła, niezbędnego do osadzenia pracy biograficznej. Studenci/studentki będą poznawać środowisko teatralne i instytucje funkcjonujące w tamtym czasie, przyglądać się wzajemnym relacjom pomiędzy nimi oraz analizować ówczesne reguły "gry w teatr".
2. Narzędzia biograficzne – W ramach tej ścieżki studenci/ studentki zdobędą umiejętności niezbędne do samodzielnej pracy z materiałem biograficznym. Zajęcia będą koncentrować się na technikach i metodach badawczych wykorzystywanych w tworzeniu biografii.
3. Praca własna – Na podstawie wiedzy i umiejętności zdobytych w ramach dwóch poprzednich ścieżek, studenci/studentki będą prowadzić własne badania biograficzne. Każdy projekt będzie konsultowany na bieżąco i osadzony w kontekście pracy grupowej.
Przykładowe tematy zajęć:
Ścieżka historyczna:
• Trudne powroty. Kultura na nowo po 1945 roku
• Instytucje. Gdzie i na jakich zasadach można było pracować w PRL-u.
• Możliwości i ograniczenia systemu kultury
• Ścieżki kariery. Jakie znaczenie miało w PRL-u słowo „sukces” i jak można było go osiągnąć?
Ścieżka biograficzna:
• Ciekawość jako pierwszy krok do biografii
• Co ciekawego rośnie na drzewach genealogicznych?
• Czy archiwa są straszne?
• Anegdota jako przedmiot badań
• Czego można się dowiedzieć z wywiadów i dlaczego czasem lepiej milczeć niż pytać?*
Praca własna:
• Wybór postaci do badań biograficznych i umieszczenie jej na mapie ówczesnego świata teatralnego
• Prywatne/publiczne – kim były nasze postacie w kontekście prywatnym i publicznym, jak te przestrzenie przenikały się, jakie wynikały z nich napięcia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty, teorie i metody dotyczące wiedzy teatrologicznej,
ze szczególnym uwzględnieniem historii teatru i dramatu polskiego i powszechnego.
Absolwent zna i rozumie wybrane zagadnienia szczegółowe z zakresu nauki związane z historią doktryn teatralnych, teatralnych teorii dramatu, historią teatru współczesnego i najnowszego.
Absolwent zna i rozumie podstawowe linie i tendencje rozwojowe w historii teatru i teatrze współczesnym, style i związane z nimi tradycje twórcze i odtwórcze
Absolwent potrafi wykonywać zadania oraz rozwiązywać problemy badawcze, oraz samodzielnie planować własne uczenie się.
Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu wiedzy o teatrze przez właściwy dobór i krytyczną analizę źródeł i informacji z nich pochodzących.
Absolwent potrafi planować i organizować własną pracę badawczą, pracować w zespole, współdziałać w grupie także o charakterze interdyscyplinarnym.
Absolwent potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę o teatrze w samodzielnym rozwoju.
Absolwent jest gotów do dbania o dorobek i tradycje wiedzy o teatrze oraz do upowszechniania etycznych wzorów postępowania w środowisku pracy, oraz do odpowiedzialnego podejmowania ról i zadań.
Absolwent jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy, posługiwania się nią w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.
Absolwent jest gotów do podejmowania samodzielnych prac, wykazując się umiejętnością zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania argumentacji oraz umiejętnością
organizacji pracy
Kryteria oceniania
Zajęcia prowadzone w sali.
Oceniana będzie obecność i aktywność.
Dopuszczane są dwie nieobecności - kolejne będzie można zaliczać na indywidualnych konsultacjach.
Warunkiem zaliczenia będzie złożenie przez studenta/ studentkę pracy na podstawie wykonanych przez siebie badań biograficznych.
Literatura
BIOGRAFIE
Całek Anita, "Adam Mickiewicz – Juliusz Słowacki: psychobiografia naukowa", Kraków 2012;
Całek Anita, "Biografia naukowa: od koncepcji do narracji: interdyscyplinarność, teorie, metody badawcze", Kraków 2013;
PRL
Fik Marta, Sezony teatralne: szkice, Warszawa 1977,
Fik Marta, Trzydzieści pięć sezonów : teatry dramatyczne w Polsce w latach 1944-1979, Warszawa 1981,
Fik Marta, Kultura polska po Jałcie : kronika lat 1944-1981, t.1, t.II, Warszawa 1991,
Łozińscy Jan i Maja, W powojennej Polsce 1945-1948, Warszawa 2015;
Paczkowski Andrzej, Pół wieku dziejów Polski: 1939-1989, Warszawa 1995