Wstęp do kultury audiowizualnej WOT/L/O/WKA-Z
Zakres poszczególnych tematów:
Początki
1. Narodziny kina z ducha XIX-wiecznej audiowizualności
2. Oblicza filmu niemego (Griffith – Skandynawia – Niemcy)
3. Burleska filmowa
4. Film jako wytwór kultury masowej
5. Radziecka szkoła montażu i przełom dźwiękowy
6. Kino gatunków
7. Twarze gwiazdy: Greta Garbo
Filmowy modernizm
8. Neorealizm i kino włoskie
9. Autorzy kina włoskiego
10. Autorzy w klasycznym Hollywood: Orson Welles i Alfred Hitchcock
11. Szkoła polska
12. Nowa Fala i nowa fala
13. Ingmar Bergman i kino skandynawskie
14. Czesi
15. Autorzy kina polskiego
16. Autorzy kina radzieckiego
17. Hiszpanie
18. Współczesny Arthouse
Gdzie indziej
19. Film eksperymentalny
20. Film japoński
21. Środki obrazowania filmowego
22. Czy film dokumentalny jest dokumentem
23. Sztuka animacji
24. Slow Cinema
25. Widz filmowy
Ku dzisiejszym czasom
26. Film a inne media
27. Nowy film amerykański i kino nowej przygody
28. Kino moralnego niepokoju i co dalej
29. Stanley Kubrick i David Lynch
30. Najnowsze teorie filmu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 1 znać podstawową terminologię nauk humanistycznych ze szczególnym uwzględnieniem specyficznej terminologii filmoznawczej [K_W02++]
EM 2 rozumieć ścisłe powiązanie dzieła audiowizualnego z innymi rodzajami sztuk (teatr, sztuki plastyczne, literatura, muzyka) i ma podstawową, niezbędną wiedzę na ich temat [K_W10+++]
EM 3 mieć podstawową wiedzę na temat współczesnych mediów, ich specyfiki i funkcjonowania oraz związanych z nimi rodzajów aktywności zawodowej [K_W21++]
Umiejętności
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 4 umieć wyszukiwać, gromadzić i selekcjonować informacje i materiały źródłowe (w języku polskim i obcym), przydatne dla określonych celów [K_U02+]
EM 5 posiadać podstawowe umiejętności badawcze – potrafić sformułować problem, przeanalizować go za pomocą odpowiednio dobranych metod i narzędzi oraz opracować i zaprezentować wnioski [K_U03++]
EM 6 potrafić uczestniczyć w dyskusji, umieć zaprezentować i uargumentować własne stanowisko, przedstawić wątpliwości i sugestie, prowadzić merytoryczną polemikę [K_U07+++]
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 7 mieć świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności, rozumieć potrzebę dalszej edukacji i ustawicznego samokształcenia [K_K01++]
EM 8 być przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach i instytucjach, realizujących lub organizujących projekty badawcze lub kulturalne [K-K04+]
Kryteria oceniania
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.
I semestr – zaliczenie na podstawie krótkiej pracy pisemnej; II semestr – zaliczenie na ocenę na podstawie egzaminu ustnego, obejmującego zakres wiadomości z obu semestrów.
Przy ocenie uwzględniana jest także indywidualna aktywność Studenta.
Literatura
• Podstawowa:
PODRĘCZNIKI
Historia kina, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska:
t. 1 Kino nieme, t. 2 Kino klasyczne, t. 3 Kino epoki nowofalowej.
Adam Garbicz, Jacek Klinowski, Kino, wehikuł magiczny. Przewodnik osiągnięć filmu fabularnego: t. 1-5.
LEKTURY PROBLEMOWE
Mike Budd, Odsłony „Gabinetu doktora Caligari”, przeł. I. Kurz [w:] Film i historia. Antologia, red. I. Kurz, WUW, Warszawa 2008 (fragment);
Karol Irzykowski, Dziesiąta muza. Zagadnienia estetyczne kina, wstęp J. Bocheńska, WAiF, Warszawa 1977 (rozdziały: Człowiek i materia, Stosunek czynny i bierny, Pogranicze figlów);
Walter Benjamin, Dzieło sztuki w dobie możliwości jego reprodukcji technicznej (różne wydania);
Charles F. Altman, W stronę teorii gatunku filmowego, przeł. A. Helman, „Kino”, 1987 nr 6;
Zbigniew Pitera, Dzieje gwiazdy, WAiF, Warszawa 1976, s. 8-20;
Roland Barthes, Twarz Grety Garbo [w:] tegoż, Mitologie, przeł. A. Dziadek, wstęp K. Kłosiński, Aletheia, Warszawa 2008;
Rafał Syska, Filmowy modernizm, „Kwartalnik Filmowy”, nr 67-68;
Grzegorz Królikiewicz, Różyczka. Próba analizy filmu „Obywatel Kane”, Studio Filmowe N, Łódź 1993 (fragment);
Hitchcock/Truffaut we współpracy z Helen Scott, przeł. i posł. T. Lubelski, Świat Literacki, Izabelin 2005 (rozdział 11.);
Mirosław Przylipiak, Film dokumentalny jako gatunek retoryczny, „Kwartalnik Filmowy”, 1998 nr 23;
Grzegorz Królikiewicz, Góra stoi! Próba analizy filmu „Sobowtór”, Studio Filmowe N, Łódź 1995 (fragment);
Marshall McLuhann, Przekaźnik jest przekazem [w:] Wiedza o kulturze, cz. IV, Audiowizualność w kulturze. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. J. Bocheńska, A. Kisielewska, M. Pęczak, WUW, Warszawa 1993;
Lev Manovich, Język nowych mediów, przeł. P. Cypryański, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006 (fragment).
FILMY
Gorączka złota (Charles Chaplin, 1925)
Człowiek z kamerą filmową (Dżiga Wiertow, 1929)
Obywatel Kane (Orson Welles, 1941)
Okno na podwórze (Alfred Hitchcock, 1954)
Tron we krwi (Akira Kurosawa, 1957)
Zeszłego roku w Marienbadzie (Alain Resnais, 1961)
8 i pół (Federico Fellini, 1963)
Salto (Tadeusz Konwicki, 1965)
Miłość blondynki (Milos Forman, 1965)
Persona (Ingmar Bergman, 1966)
Powiększenie (Michelangelo Antonioni, 1966)
Widmo wolności (Luis Buñuel, 1974)
Człowiek z marmuru (Andrzej Wajda, 1976)
Stalker (Andriej Tarkowski, 1979)
Przypadek (Krzysztof Kieślowski, 1981)
oraz filmy krótkometrażowe: Pies andaluzyjski (Luis Bunuel, 1929), Dwaj ludzie z szafą (Roman Polański, 1958), Jak działa jamniczek (Julian Antonisz, 1971), Z mojego okna (Józef Robakowski, 1978-1999), Tango (Zbigniew Rybczyński, 1980).
• Uzupełniająca:
Michał Pabiś-Orzeszyna, Nowa Historia Filmu, Nowa Historia Kina, „Ekran(y)” 2013 nr 6 i 2014 nr 1;
Alan Williams, Historyczne i teoretyczne problemy wprowadzenia do kina ścieżki dźwiękowej, przeł. T. Rutkowska, „Kwartalnik Filmowy”, nr 44;
Kamil Kościelski, Orfeusz i Eurydyka w Marienbadzie, „Kwartalnik Filmowy”, nr 86;
Badanie widowni filmowej. Antologia przekładów, red. K. Klejsta, M. Saryusz-Wolska, Scholar, Warszawa 2014;
Marcin Giżycki, Film animowany czy sztuka animacji, „Ekrany”, 2015 nr 1;
Mateusz Wilkoń, Forma jest pustką. O przedmiotach pustego sensu w filmach Yasujiro Ozu i Jima Jarmuscha, „Kwartalnik Filmowy”, nr 74;
Laura Mulvey, Przyjemność wzrokowa a kino narracyjne [w:] A. Helman (red.) Panorama współczesnej myśli filmowej, Universitas, Kraków 1992;
Alicja Helman, Jacek Ostaszewski, Historia myśli filmowej. Podręcznik, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2007.
W przypadku lektur określonych jako "Podręczniki" wymagane będą tylko wybrane rozdziały. Nie będę wymagał znajomości lektur dodatkowych na egzaminie.