Tradycja antyczna WOT/L/O/TradAnt-L
17.02 Aleksander Wielki (Hollywood)
24.02 Plaut, Aulularia, Molier, Skąpiec
2.03 test z historii (Grecja, Rzym), Terencjusz
9.03 teatr rzymski, Rzym podstawowe pojęcia i daty
16.03 Owidiusz, kurtyna. Horacy. Wergiliusz. Lukrecjusz
23.03 Seneka, Fedra
30.03 Szekspir, Juliusz Cezar
6.04 Szekspir, Burza
13.04 WOLNE
20.04 Goethe, Faust
27.04 Mickiewicz antyczny, Norwid, Słodycz
4.05 Wyspiański, Wesele
11.05 Nietzsche - Sinko - Zieliński - Srebrny, tłumacze
18.05 antyk w PRL
25.05 Warszawa antyczna spacer
01.06 test z lektur, podsumowanie
W cyklu 2019/20-L:
17.02 Aleksander Wielki (Hollywood) |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/19-L: | W cyklu 2019/20-L: | W cyklu 2017/18-L: | W cyklu 2020/21-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 1 przedstawić w ogólnych zarysach dzieje dramatu i teatru greckiego i rzymskiego [K_W04]
EM 2odnosić treść i formę dramatów antycznych do ich funkcji religijnej i społecznej [K_W11]
EM 3 zestawiać z perspektywy historii dramatu sztuki starożytne i późniejsze oparte na tych samych wątkach i mitach [K_W06]
Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien:
EM 4 analizować i interpretować wybrane dramaty antyczne [K_U02]
EM 5 poszerzać zdobytą na zajęciach wiedzę korzystając z literatury przedmiotu [K_U06]
EM 6 analizować i interpretować dramaty średniowieczne i nowożytne pod kątem wykorzystania przez ich twórców pierwowzorów starożytnych[K_U05]
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 7 zdawać sobie sprawę z poziomu swojej wiedzy i umiejętności i rozumieć potrzebę ich pogłębiania [K_K01]
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia modułu jest zdanie egzaminu.
Egzamin ustny 100%
Literatura
• Podstawowa:
– Utwory literackie wymienione w spisie tematów semestru I.
– Dramat, w: Literatura Grecji starożytnej, opr. Henryk Podbielski, t. I, Lublin 2005, s. 629–937.
– Oliver Taplin, Tragedia grecka w działaniu, przeł. Andrzej Wojtasik, Kraków 2004
– Poezja, w: Maria Cytowska, Hanna Szelest, Ludwika Rychlewska, Literatura rzymska. Okres archaiczny, Warszawa 1996, s. 29–295.
– Seneka filozof. Tragedia, w: Maria Cytowska, Hanna Szelest, , Literatura rzymska. Okres cesarstwa, Warszawa 1992, s. 104–128.
• Uzupełniająca:
– Greek Drama, opr. P. E. Easterling i B. M. W. Knox, w: The Cambridge History of Classical Literature, t. I, cz. II, Cambridge 1989.
– Stefan Srebrny, Teatr grecki i polski, opr. Szczepan Gąssowski, Warszawa 1984.
– H. D. F. Kitto, Tragedia grecka. Studium literackie, przeł. Janusz Margański, Kraków 2003.
– Albin Lesky, Tragedia grecka, przeł. Magda Weiner, Kraków 2006.
– Jacqueline de Romilly, Tragedia grecka, przeł. Irena Sławińska, Warszawa 1994.
– George Thomson, Aischylos i Ateny. Studium nad społeczną genezą dramatu, przeł. Antoni Dębnicki, Warszawa 1956.
– Gilbert Norwood, Greek Comedy, London 1931 (reprint 1964).
– Krystyna Bartol, Jerzy Danielewicz, Komedia grecka. Od Epicharma do Menandra, Warszawa 2011.
– Gilbert Highet, The Classical Tradition: Greek and Roman Influences on Western Literature, Oxford University Press, Oxford 1985 (I wyd. – 1949)