Teatr i dramat średniowiecza WOT/L/O/TiDS
Zakres poszczególnych tematów:
1.Sposoby budowania rzeczywistości artystycznej i konstruowania postaci w widowiskach średniowiecznych
2.Motoryka dramatycznego dziania się i związki nadawczo-odbiorcze
3.Czas i przestrzeń w teatrze średniowiecznym
4.Alegoryzm
5. Groteska a kultura ludowa
6.Ambiwalencja ludyczno-sakralna
7.Losy gatunków antycznych
8.Gatunki średniowieczne
9.Warsztat teatrologa mediewisty. Historia badań nad teatrem średniowiecza
10.Czytanie ikonografii
11.Arcydzieła francuskiego średniowiecza i ich autorzy: Adam de la Halle,
Rutebeuf, Jehan Bodel
12.Angielskie „cycle plays”
13.Secunda Pastorum
14.Farsa francuska i niemiecka
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21-Z: | W cyklu 2016/17-Z: | W cyklu 2017/18-Z: | W cyklu 2018/19-Z: | W cyklu 2019/20-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 1 Scharakteryzować podstawowe gatunki dramatyczno teatralne średniowiecza K_W04++
EM 2 rozpoznać podział materii teatralnej na świecką i religijną K_W10++
EM 3 opisać źródła i konsekwencje alegoryzmu w oficjalnej sztuce średniowiecza oraz zjawisko groteski w kulturze ludowej K_W03++
K-W02 znać podstawową terminologię nauk humanistycznych ze szczególnym uwzglednieniem specyficznej terminologii wiedzy o teatrze dawnym. P6S-WG
K-W17 ma podstawową wiedzę na temat metod pracy historyka teaqtru, zna przydatne w tej dziedzinie zasoby najważniejszych bibliotek, archiwów i zbiorów muzealnych P6S-WK P6S-WG
Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien:
EM 4 posługiwać się podstawowymi terminami teatrologii mediewistycznej K_U01++
EM 5 interpretować fakty teatralne z tej epoki z wykorzystaniem elementarnych narzędzi warsztatu naukowego teatrologa mediewisty K_U02++ K_U03+
EM 6 analizować losy gatunków antycznych (np. komedia, mim) w średniowieczu K_U03+
K-U09 potrafi przygotować podstawowe dla tej dziedziny prace pisemne - referat, rozprawkę, recenzję, artykuł prasowy
K-U03 posiada podstawowe umiejetności badawcze, potrafi sformułować problemy przy użyciu odpowiednio dobranych metod i narzędzi P6S-UW P6S-UK.
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 7 uczestniczyć czynnie w dyskusjach na temat wpływu średniowiecznych koncepcji teatralnych na kulturę późniejszych epok K_K04++
EM 8 wyrażać sądy w sprawie nieuświadomionego mediewalizmu we współczesnej kulturze popularnej K_K04++
EM 9 Mieć możliwość wzięcia udziału w publicznej dyskusji na temat żywotności średniowiecznych schematów dramatycznych w epoce nowożytnej K_K05+ K_K06++
K-K04 jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach i instytucjach realizujacych projekty badawcze, działania teatralne wykorzystujace dorobek dramaturgiczny średniowiecza lub akcje społeczno-kulturalne.
Kryteria oceniania
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Wymagane zaangażowanie, aktywność w dyskusji i zapoznanie się z poleconymi tekstami źródłowymi i literaturą przedmiotu
egzamin ustny 50%
aktywność w dyskusji 30%
ocena poziomu wiedzy 20%
Literatura
• Podstawowa:
C.S.Lewis, Odrzucony obraz. Wprowadzenie do literatury średniowiecznej i renesansowej, ZNAK, 2008
Zwierciadło świata, pod red. Anny Loby, Gdańsk 2006
J. Le Goff, Kultura średniowiecznej Europy, Warszawa 1994
E.R.Curtius,Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, Kraków 1997
A. Drzewicka,Skupienie i zabawa- Twórczość dramatyczna w średniwiecznej Francji, Wyd.UJKraków 1998
A.Kruczyński, Średniowiecze o komedii, Warszawa 1998
A. Guriewicz, Problemy średniowiecznej kultury ludowej, Warszawa PIW 1987
• Uzupełniająca:
J. Lewański, Średniowieczne gatunki dramatyczno-teatralne, 3 zeszyty, Wrocław 1966-1969
K. Targosz, Korzenie i kształty teatru, Kraków 1995
J. Starnawski, Średniowiecze, Warszawa 1989
T.Michałowska, Średniowiecze, Warszawa 1997
E.K. Chambers, The Mediaeval Stage, Oxford 1903
J.Heer, Święta głupców. Karnawały, Warszawa 1996
A.Dąbrówka, Teatr i sacrum w średniowieczu, Wrocław 2001