Przedmioty ogólnoakademickie WOT/L/O/PO
Kluczem do prezentacji tak szerokiego tematu jakim są dzieje teatru polskiego w XIX wieku jest człowiek, a dokładnie twórcze osobowości ludzi teatru oraz ich praktyka sceniczna. Proponuję trzy spojrzenia na teatr lamp olejnych, światła gazowego oraz elektrycznego w najważniejszych miastach omawianego okresu – Warszawie, Lwowie oraz Krakowie, pomagające zrozumieć charakter praktyki scenicznej teatru XIX wieku. Treść zajęć wypełnią wiadomości o budynkach oraz scenach teatralnych trzech wymienionych miast, sylwetki najważniejszych dyrektorów, reżyserów oraz charakterystyka prowadzonych przez nich zespołów, repertuar oraz sztuka aktorska. W centrum teatru XIX wieku stał aktor i to jemu poświęcimy na kursie najwięcej uwagi.
Zajęcia odkrywają przed studentami warsztat badacza teatru, zapoznają uczestników kursu z materiałami źródłowymi epoki (egzemplarze teatralne, role, listy, dzienniki, afisze, materiały ikonograficzne, etc.)
Zakres poszczególnych tematów:
Wstęp - historia teatru dawniej i dzisiaj. Sylwetki badaczy. Metodologia.
Teatr lamp olejnych
- największe osobowości teatru I poł. XIX wieku (Wojciech Bogusławski, Alojzy Żółkowski ojciec, Ludwik Adam Dmuszewski, Jan Nepomucen Kamiński oraz Hilary Meciszewski),
- sztuka aktorska teatru I poł. XIX wieku.
Teatr światła gazowego
- charakterystyka epoki gwiazd,
- Teatry Warszawskie oraz krakowski teatr Stanisława Koźmiana, czyli „szkoła warszawska” i „szkoła krakowska”,
- sztuka aktorska epoki gwiazd.
Teatr światła elektrycznego
- Tadeusz Pawlikowski oraz jego zespoły w Krakowie i we Lwowie,
- nowa sztuka aktorska.
Wykład konwersatoryjny.
Omawianie przypadków.
Analiza materiałów źródłowych.
Wykład ilustrowany unikalnymi materiałami ikonograficznymi.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 1 scharakteryzować życie teatralne w trzech miastach – Warszawie, Lwowie i w Krakowie przez cały XIX wiek, omówić repertuar oraz wymienić najważniejszych przedstawicieli teatru tego okresu. [K_W09+++]
EM 2 zdefiniować zjawisko epoki gwiazd oraz specyfikę szkoły krakowskiej i warszawskiej. [K_W13+++]
EM 3 omówić system pracy teatru XIX wieku, założenia sztuki aktorskiej oraz moment jej przełomu pod koniec XIX wieku. [K_W18++]
Umiejętności
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 4 wyszukiwać i analizować materiały źródłowe dotyczące teatru XIX wieku [K_U02+++]
EM 5 wykorzystywać umiejętności badawcze do samodzielnego formułowania i rozwiązywania oryginalnych problemów interpretacyjnych materiałów źródłowych dotyczących teatru XIX wieku. [K_U03++]
EM 6 posługiwać się wiedzą o tradycji polskiego teatru w kontekście współczesnej nauki o teatrze; wyciągać wnioski z porównania mechanizmów rządzących dawnym i współczesnym teatrem. [K_U04++]
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 7 konstruować argumenty związane z analizą i interpretacją materiałów źródłowych dotyczących teatru XIX wieku w interakcji z grupą. [K_K03++]
EM 8 wyrażać sądy w sprawach związanych z historią teatru i dramatu XIX wieku, upowszechniać nowe dokonania związane z badaniami nad przeszłością dawnego teatru. [K_K06+++]
EM 9 aktywnie i systematycznie uczestniczyć w bieżącym życiu kulturalnym związanym z historią teatru, uczęszczać na konferencje i wykłady dotyczące upowszechniania wiedzy o teatrze XIX wieku. [K_K07+++]
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia kursu jest:
- przygotowywanie się do zajęć,
- znajomość zadanych przez prowadzącego tekstów,
- aktywny udział w dyskusji w części konwersatoryjnej zajęć,
- przygotowanie prezentacji - teczki „Teatr XIX wieku” z inspiracjami (dokładny format prezentacji zostanie omówiony na zajęciach) – która jest podstawą uzyskania zaliczenia potrzebnego do przystąpienia do egzaminu ustnego,
- zdanie egzaminu ustnego.
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.
Aktywność na zajęciach – 20%
prezentacja – 30%
egzamin 50%