Muzyka w teatrze WOT/L/MuzwT
Celem zajęć jest zdobycie podstawowej wiedzy na temat: historii muzyki w teatrze oraz różnorodnych gatunków i stylów muzyki teatralnej (opera i inne sceniczne dzieła muzyczne, teatr instrumentalny, muzyka w teatrze dramatycznym, instalacje dźwiękowe, performanse muzyczne itd.)
Zrozumienie znaczenia badań nad historią muzyki w teatrze oraz związków muzyki z innymi elementami dzieła scenicznego. Celem zajęć jest przedstawienie technik i środków kompozytorskich stosowanych w muzyce teatralnej, uzmysłowienie studentowi zależności między muzyką, tekstem, gestem aktorskim oraz oprawą plastyczną przedstawienia, wykształcenie umiejętności analizy tekstu słownego i muzycznego oraz wykorzystania nabytej wiedzy w kontekście całościowej interpretacji i oceny dzieła teatralnego.
Nabycie umiejętności: świadomego odbioru i komentowania muzyki teatralnej; prawidłowego posługiwania się podstawowymi pojęciami i terminami z dziedziny muzyki w odniesieniu do inscenizacji; konstruowania ocen krytycznych w formie indywidualnej wypowiedzi, głosu w dyskusji bądź recenzji pisemnej.
Zakres poszczególnych tematów:
1. Historia opery
2. Historia innych form muzyki teatralnej (operetka, musical, Musiktheater itd.)
3. Zarys najnowszych tendencji w dziedzinie scenicznych form muzycznych
4. Muzyka jako oprawa przedstawień teatru dramatycznego
5. Związki między librettem a partyturą muzycznego dzieła scenicznego
6. Historia techniki i estetyki inscenizacji dzieł teatru muzycznego
7. Muzyka teatralna jako zwierciadło realiów historycznych i społecznych epoki.
8. Zarys najnowszych tendencji inscenizacyjnych i reżyserskich w teatrze muzycznym.
9. Teoria i praktyka krytyki teatru muzycznego.
10. Specyfika aktorstwa w teatrze operowym.
11. Analiza tekstu muzycznego i słownego w dziele operowym
12. Historia estetyki śpiewu i przemian w wykonawstwie instrumentalnym w teatrze muzycznym
13. Związki oprawy muzycznej z pozostałymi elementami teatru dramatycznego
14. Dylematy i perspektywy współczesnego teatru muzycznego
15. Muzyka teatralna jako tekst.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 1 Scharakteryzować historię podstawowych form i przejawów muzyki w teatrze K_W04
EM 2 Wskazać różnice funkcjonalne między poszczególnymi rodzajami muzyki teatralnej K_W03
EM 3 Scharakteryzować najnowsze tendencje w polskim i zagranicznym teatrze muzycznym K_W05
Umiejętności
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 4 Interpretować podstawowe środki wyrazu w teatrze muzycznym K_U04
EM 5 Wykorzystać nabytą wiedzą w ocenie spektaklu z udziałem muzyki K_U05
EM 6 Interpretować dzieło teatru muzycznego w szerszym kontekście historyczno-estetycznym K_U06
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 7 Świadomie uczestniczyć w odbiorze muzyki teatralnej K_K04
EM 8 Wyrażać sądy na temat jakości muzyki i jej wykonania w powiązaniu z pozostałymi elementami dzieła scenicznego. K_K05
EM 9 Współdziałać w rozwijaniu szerokiej dyskusji na temat funkcji i znaczenia muzyki w teatrze K_K06
Kryteria oceniania
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.
Literatura
1. Podstawowa:
P. Kamiński, „Tysiąc i jedna opera”, t. 1-2, Kraków 2015.
„Opera w kulturze”, red. M. Sokalska, Kraków 2016.
„Od literatury do opery i z powrotem. Studia nad estetyką teatru operowego”, red. R.D. Golianek, P. Urbański, Toruń 2010.
P. Salabar, Symbioza muzyki i dramatu, czyli kompozytor w teatrze, "Estetyka i Krytyka" 2007, nr 1.
2. Uzupełniająca:
„Bliżej opery. Twórcy – dzieła – konteksty”, red. J. Mianowski, R.D. Golianek, Toruń 2010.
A. Borkowska-Rychlewska, „Szekspir w operze XIX wieku. Romantyczne konteksty, inspiracje i nawiązania”, Poznań 2013.
„Libretto i przekład”, red. E. Nowicka, A. Borkowska-Rychlewska, Poznań 2015.