Kultura popularna: komiks WOT/L/KP3
Zakres poszczególnych tematów:
1. Początki komiksu
2. Język komiksu
3. Nostalgia, powtarzalność i seryjność
4. Paski komiksowe
5. [Super]bohater
6. Czytanie komiksu superbohaterskiego
7. Fan - fandom - fanserwis
8. Popart
9-10. Powieść graficzna
11. Krąg L'Association i komiks frankofoński
12. Manga i anime
13. Komiksowa Polska
14. Alan Moore i komiksowe dekonstrukcje
15 Podsumowanie
Efekty kształcenia
WIEDZA
Osoba studiująca po zakończeniu kursu:
K_WOTL_W02 zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu dyscyplin nauk o sztuce dotyczące dzieł kultury popularnej, w szczególności komiksu.
K_WOTL_W06 zna i rozumie powiązanie i paralele między teatrem a dziełami kultury popularnej, w szczególności komiksem, i ma niezbędną wiedzę na ich temat.
UMIEJĘTNOŚCI
Osoba studiująca po zakończeniu kursu:
K_WOTL_U01 potrafi wykonywać zadania oraz rozwiązywać problemy badawcze, oraz samodzielnie planować własne uczenie się.
K_WOTL_U09 potrafi rozumieć istotę konstrukcji, język i styl tekstu komiksowego oraz samodzielnie oceniać możliwości jego adaptacji do teatru.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Osoba studiująca po zakończeniu kursu:
K_WOTL_K02 jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy, posługiwania się nią w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.
K_WOTL_K06 jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, emocjonalności, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy, adaptowania się do zmieniających się okoliczności.
Kryteria oceniania
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.
Zaliczenie na podstawie pracy pisemnej; przy ocenie uwzględniana jest także indywidualna aktywność.
Literatura
Literatura podmiotu
• Charles M. Schulz, Fistaszki zebrane, przeł. M. Rusinek, Nasza Księgarnia, Warszawa 2008–2022 (wybór);
• Wybrane komiksy superbohaterskie;
• Alison Bechdel, Fun Home. Tragikomiks rodzinny, przeł. W. Szot, S. Buła, wyd. 2, Timof i Cisi Wspólnicy, Warszawa 2010;
• Joann Sfar, Klezmerzy I. Podbój Wschodu, przeł. K. Koła-Bielawska, wyd. 2, Kultura Gniewu, Warszawa 2019;
• Rumiko Takahashi, Ranma 1/2, t. 1, przeł. M. Nowak-Kreyer, Egmont, Warszawa 2004 (fragment);
• Ghost in the Shell, reż. Mamoru Oshii, 1995;
• Wybrane komiksy polskie;
• Alan Moore, Dave Gibbons, Strażnicy, przeł. J. Drewnowski, wyd. 2, Egmont, Warszawa 2013.
Literatura przedmiotu
• Scott McCloud, Zrozumieć komiks, przeł. M. Błażejczyk, Kultura Gniewu, Warszawa 2015 (fragmenty);
• Simon Reynolds, Retromania. Jak popkultura żywi się własną przeszłością, przeł. F. Łobodziński, Kosmos Kosmos, Warszawa 2018 (fragment);
• Umberto Eco, Świat Charliego Browna [w:] tegoż, Apokaliptycy i dostosowani. Komunikacja masowa a teorie kultury masowej, przeł. P. Salwa, WAB, Warszawa 2010;
• Joseph Campbell, Bohater o tysiącu twarzy, wstęp J. Burszta, przeł. A. Jankowski, wyd. 2, Nomos, Kraków 2013 (fragment);
• Art Spiegelman, Co łączy faszyzm z komiksem?, przeł. P. Tarczyński, "Książki" 20119, nr 5;
• Hal Foster, Andy Paperbag, "Zeszyty Artystyczne" 2003, nr 10;
• Scott McCloud, Zrozumieć mangę [w:] tegoż, Stworzyć komiks, przeł. H. Brychczyński, Kultura Gniewu, Warszawa 2022;
• Joanna Bator, Rekin z parku Yoyogi, il. Trust, J. Yamato,WAB, Warszawa 2014 (fragment);
• Karol Sienkiewicz, Superpłaska głębia, "Przekrój" 2021, nr 3573.