Kultura popularna WOT/L/KP2
Zakres poszczególnych tematów:
1. Czym są kultura masowa, kultura popularna i popkultura
2. Początki popkultury
3. Powieść w odcinkach i literatura groszowa
4. Zapomniane widowiska popularne XIX w.
5. Kultura popularna w Polsce do 1939 roku
6. Mity i ikony popkultury
7. Narracja wizualna
8. Kamp (i guilty pleasure)
9. Popkultura PRL
10. Krytycy popkultury
11. Pseudonauka i teorie spiskowe a popkultura
12. Popkultura na smyczy: cenzura i propaganda
13. Poprawność polityczna - kapitalizacja - popkultura
14. Miejsce gier wideo w kulturze współczesnej
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student po zakończeniu kursu:
K_W06 ma podstawową wiedzę o najważniejszych teoriach dotyczących powstania i rozwoju kultury popularnej
K_W13 zna i rozumie elementy różnorodnych wytworów kultury popularnej oraz posiada umiejętność ich analizy i interpretacji
K_W21 ma podstawową wiedzę na temat współczesnych obszarów kultury popularnej, ich specyfiki i funkcjonowania oraz związanych z nimi rodzajów aktywności zawodowej
UMIEJĘTNOŚCI
Student po zakończeniu kursu:
K_U02 umie wyszukiwać, gromadzić i selekcjonować informacje i materiały źródłowe (w języku polskim i obcym), przydatne dla określonych celów
K_U03 posiada podstawowe umiejętności badawcze – potrafi sformułować problem, przeanalizować go za pomocą odpowiednio dobranych metod i narzędzi oraz opracować i zaprezentować wnioski
K_U07 potrafi uczestniczyć w dyskusji, umie zaprezentować i uargumentować własne stanowisko, przedstawić wątpliwości i sugestie, prowadzić merytoryczną polemikę
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student po zakończeniu kursu:
K_K01 ma świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszej edukacji i ustawicznego samokształcenia
K_K06 uczestniczy w bieżącym życiu kulturalnym
Kryteria oceniania
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.
Zaliczenie na podstawie pracy pisemnej; przy ocenie uwzględniana jest także indywidualna aktywność.
Literatura
LEKTURY OBOWIĄZKOWE
Umberta Eco, Eugeniusz Sue: socjalizm i pocieszenie [w:] tegoż, Superman w literaturze masowej. Powieść popularna: między retoryką a ideologią, przeł. J. Ugniewska, Znak, Kraków 2008;
Hanns Heinz Ewers, Pająk [różne wydania];
Arthur Conan Doyle, Budowniczy z Norwood [różne wydania];
Theodor Adorno, Max Horkheimer, Przemysł kulturalny [w:] tychże, Dialektyka oświecenia. Fragmenty filozoficzne, posł. M. J. Siemek, przeł. M. Łukasiewicz, Wydawnictwo Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 1994;
Stanisław Ignacy Witkiewicz, O gimnastyce, Problem radia [w:] tegoż, Narkotyki – Niemyte dusze, wstęp A. Micińska, PIW, Warszawa 1975;
Roland Barthes, Mitologie, przeł. A. Dziadek, Aletheia, Warszawa 2008 (wybór);
Scott McCloud, Zrozumieć komiks, przeł. M. Błażejczyk, Kultura Gniewu, Warszawa 2015 (fragmenty);
Susan Sontag, Zapiski o kampie, przeł. D. Żukowski [w:] tejże, „Przeciw interpretacji” i inne eseje, przeł. M. Pasicka, A. Skucińska, D. Żukowski, Karakter, Kraków 2012;
Jack Z. Bratich, Paniki konspiracyjne, przeł. A. Małysiak, F. Czech [w:] Struktura teorii spiskowych. Antologia, red. F. Czech, Nomos, Kraków 2014;
Oskar Wanat, Nadzorować by władać. Amerykański system kategorii wiekowych, „Ekrany”, 2020 nr 1;
Slavoj Žižek, Zasłona dobrego wychowania [w:] tegoż, W obronie przegranych spraw, przeł. J. Kutyła, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008.
LEKTURY UZUPEŁNIAJĄCE
Noel Carroll, Filozofia sztuki masowej, przeł. M. Przylipiak, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2011;
Antonina Kłoskowska, Kultura masowa. Krytyka i obrona, wyd. 4, PWN, Warszawa 2006;
Grzegorz Dziamski, Sztuka wysoka i niska, „Dyskurs” 2017, nr 23;
Tomasz Majewski, Dialektyczne feerie. Szkoła frankfurcka i kultura popularna, Officyna, Łódź 2011;
Janusz Dunin, Papierowy bandyta. Książka kramarska i brukowa w Polsce, Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1974;
Andrzej Leder, Przemiana mitów druga, czyli wojna o obrazy, Open, Warszawa 2008;
Umberto Eco, Kariera i upadek nadczłowieka, [w:] tegoż, Superman w literaturze masowej. Powieść popularna: między retoryką a ideologią, przeł. J. Ugniewska, Znak, Kraków 2008;
Tomasz S. Markiewka, Czemu nie przeszkadzają mi czarne elfy?,
Z-Boczona historia kina, reż. Sophie Finnes, 2006.