Sztuka po 1945 r. WOT/L/KHT/Szt45+
Zakres poszczególnych tematów:
1. Zaraz po wojnie – sztuka polska do I Wystawy Sztuki Nowoczesnej w 1948 r.
2. Surrealizm. Piękno konwulsyjne w nowych dekoracjach (Marek Włodarski, Teresa Żarnowerówna i in.).
3. II wojna światowa i środowisko artystyczne Nowego Jorku.
4. Jak namalować socrealistyczny obraz? Polska sztuka i totalitaryzm.
5. Mit przełomu w polskiej sztuce: Odwilż.
6. „Zjawisko typowo polskie”: polskie rzeźbiarki w dyskursie nowoczesności + film dokumentalny o Alinie Szapocznikow.
7. Fotografia egzystencjalna (Beksiński).
8. Andy Wahrol i realizm traumatyczny (Pop-art.).
9. Minimalizm a krytyka instytucjonalna.
10. Konceptualizm: Wrocław, Permafo i natalia LL.
11. Abject Art.: Hal Foster czyta Kristevę.
12. Sztuka a Holokaust: przeciw-pomniki: Hansen/Gerz
13. Dekonstrukcjonizm i pamięć: Daniel Libeskind.
14. Co zostało nam ze sztuki krytycznej dziś?
15. Słabe obrazy polskiej transformacji: polscy artyści a liberalizm.
16. Co widać (dziś)? Wykłady studyjne w trakcie wizyt w Galeriach Sztuki Współczesnej.
Na zajęciach, w których nacisk kładę na historię powojennej sztuki polskiej, rezygnuję z autokolonizacyjnej kategorii „dościgania”/”doganiania” Zachodu i postaram się sprawdzić, na ile produktywna jest propozycja |Parthy Mitter , aby sztukę tę traktować raczej jako inspirację aktywną, pobudzającą do własnych rozwiązań, a nie – jak zauważa Piotr Słodkowski - pasywny wpływ.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/19-L: | W cyklu 2017/18-L: | W cyklu 2019/20-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 1 znać pojęcia i obiekty sztuki 2 poł. XX w. ; krytycznie oceniać ich warunki społecznego, politycznego i kulturowego powstania. [K_W09 ++]
EM 2 zinterpretować dzieła sztuki współczesnej w kontekście zmian kulturowych 2 poł. XX w. [K_W12 ++]
EM 3
Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien: EM 4 samodzielnie analizować i interpretować dzieło sztuki współczesnej i kontekst i warunki powstania. Znać literaturę przedmiotu. [K_U03 ++]
EM 5 swobodnie poruszać się po obszarze sztuki 2 poł. XX w. i współczesnej kultury wizualnej. [K_U05 ++]
EM 6
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien: EM 7 orientować się w zjawiskach współczesnej kultury wizualnej na tyle, aby twórczo i kompetentnie w niej uczestniczyć. [K_K07++]
EM 8 Swobodnie poruszać się w przestrzeni transdyscyplinarnej, między wieloma obszarami współczesnej kultury ( teatr, film, sztuka). [K_K04 ++]
EM 9
Kryteria oceniania
Egzamin ustny po dwóch semestrach – 50 %; praca pisemna po I semestrze – 25 %; praca pisemna po II semestrze – 25 %
dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach; aktywna obecność na zajęciach; zaliczenie – prezentacja na zadany temat. Po zaliczonym semestrze – egzamin ustny.
Literatura
Literatura:
Piotr Piotrowski, Awangarda w cieniu Jałty. Sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej w latach 1945-1989, Rebis, Poznań 2005 (wybrane rozdziały).
Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku, Dom Wydawniczy Rebis, 1999. ( wybrane rozdziały).
Andrzej Turowski, Nokturny Władysława Strzemińskiego, w: Władysław Strzemiński. Czytelność obrazów, Materiuały z międzynarodowej konferencji poświęconej twórczości Władysława Strzemińskiego, red. Jarosław Suchan i Pawel Polit, Muzeum Sztuki, Łódź, 2012.
Guilbaut S., Jak Nowy Jork ukradł ideę sztuki nowoczesnej, Warszawa 1992
Partha Mitter, Decentring Modernism: Art. History and Avant-Garde Art from the Periphery, “The Art Bulletin. A Quarterly Published by College Art Association”, 4/2008, s. 531-548.
Anna Markowska, dwa przełomy. Sztuka polska po 1955 i 1989 roku. Toruń 2012.
Agata Jakubowska, Portret wielokrotny dzieła Aliny Szapocznikow, Wydawnictwo naukowe, Poznań 2008.
“Fotografia egzystencjalna” Zdzisława Beksińskiego, ”Miejsce”, 2/2016.
Donald Judd „Konkretne przedmioty”, w: katalog do wystawy „Nowy porządek, Art Stations, Poznań, 2011.
Rosalind E. Krauss, Oryginalność awangardy i inne mity modernistyczne, przełożyłaMonika Szuba, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2011.
Hal Foster, Powrót Realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, Universitas, Kraków2010.
Barthes R., Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Warszawa 1996.
Sontag S., O fotografii, Karakter, Kraków 2009.
Joseph Beuys „Każdy artystą”, w: „Zmierzch estetyki – rzekomy czy autentyczny”, Czytelnik, Warszawa 1987.
Interperformance. The Live Tableaux of Suzanne Lacy, Janine Antoni, and Marina Abramovic w: Performance Art, “The Art Journal”, Winter 1997, Vol.56, No.4 (numer monograficzny)
Nicolas Bourriaud „Estetyka relacyjna”, MOCAK, Kraków, 2012.
Monumentalna przeciw- Historia Muzeum Żydowskie Daniela Libeskinda w: Ewa Domańska, Historie niekonwencjonalne, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2006.
Ewa Domańska, Pamięć/przeciw-historia jako ideologia. Pozytywy Zbigniewa Libery, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2006.
Claire Bishop, Sztuczne Piekła. Sztuka partycypacyjna i polityka widowni, Bęc zmiana, Warszawa 2015 (wybrane rozdziały).
„Rajkowska. Przewodnik Krytyki Politycznej”, Krytyka Polityczna, Warszawa, 2010.
Anna Ziębińska-Witek, Zwrot afektywny w muzeach – między teorią a praktyką, „Teksty Drugie”, 1/2014 s. 293-307.
Magda Szcześniak, Normy widzialności. Tożsamość w czasach transformacji, Fundacja bęc Zmiana, Instytut Kultury Polskiej UW, Warszawa 2016.
Obowiązują fragmenty książek i tekstów omawiane podczas zajęć.
Literatura uzupełniająca:
Display. Strategie wystawiania, red. M. Hussakowska, E.M.Tatar, Kraków 2012.