Stanisławski i kontynuacje WOT/L/K/St-Z
1. Zajęcia organizacyjne. Omówienie listy lektur, warunków zaliczenia, stylu pracy.
2. Stanisławski – osoba, dzieło i źródła Systemu: biografia artystyczna „Moje życie w sztuce” (cz.I – dzieciństwo i pacholęctwo artystyczne.
3. „Moje życie w sztuce” – cz.II: „Młodość artystyczna”.
4. „Moje życie w sztuce” – cz.III: „Dojrzałość artystyczna”.
5. Spojrzenie krytyczne: Bułhakow (dyskusja wokół „Powieści teatralnej”)
6. Spojrzenie krytyczne: Kubikowski (dyskusja wokół „Przeżyć na scenie”)
7. Spojrzenie krytyczne : Orłow. (dyskusja wokół „MChAT - Legendy i fakty. Doświadczenie gospodarowania”)
8. Elementy Systemu Stanisławskiego: „Praca aktora nad sobą w twórczym procesie przezywania”, cz. I:rozdziały I – VIII.
9. Elementy Systemu Stanisławskiego: rozdziały IX - XVI
10. Elementy Systemu Stanisławskiego: „Praca aktora nad sobą w twórczym procesie realizacji” cz. II: rozdziały I - V
11.Elementy Systemu Stanisławskiego: cz. II: rozdziały VI – X
12. Stanisławskiego „Etyka” i przygotowania do edycji „Pracy aktora nad rolą”.
13. Szkoła Stanisławskiego? – dyskusja wokół autobiografii Michaiła Czechowa „Droga aktora” .
14. Stanisławskiego Studia Mchatu – dyskusja wokół książki Katarzyny Osińskiej „Studio w rosyjskiej kulturze teatralnej XX wieku.
15. Stanisławski i joga – dyskusja wokół książki Siergieja Czerkawskiego „Stanislavsky and Yoga”
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
I) Wiedza; Student zna System K.S. Stanisławskiego zgodnie z jego zapisami.Zna Biografię Stanisławskiego Zna wybrane zagadnienia krytyczne odnoszące się do jego twórczości.
II) Umiejętności: Student potrafi analizować, krytycznie interpretować teksty historyczne związane z teoriami twórczości aktorskiej. Potrafi zaprezentować zdobyta wiedzę, własne stanowisko, prowadzić merytoryczną polemikę.
III) Kompetencje: Student rozumie społeczne znaczenie teatru, ma świadomość konieczności uzupełniania własnej wiedzy, jest przygotowany do uczestnictwa w debacie na temat teatru.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
1.Obecność na 13 zajęciach.
2. Realizacja zadanych prezentacji.
3. Aktywne uczestnictwo na zajęciach.
Literatura
Lektury obowiązkowe
1. K.S. Stanisławski Moje życie w sztuce, prz. Zofia Petersowa, Warszawa 1951
2. K.S. Stanisławski Praca aktora nad sobą, t. I – II, prz. Al. Męczyński, Warszawa 1954
3. K.S. Stanisławski Artykuły, fragmenty, rozmowy, prz. J. Żmjewska, A. Meczyński, Warszawa 1956.
4. Wasilij. O .Toporkow Stanisławski na próbie, prz. Jerzy Czech, Warszawa 2007.
5. Michaił Czechow "Droga aktora" prz. Karol Borowski, maszynopis w posiadaniu Biblioteki AT.
Lektury uzupełniające
1. Michaił Buhakow Powieść teatralna, prz
2. Siergiej Tcherkasski Stanislavski and Yoga, Holstebro, Malta, Wrocław, London, New York 2016
3. Tomasz Kubikowski Przeżyć na scenie, Warszawa 2015
4. Jurij Orłow Moskowskij Chudożestwiennyj Tieatr. Liegiedy i fakty. Opyt chizjajstwowania, Moskwa 1993.