Historia sztuki 2 WOT/L/HistSzt2-L
Wybór poszczególnych tematów wykładu:
- Chronologia dziejów sztuki. Rozpoznawanie dzieł sztuki należących do poszczególnych epok i stylistyk.
- Przegląd podstawowych gatunków i technik artystycznych (w obrębie malarstwa, rzeźby, rzemiosła artystycznego).
- Jak „czytać” i rozumieć architekturę.
- Społeczne i polityczne funkcje dzieł sztuki.
- Dawny i współczesny mecenat artystyczny, czyli kto zamawia (kupuje) dzieła sztuki i w jakim celu.
- Wartościowanie dzieł sztuki. Dawne i współczesne kryteria oceny dzieł sztuki.
- Artystyczne wyzwania sztuki. Środki artystyczne stosowane w rzeźbie, malarstwie i architekturze; np. kompozycja, kolor, światło, iluzja i środki jej uzyskiwania od czasów antycznych po współczesne.
- Analiza i interpretacja wybranych dzieł sztuki.
- Jeśli nie iluzja to co? Współczesne wyzwania artystyczne.
W cyklu 2020/21-L:
Wykłady na temat historii sztuki powszechnej prowadzone są w systemie chronologicznym (epoki, dzieła) i diachronicznym tematy przekrojowe, jak akt, perspektywa, iluzja czy portret), zgodnie z metodologią Nowej Historii Sztuki (NAH) Zakres poszczególnych tematów: 1. Sztuka prehistoryczna i pierwsze artefakty. Przegląd współczesnych propozycji badawczych. Paleolityczna jaskinia jako „przestrzeń kulturowej adaptacji”. Maska, jako reprezentacja nieobecnego - narodziny sztuki. 2 - 6. Starożytne cywilizacje (Egipt, Grecja, Rzym) Podstawowe pojęcia z historii architektury, rzeźby, malarstwa. Poznanie podstawowej terminologii (okres archaiczny, klasyczny i hellenistyczny sztuki greckiej; porządki architektoniczne). Teorie klasyczne estetyczne. Techne/ars. Polityka płci w starożytnych Grecji i Rzymie (na przykładzie dyspozycji pomieszczeń domu greckiego/rzymskiego). Historia ubioru w antyku. Misteria Dionizyjskie w Pompejach. Antyczny teatr. 7. Chrześcijaństwo Wschodnie i Zachodnie – narodziny symboliki chrześcijańskiej i ich źródła w tradycji antycznej. Ikonografia chrześcijańska: Antyk w sztuce wczesnochrześcijańskiej. 8. Wieki średnie – Architektura i rzeźba romańska. "Inny" Średniowiecza. Katedra gotycka i jej program architektoniczny. Neogotyk w architekturze europejskiej XIX w. 9. Kultura dworska i styl międzynarodowy (Burgundia, Francja) - historia ubioru i rzemiosła artystycznego. 11. Praktyki ciała w XIV-XVIII w. Czystość i brud. 12-13. "Małżeństwo Arnolfinich" van Eycka, "portret mieszczeński" i inne mity na temat malarstwa niderlandzkiego + Wykład studyjny w Galerii Malarstwa Holenderskiego Muzeum Narodowego w warszawie. 14. Akt: od Giorgione do Vanessy Beecroft. 15. "Melancholia" Albrechta Dürera i Larsa von Triera. 16. Dlaczego nie było wielkich artystek? Sofonisba Anguissola, Artemisia Gentileschi i inne. 17. Od Albertiego do Microsoftu: eksurs o perspektywie. 18. Europa wczesnego kapitalizmu: Florencja Medyceuszy. 19. Lęk przed wpływem: Bernini i MIchał Anioł. 20. Pułapki dla oka: iluzja w architekturze i malarstwie od ryparografii do street-artu. 21. Morfologia rany: Caravaggio i Marina Abramović. 22. Wynalezienie dzieciństwa: sztuka jako źródło historyczne. 23. Od króla Słońce do Marii Antoniny- moda dworska XVII/XVIII w., a współczesne inscenizacje teatralne i filmowe (scenografia, kostiumologia). 24. Sztuka Japonii w Europie w XVIII - XX w. 25. Ulubione katastrofy: o wzniosłości. 26. Laokoon i początek dyscypliny historii sztuki. 27. Wielka Rewolucja Francuskiej i Cesarstwo. Mieszczaństwo na Salonach. 28. Norblin na Zamku Królewskim w Warszawie: o nienapisanej historii polskiego malarstwa. 29. Goya i okropności wojny: przemoc w sztuce XIX i XX w. 30. Caspar David Friedrich i romantyczny pejzaż. Cykl II.: Historia sztuki nowoczesnej (kontynuacja) 1. Kiedy byliśmy nowocześni? Ekskurs teoretyczny. 2. Wiek XIX: Eksperymenty optyczne, teorie percepcji: wstęp do nowoczesności. 4. "Wszystko, co stałe rozpływa się w powietrzu": Wielkie Wystawy Światowe i kapitalizm. 5. Paryż XIX wieku: dlaczego malarki impresjonistki nie mogły malować tego samego, co malarze impresjoniści. Przyczynek do teorii flaneuryzmu. 6. Podmiejski Eden imptresjonistów: czas wolny paryskiej burżuazji. 8. Wytwarzanie męskości: kultura fizyczna i sztuka na przełomie XIX i XX w. 10. Collage/kolaż: terminy i tematy sztuki nowoczesnej. 11. Granice współczesności: Picasso, Braque i inni. 13. Marcel Duchamp i ready-made. 14. Muzeum a przemysł kulturalny: efekt Bilbao. 15. Co po Antropocenie: współcześni artyści a kryzys planetarny. |
W cyklu 2022/23-L:
1. Ulubione katastrofy: o wzniosłości i pejzażu romantycznym. |
W cyklu 2023/24-L:
Chronologia dziejów sztuki. Rozpoznawanie dzieł sztuki należących do poszczególnych epok i stylistyk. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-L: | W cyklu 2021/22-L: | W cyklu 2019/20-L: | W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2020/21-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
Rozróżnianie epok artystycznych, znajomość wybitnych artystów i ich dzieł, podstawowa znajomość gatunków i technik artystycznych, znajomość terminologii artystycznej [K_W02; K_W11; K_W16]
Umiejętności:
Umiejętność analizy i interpretacji dzieł sztuki [K_U01; KU_04]
Kompetencje:
Zwiększenie kompetencji społecznych: wyrażanie osobistych sądów na temat dzieł sztuki, uczestniczenie w aktywnym odbiorze sztuki [K_K01; K_K04]
Kryteria oceniania
Dopuszczone są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.
Egzamin (ilustrowany test weryfikujący zdobytą wiedzę, na podstawie ilustracji dzieł sztuki i zagadnień omawianych na zajęciach).
Literatura
Literatura podstawowa:
W. Beckett, Historia malarstwa. Wędrówki po historii sztuki zachodu, Warszawa 1998
J. Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, t. I–II, Warszawa 1969 i następne wydania, szczególnie: Warszawa 2001
Dzieje sztuki polskiej, praca zbiorowa, wyd. Kluszczyński, Kraków, b.d.
E. Gombrich, O sztuce, Warszawa 1997
H. Honour, J. Fleming, Historia sztuki świata, Warszawa 2002
Słownik terminologiczny sztuk pięknych, S. Kozakiewicz (red.), Warszawa 1969; wydanie nowe[zmienione] Warszawa 1996
N. Pevsner, J. Fleming, H. Honour, Encyklopedia architektury, Warszawa 1992
D. Watkin, Historia architektury zachodniej, Warszawa 2001
Sztuka Świata, t. I–XIII, P. Trzeciak (red.), Warszawa 1989–2000 (wybrane rozdziały)
W cyklu 2020/21-L:
Bibliografia:
|
W cyklu 2022/23-L:
Linda Nochlin, Orient wyobrażony, przeł. Magda Szcześniak, w: Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, Oprac. Iwona |
W cyklu 2023/24-L:
W. Beckett, Historia malarstwa. Wędrówki po historii sztuki zachodu, Warszawa 1998 |
Uwagi
W cyklu 2022/23-L:
Zaliczenie: 50 % tekst |
W cyklu 2023/24-L:
Warunki zaliczenia przedmiotu: |