Historia scenografii WOT/L/HistScen
1. Eksperymenty optyczne w XIX: Wagner w Bayreuth.
2. Gordon Craig na Wystawie Nowoczesnego Malarstwa Scenicznego w Zachęcie, 1913 r.
3. Scène transformable: Appia i Zorka Wollny w Hellerau
4. Od Internationale Ausstellung neuer Theatertechnik (1924) do The Art of This Century (1942): Frederick Kiesler i Peggy Guggenheim.
5. Lampy Arganda: Historia i rola światła na scenie.
6. Peter Brook i Site Specific Theatre.
7. Robert Wilson i Landscape Theatre.
8. Societas Raffaello Sanzio.
9. Polska scenografia po 1989: Nowa publiczność.
10. Polska scenografia po 1989: Nowe przestrzenie.
11. Śmierć w starych dekoracjach: Teatr tandemu Strzępka/Demirski
12. Kamp na scenie: Cezary Tomaszewski.
13. Feministyczna estetyka?
14. Spotkanie z wybranymi przez grupę scenografką_em.
15. Omawianie prac semestralnych.
W cyklu 2020/21-L:
1-2. Wystawiać niewystawialne: Zmiana ustawienia. Polska scenografia teatralna i społeczna XX i XXI wieku, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, 2019/2020 r.; Paryskie Quadriennale i współczesne wystawy scenografii na świecie; Archeologia scenografii Małgorzaty Szczęśniak, Nowy teatr, Warszawa, 2013 r ; Metodologia współczesnych badań nad historią scenografii 3. Scenografia/wystawa: ekskurs typologiczny; Teatr atyczny według Witruwiusza: Teatr w Epidauros, Teatr Dionizosa w Atenach, rzymski Teatr Pompejusza. |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01
K_W02
K_W04
K_W10
Kryteria oceniania
Formą zaliczenia jest obszerna recenzja (min. 5400 znaków) rozwiązań scenicznych wybranego współczesnego spektaklu teatralnego, granego na scenach polskich w sezonie 2022.//zarejestrowanego po 2010 r. i możliwego do obejrzenia on-line. Wykładowczyni powinna mieć możliwość obejrzenia spektaklu minimum na dwa tygodnie przed oddaniem pracy.
25 % aktywność na zajęciach
25 % obecność
50 % praca pisemna
Literatura
Jonathan Crary, Zawieszenia percepcji. Uwaga, spektakl i kultura nowoczesna, przeł. Łukasz Zaremba, Iwona Kurz, red. Nauk. I posłowie Iwona Kurz, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa2009. (wybrane rozdziały)
Małgorzata Leyko, Teatr w krainie utopii. Monte Verita, Mathildenhoehe, Goethenaum, Bauhaus, Słowo/obraz/terytoria, Gdańsk 2012 (wybrane rozdziały).
Odsłony współczesnej scenografii. Problemy-Sylwetki-Rozmowy. Pod red. K. Fazan, A. Marszałek i J. Rożek-Sieraczyńskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2016. (wybrane rozdziały)
Dorota Semenowicz, To nie jest obraz. Romeo Castellucci i Socìetas Raffaello Sanzio, Poznań 2013
David Wiles, Krótka historia przestrzeni teatralnych, przeł. Ł. Zaremba, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
W cyklu 2020/21-L:
Denis Bablet, Rewolucje sceniczne XX wieku, tłum. Z. Strzwelecki, E. Mazur, Państwowy Instytut Wydawniczy, Wardszawa 1980. Anna. Cegieła, Polskie słownictwo teatralne 1765-1965, Wrocław 1992. Katarzyna Czeczot, Ofelizm. Romantyczne zawłaszczenia, feministyczne interwencje, Instytut Badań Literackich Wydawnictwo, Warszawa 2016. Karolina Czerska, Niedokończone opakowanie. Kilka uwag o scenografii w ostatnich spektaklach Jozefa Szajny, w: Odsłony współczesnej scenografii. Problemy-Sylwetki-Rozmowy. Pod red. K. Fazan, A. Marszałek i J. Rożek-Sieraczyńskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2016, s. 213-221. Jonathan Crary, Zawieszenia percepcji. Uwaga, spektakl i kultura nowoczesna, przeł. Łukasz Zaremba, Iwona Kurz, red. Nauk. I posłowie Iwona Kurz, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa2009. (wybrane rozdziały) Hal Foster, Powrót realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, przeł. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera, Universitas, Kraków 2010. (wybrane rozdziały) Nick Hunt, Alternative Materialities: Scenography in Digital Performance, „International Journal of Performance Arts and Digital Media”, 6(1), 2010, 3-6. Małgorzata Leyko, Teatr w krainie utopii. Monte Verita, Mathildenhoehe, Goethenaum, Bauhaus, Słowo/obraz/terytoria, Gdańsk 2012 (wybrane rozdziały). Dominika Łarionow, Co to jest scenografia? Kilka uwag historycznych i metodologicznych, w: Odsłony współczesnej scenografii. Problemy-Sylwetki-Rozmowy. Pod red. K. Fazan, A. Marszałek i J. Rożek-Sieraczyńskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2016, s. 19-35. Rosalind E. Krauss, Oryginalność awangardy i inne mity modernistyczne, Przeł. Monika szuba, Słowo/obraz/terytoria, Gdansk 2011. ( wybrane rozdziały). Odsłony współczesnej scenografii. Problemy-Sylwetki-Rozmowy. Pod red. K. Fazan, A. Marszałek i J. Rożek-Sieraczyńskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2016. (wybrane rozdziały). Niccolo Sabbatini, Praktyka budowania scen i machin teatralnych, Wydawnictwo: słowo/obraz terytoria, Seria: Theatroteka, Gdańsk 2009. Elżbieta Szmit-Naud, Europejskie zbiory iluzjonistycznych scenerii teatralnych - dziedzictwo docenione?, Wydawnictwo Naukowe Unwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń2018 ( wybrane rozdziały) Juliet Rufford, Scenography and the Political Economy of Design w: Norwegian Theatre Academy Essay Anthology, Eds. Sidsel Graffer and Karen Kipphoff; Section 2: Scenography and Space (pdf). David Wiles, Krótka historia przestrzeni teatralnych, przeł. Ł. Zaremba, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. World Scenography 1990-1995, ed. E. Fielding & P. McKinnon, Nick Hern Books LTD, London 2014. Filmografia: Casanova, reż. Frederico Fellini, 1976. |
Uwagi
W cyklu 2020/21-L:
Zajęcia odbywają się co dwa tygodnie ( 2 x 1,5 h) Formą zaliczenia jest obszerna recenzja (min. 5400 znaków) rozwiązań scenicznych wybranego współczesnego spektaklu teatralnego, granego na scenach polskich w sezonie 2021.//zarejestrowanego po 2010 r. i możliwego do obejrzenia on-line. Wykładowczyni powinna mieć możliwość obejrzenia spektaklu minimum na dwa tygodnie przed oddaniem pracy. 45 % aktywność na zajęciach |