Historia literatury 2 WOT/L/HistLit2-Z
1. Trzy nurty literatury i sztuki baroku - klasycyzm, manieryzm, barok
2. Początki powieści - Cervantes
3. Cervantes dramaturg
4. Wielki teatr świata
5. Początki powieści - oświeceniowy dokumentaryzm - Defoe
6. Oświeceniowy pesymizm - Swift
7.Początki powieści - oświeceniowe eksperymenty - Sterne
8.Powiastka filozoficzna - Wolter
9. Powiastka filozoficzna - Diderot
10. W stronę psychologii - Rousseau
11.Powiastka filozoficzna na opak - de Sade
12.Oświeceniowy postmodernizm - Potocki
13.Gotycyzm - M. G. Lewis
14.Szalony geniusz i wizjoner - Blake
15. Faust - nowożytny mit - Goethe
15. Dramat romantyczny - Byron
16. Groza i groteska - Hoffmann
17. Pisarz i jego demony - Poe
18. Odurzeni - de Quincey
19. Słowacki mistyczny
20. Kwiaty nowoczesności, kwiaty zła - Baudelaire
21. Realizm psychologiczny - Stendhal
22.Realizm ekonomiczny - Balzac
23.Realizm niewidzialny - Flaubert
24.Eksperymenty naturalisty - Zola
25. Szaleństwo naturalisty Maupassant
26. Tajemnice Dostojewskiego
27. Tajemnice Tołstoja
28. Biblia dekadentów - Huysmans
29. Piękno i groza życia - Wilde
30. Czechow - pisarz dyskretny
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu:
EM 1 Ma podstawową wiedzę o najważniejszych zjawiskach literackich różnych epok -K_W10 K_W08 P6S-WG
EM 2 Zna i rozumie podstawowe teksty literackie z różnych epok oraz ich style i konwencje - K-W10 K_W16 P6SWG P6S-WK
EM 3 Zna i rozumie właściwe konteksty interpretacyjne tekstów literackich K_W16 P6S_WG
Umiejętności
student po zakończeniu kursu:
EM 4 Potrafi analizować teksty z różnych epok we właściwych kontekstach historycznych, ideowych i estetycznych K_U03 P6SUW, P6S-UK
EM 5 Umie wykorzystywać różne techniki interpretacyjne K_U03 K_U05 P6S-UW P6S-UK
EM 6 Potrafi weryfikować hipotezy interpretacyjne K_U02 K_U03P6S-UK P6S-UW
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu:
EM 7 Współdziałać z grupą w rozwiązywaniu problemów interpretacyjnych K_K04 P6S-KO
EM 8 Ma świadomość niepełnych lub nieprawdziwych rozwiązań interpretacyjnych i stara się podnieść poziom swojego wykształcenia K_K01 P6S-KK K_K04 P6S-KO P6S-KR
Kryteria oceniania
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie czterech modułów:
Warunkiem zaliczenia każdego modułu jest :
a. uczestniczenie w zajęciach (dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności)
b. przygotowanie referatu
Poza tymi obligatoryjnymi elementami przy ocenie liczy się także aktywność na zajęciach.
Literatura
Miguel de Cervantes, Don Kichote(fragmenty)
Pedro Calderon, Wielki teatr świata
Wolter, Kandyd,
Diderot, Kuzynek mistrza Rameau, Kubuś Fatalista
J.J. Rousseau, Wyznania
J. Swift, Podróże Guliwera
D. Defoe, Dziennik roku zarazy
L. Sterne, Życie i myśli imć Pana Tristrama Shandy, Podroż sentymentalna
E. Swedenborg, O niebie i piekle
D.A.F. de Sade, Justyna czyli niedole cnoty
J. Potocki, Rękopis znaleziony w Saragossie
M. G. Lewis, Mnich
W. Blake, Zaślubiny nieba i piekła
J.G. Byron, Don Juan, Manfred, Kain
E. A. Poe, Opowiadania
N. Gogol, Martwe dusze, opowiadania
E.T.A. Hoffman, Diable eliksiry, Opowiadania
J.W. Goethe, Faust
T. De Quincey, Wyznania angielskiego opiumisty, eseje szekspirowskie
Ch. Baudelaire, Kwiaty zła, Sztuczne raje, pisma estetyczne
J. Słowacki, Genezis z ducha
H.Balzak, Eugenia Grandet
Stendhal, Czerwone i czarne, Pamiętnik egotysty
G.Flaubert, Pani Bovary, Prostota serca
F. Dostojewski, Biesy, Idiota, Bracia Karamazow
Lew Tołstoj, Sonata Kreutzerowska
E. Zola, Germinal
G. de Maupassant, Opowiadania
J.K. Huysmans, Na wspak
O. Wilde, Portret Doriana Graya
A. Czechow, Wybrane opowiadania