Historia kina 2 WOT/L/HistKina2
Zakres poszczególnych tematów:
1. Hiszpanie
2. Autorzy kina polskiego
3. Autorzy kina radzieckiego
4. Kino brytyjskie
5. Film eksperymentalny
6. Czy film dokumentalny jest dokumentem
7. Sztuka animacji
8. Film japoński
9. Środki obrazowania filmowego
10. Film jako wytwór kultury masowej
11. Widz filmowy
12. Film a inne media
13. Kochamy już tylko seriale
14. Nowy film amerykański i kino nowej przygody
15. Kino moralnego niepokoju i co dalej
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Osoba studiująca po zakończeniu kursu:
K_WOTL_W02 zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu dyscyplin nauk o sztuce ze szczególnym uwzględnieniem terminologii filmoznawczej
K_WOTL_W06 zna i rozumie ścisłe powiązanie teatru z filmem oraz innymi mediami audiowizualnymi i ma niezbędną wiedzę na ich temat
UMIEJĘTNOŚCI
Osoba studiująca po zakończeniu kursu:
K_WOTL_U01 potrafi wykonywać zadania oraz rozwiązywać problemy badawcze.
K_WOTL_U02 potrafi brać udział w debacie i odpowiednio uzasadniać przyjmowane przez siebie stanowiska.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Osoba studiująca po zakończeniu kursu:
K_WOTL_K02 jest gotowa do krytycznej oceny własnej wiedzy, posługiwania się nią w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym
rozwiązaniem problemu.
K_WOTL_K05 jest gotowa do podejmowania samodzielnych prac, wykazując się umiejętnością zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania argumentacji.
Kryteria oceniania
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.
Zaliczenie na ocenę na podstawie egzaminu ustnego, obejmującego zakres wiadomości z obu semestrów; w szczególnych przypadkach możliwe jest zaliczenie na podstawie pracy pisemnej na zadany temat, obejmującej materiał z obu semestrów.
Przy ocenie uwzględniana jest także indywidualna aktywność osoby studiującej.
Literatura
PODRĘCZNIKI
Historia kina, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska:
t. 1 Kino nieme, t. 2 Kino klasyczne, t. 3 Kino epoki nowofalowej.
Adam Garbicz, Jacek Klinowski, Kino, wehikuł magiczny. Przewodnik osiągnięć filmu fabularnego: t. 1-5.
LEKTURY PROBLEMOWE
Mirosław Przylipiak, Film dokumentalny jako gatunek retoryczny, „Kwartalnik Filmowy”, 1998 nr 23;
Grzegorz Królikiewicz, Góra stoi! Próba analizy filmu „Sobowtór”, Studio Filmowe N, Łódź 1995 (fragment);
Walter Benjamin, Dzieło sztuki w dobie możliwości jego reprodukcji technicznej (różne wydania);
Marshall McLuhan, Przekazem jest przekaźnik (różne wydania);
Barbara Szczekała, Kochamy już tylko seriale, "Ekrany" 2015, nr 6.
LEKTURY UZUPEŁNIAJĄCE
Badanie widowni filmowej. Antologia przekładów, red. K. Klejsta, M. Saryusz-Wolska, Scholar, Warszawa 2014;
Marcin Giżycki, Film animowany czy sztuka animacji, „Ekrany”, 2015 nr 1;
Laura Mulvey, Przyjemność wzrokowa a kino narracyjne [w:] tejże, Do utraty wzroku. Wybór tekstów, red. K. Kuc, L. Thompson, Ha!Art, Warszawa 2010;
Michał Pabiś-Orzeszyna, Nowa Historia Filmu, Nowa Historia Kina, „Ekrany” 2013 nr 6 i 2014 nr 1;
Todd McGowan, Steven Spielberg szuka ojca [w:] tegoż, Realne spojrzenie. Teoria filmu po Lacanie, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008;
Alicja Helman, Jacek Ostaszewski, Historia myśli filmowej. Podręcznik, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2007.
FILMY
1. Tron we krwi (Akira Kurosawa, 1957)
2. Widmo wolności (Luis Buñuel, 1974)
3. Sanatorium pod Klepsydrą (Wojciech Jerzy Has, 1973)
4. Przypadek (Krzysztof Kieślowski, 1981)
5. Caravaggio (Derek Jarman, 1986)
Filmy krótkometrażowe: Pies andaluzyjski (Luis Buñuel, 1929), Dwaj ludzie z szafą (Roman Polański, 1958), Tango (Zbigniew Rybczyński, 1980), Z mojego okna (Józef Robakowski, 1978-1999).
FILMY UZUPEŁNIAJĄCE (do obejrzenia minimum trzy filmy w ciągu obu semestrów)
7. Rękopis znaleziony w Saragossie (Wojciech Jerzy Has, 1964)
8. Cienie zapomnianych przodków (Siergiej Paradżanow, 1964)
9. Taksówkarz (Martin Scorsese, 1976)
10. Czas apokalipsy (Francis Ford Coppola, 1979)
11. Sobowtór (Akira Kurosawa, 1980)
12. Księżniczka Mononoke (Hayao Miyazaki, 1997)