Historia filozofii 1 WOT/L/HistFil-Z
Program nauczania ma na celu przekazanie słuchaczom wiedzy na temat podstawowych pojęć i teorii filozoficznych, na których ufundowana jest kultura Zachodu.
1. Początki filozofii Zachodu, presokratycy:
⁃ Tales i początki jońskiej filozofii przyrody
⁃ Heraklit
⁃ Ksenofanes i Eleaci (Parmenides, Melissos, Zenon)
⁃ Atomiści (Leukippos i Demokryt)
2. Sofiści i Sokrates
3. Platon
4. Arystoteles
5. Filozofia hellenistyczna:
⁃ Cynicy
⁃ Sceptycy
⁃ Epikurejczycy
⁃ Stoicy
6. Św. Augustyn
7. Św. Tomasz
8. Renesans
⁃ Machiavelli
⁃ Francis Bacon
⁃ Erazm z Rotterdamu
9. Thomas Hobbes i Jean Jacques Rousseau
10. Renée Descartes
11. David Hume
12. Immanuel Kant
13. Transcendentalna filozofia niemiecka
⁃ Gottlob Fichte
⁃ F. W. J. Schelling
14. G. W. F. Hegel
15. Artur Schopenhauer
16. Karl Marks
17. Søren Kierkegaard
18. Friedrich Nietzsche
19. Henri Bergson
20. Psychoanaliza: Siegmund Freud
21. Egzystencjalizm
⁃ Karl Jaspers
⁃ Jean Paul Sartre
22. Fenomenologia
⁃ Edmund Husserl
⁃ Roman Ingarden
23. Filozofia dialogu: Emmanuel Lévinas
24-30. Hermeneutyka
⁃ Martin Heidegger
⁃ Hans-Georg Gadamer
⁃ Paul Ricoeur
⁃ Luigi Pareyson
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 1 Wskazać najważniejsze nurty i kierunki filozoficzne, wybrane teorie, wchodzące w zakres filozofii Zachodu od jej narodzin do czasów współczesnych oraz nazwiska czołowych myślicieli K_W01 (WOT)
EM 2 Wyjaśnić rolę klasycznych teorii filozoficznych w odniesieniu do analizowania zjawisk współczesnych. K_W03 (WOT)
EM 3 Wymieniać najważniejsze dzieła z prezentowanej dziedziny. K_W02
EM 4 Orientować się w głównych nurtach, tendencjach, stylach i teoriach poszczególnych dyscyplin sztuki w ich historycznym porządku i dostrzega ich ścisłe powiązanie z teatrem K_W08
EM5 Określać główne kierunki i koncepcje filozoficzne w ich historycznym porządku, szczególnie w zagadnieniach korespondujących z problematyką teatru i dramatu, stanowiących ich myślowe i aksjologiczne zaplecze oraz dostarczających narzędzi do ich rozumienia i analizy K_W10
Umiejętności
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 6 analizować teksty filozoficzne K_U02 (WOT)
EM 7 posługiwać się najważniejszymi pojęciami z jej zakresu filozofii K_U02 (WOT)
EM 8 samodzielnie wyszukiwać i systematyzować posiadane informacje K_U05 (WOT)
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 9 Identyfikować nabytą wiedzę w kontekście życia codziennego, krytycznie podchodzić do rzeczywistości K_K01
EM 10 Wyrażać sądy o dziełach o wysokim poziomie złożoności K_K02 (WOT)
Kryteria oceniania
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.
Literatura
1. Podstawowa:
• K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii
• L. Kołakowski, O co nas pytają wielcy filozofowie?
• „Filozofia starożytna”, antologia pod red. J. Legowicza
• B. Russell, Dzieje filozofii Zachodu
• W. Tatarkiewicz, Historia filozofii
• C. Wodziński, Filozofia jako sztuka myślenia
2. Uzupełniająca:
• Arystoteles, Etyka Nikomachejska
• Św. Augustyn, O państwie bożym
• H. Bergson, Dwie drogi moralności i religii
• R. Descartes, Rozprawa o metodzie
• Epikur, List do Menoikeusa, (w:) Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy sławnych filozofów
• S. Freud, Wykłady ze wstępu do psychoanalizy
• H.-G. Gadamer, Aktualność piękna. Gra, symbol, święto
• G. Hegel, Wykłady z filozofii dziejów
• M. Heidegger, Drogi lasu
• T. Hobbes, Lewiatan
• D. Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego
• E. Husserl, Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii
• I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności
• S. Kierkegaard, Pojęcie lęku
• N. Klein, No logo
• K. Marks, Rękopisy społeczno – ekonomiczne
• F. Nietzsche, Tako rzecze Zaratustra
• Platon, Państwo
• Platon, Fedon
• J. J. Rousseau, Umowa społeczna
• J.-P. Sartre, Egzystencjalizm jest humanizmem
• A. Schopenhauer, Świat jako wola i przedstawienie