Film współczesny WOT/L/FW-Z
TEMATY ZAJĘĆ
1. Prolegomena do filmu współczesnego
2. Kino stylu zerowego
3. Arthouse
4. Slow cinema
5. Mindfuck movies
6. Postmodernizm
7. Postironia
8-9. Dyskurs feministyczny w kinie współczesnym
10. Blockbuster współczesny
11. Nowa animacja
12. Melodramat współczesny
13. Odrodzenie [ambitnego] sci-fi
14. Renesans horroru
15. Cringe i guilty pleasure
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Osoba studiująca po zakończeniu kursu:
K_WOTL_W02 zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu dyscyplin nauk o sztuce ze szczególnym uwzględnieniem terminologii dotyczącej filmu współczesnego
K_WOTL_W06 zna i rozumie ścisłe powiązanie współczesnego teatru z filmem współczesnym oraz innymi mediami audiowizualnymi i ma niezbędną wiedzę na ich temat
UMIEJĘTNOŚCI
Osoba studiująca po zakończeniu kursu:
K_WOTL_U01 potrafi wykonywać zadania oraz rozwiązywać problemy badawcze.
K_WOTL_U02 potrafi brać udział w debacie i odpowiednio uzasadniać przyjmowane przez siebie stanowiska.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Osoba studiująca po zakończeniu kursu:
K_WOTL_K02 jest gotowa do krytycznej oceny własnej wiedzy, posługiwania się nią w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.
K_WOTL_K05 jest gotowa do podejmowania samodzielnych prac, wykazując się umiejętnością zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania argumentacji.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie egzaminu ustnego na temat kina współczesnego lub pracy pisemnej na wybrany temat dotyczący zagadnień z zajęć.
Przy ocenie uwzględniana jest także indywidualna aktywność Studenta.
Literatura
LEKTURY
Mirosław Przylipiak, "Kino stylu zerowego. Dwadzieścia lat później", Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2016 (fragmenty);
Barbara Szczekała, "Mind-game films. Gry z narracją i widzem", Narodowe Centrum Kultury Filmowej, Łódź 2018 (fragment);
Barbara Szczekała, "Podreperować świat. Postironia i film", „Ekran(y)” 2016, nr 1;
Laura Mulvey, "Przyjemność wzrokowa a kino narracyjne" [w:] tejże, "Do utraty wzroku. Wybór tekstów", red. K. Kuc, L. Thompson, Ha!Art, Warszawa 2010;
Krzysztof Jajko, "W szczękach rekina. Blockbuster, nowe Hollywood i cała reszta", „Ekrany” 2015, nr 3-4;
LEKTURY UZUPEŁNIAJĄCE
Rafał Syska, "Filmowy neomodernizm", Avalon, Kraków 2014 (fragment);
Grażyna Stachówna, Miłosz Stelmach, "Oswajanie miłości", „Ekran(y)” 2017, nr 3-4;
Barbara Szczekała, "Przyszłość jest kobietą?", „Ekrany” 2020, nr 3;
Robert Kania, "Cringe. Pieką mnie inni", „Ekrany” 2018, nr 5;
Paweł Sołodki, "O doświadczeniu guilty pleasure", „Ekran(y)” 2016, nr 1.
FILMY
1. Mulholland Drive (David Lynch, 2001);
2. Walc z Baszirem (Ari Folman, 2008);
3. Kochankowie z Księżyca. Moonrise Kingdom (Wes Anderson, 2012);
4. Interstellar (Christopher Nolan, 2014);
5. Czarownica: bajka ludowa z Nowej Anglii (Robert Eggers, 2015) albo To my (Jordan Peele, 2019);
6. Paterson (Jim Jarmusch, 2016);
7. Nowy początek (Denis Villeneuve, 2016);
8. Deadpool (Tim Miller, 2016);
9. Portret kobiety w ogniu (Céline Sciamma, 2019);
10. Drive My Car (Ryûsuke Hamaguchi, 2021);
11. Titane (Julia Ducournau, 2021).