Teatr Romea Castelucciego WOT/L/F/TRC
Zajęcia będą poświęcone twórczości Romea Castellucciego i Societas Raffaello Sanzio – grupy, w ramach której reżyser działa od 1981 roku. Teatr stanowi dla reżysera nie tylko przestrzeń praktyki artystycznej, lecz również przedmiot filozoficznej – estetycznej i etycznej refleksji. Przyjrzymy się więc zarówno poszczególnym spektaklom , jak i myśli teoretycznej od początku towarzyszącej praktyce scenicznej włoskiego reżysera. Po zapoznaniu się ze strategią artystyczną Castellucciego, poddamy jej elementy krytycznej analizie.
Najważniejsze zagadnienia:
1. Powstanie i początki Societas Raffaello Sanzio – pierwsze manifesty, ikonoklazm, przeciw teatrowi reprezentacji, czyli tworzenie się bazy teoretycznej dla kolejnych przedstawień
2. Specyfika teatru Castellucciego w latach 90. – spektakle z udziałem osób o szczególnej cielesności, pojęcie matriarchatu i jego znaczenie dla myśli teatralnej Castellucciego
3. Od symbolu do alegorii – Tragedia Endogonidia
4. Zwierzęta i maszyny w twórczości Romea Castellucciego
5. Spektakle po 2006 roku – zmiana modelu pracy w Societas Raffaello Sanzio
6. Twórczość operowa Romea Castellucciego
7. Omawiane przedstawienia lub fragmenty przedstawień: Oresteja, Juliusz Cezar, Genesi, Tragedia Endogonida (wybrane epizody), Purgatorio, Sul concetto del Volto nel Figlio di Dio, Święto wiosny, Go Down Moise, Orfeusz i Eurydyka, Czarodziejski flet
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 1 Mieć podstawową wiedzę na temat historii zespołu Societas Raffaello Sanzio i jego pozycji w historii współczesnego teatru.
EM 2 Zdefiniować specyfikę projektu teatralnego Romea Castellucciego.
EM 3 Znać najważniejsze spektakle Romea Castellucciego.
Umiejętności
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 4 Scharakteryzować strategię artystyczną Romea Castellucciego, wskazać wykorzystywane przez niego narzędzia.
EM 5 Problematyzować zagadnienia na temat spektakli Romea Castellucciego poprzez krytyczne posługiwanie się literaturą przedmiotu.
EM 6 Osadzić koncepcję teatru Romea Castellucciego w kontekście filozoficznym i estetycznym oraz historyczno-kulturowym.
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 7 Umieć porównywać i konstruktywnie krytykować zjawiska we współczesnej kulturze.
EM 8 Dyskutować i wyrażać sądy o teatrze współczesnym, konstruować argumenty w grupie.
Kryteria oceniania
1. Aktywność w dyskusji i lektura wskazanych tekstów (30%)
2. Przygotowanie wypowiedzi ustnej (30%)
3. Przygotowanie pracy pisemnej (40%)
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.
Literatura
Podstawowa:
1. Ajschylos, Oresteja, PIW, Warszawa 1954.
2. Walter Benjamin, Alegoria i trauerszpil, „Literatura na Świecie” 2011 nr 5/6.
3. Alighieri Dante, Boska komedia, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2009. [wybrane pieśni]
4. Joe Kelleher, Nicholas Ridout, Theatre of Raffaello Sanzio, Routledge, London 2007. [wstęp – wypowiedzi Claudii i Romea Castelluccich)
5. Claude Levi-Strauss, Freud, Sofokles, Labiche, “Dialog” 1990 nr 11.
6. Marcelina Obarska, O ciele i mięsie. Zwierzęta Romea Castellucciego, „Didaskalia” 2018 nr 148.
7. Dorota Semenowicz, To nie jest obraz, Ha!Art, Fundacja Malta, Kraków-Poznań 2013.
8. William Shakespeare, Juliusz Cezar, Wydawnictwo „W Drodze”, Poznań 1993.
9. Świadomość fikcji, z Romeem Castelluccim rozmawia Dorota Semenowicz, „Performer” 2017 nr 13.
10. Zwierzę na scenie, z Romeem Castelluccim rozmawia Dorota Semenowicz, w: Waldemar Rapior (red.), Bezkarnie. Etyka w teatrze. Scena Robocza, Poznań 2019.
Uzupelniająca:
1. Po co mi słoń, z Romeem Castelluccim rozmawia Dorota Semenowicz, „Didaskalia” 2014 nr 119.
2. Katarzyna Waligóra, L’affaire Castellucci, „Didaskalia” nr 118.
3. Johann Jakob Bachofen, Matriarchat, KR, Warszawa 2007. [wybrany rozdział]
4. Hans Blumenberg, Praca nad mitem, Oficyna Naukowa, Warszawa 2009. [wybrany rozdział]
5. Piersandra di Matteo (red.), Toccare il reale. L'arte di Romeo Castellucci, Cronopio, Napoli 2015.
6. Daniel Sacks, After Live: Possibility, Potentiality, and the Future of Performance, Univeristy of Michigan Press, Ann Arbor 2015.
7. Recenzje z wybranych przedstawień