Grzegorzewski WOT/L/F/Grzeg
Uczestnicy kursu nie tylko zdobywają podstawową wiedzę na temat dorobku i kariery Jerzego Grzegorzewskiego, lecz także zapoznają się z zachowaną filmową i fotograficzną dokumentacją wybranych przedstawień. Poprzez obcowanie z materiałami archiwalnymi (dokumentami zarówno dzieła, jak i pracy) uczą się w praktyce jak przeprowadzić historycznoteatralną rekonstrukcję przedstawienia i dowiadują się, do czego może ona posłużyć. Analiza i interpretacja wybranych rozwiązań formalnych może okazać się przydatna dla krytyków i badaczy współczesnego teatru formy.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 1 wykazuje się znajomością dokonań reżyserskich, scenograficznych i dramaturgicznych Jerzego Grzegorzewskiego [K_W05]
EM 2 zna pozycję dokonań Jerzego Grzegorzewskiego na tle polskiego teatru drugiej połowy XX wieku i jej społeczno-kulturalne uwarunkowania [K_W11]
EM 3 rozumie zasadę konstrukcji autorskiego przedstawienia teatralnego ‒ od koncepcji, poprzez scenariusz, po realizację sceniczną ‒ na przykładzie twórczości Jerzego Grzegorzewskiego [K_W13]
Umiejętności
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 4 potrafi wyszukiwać, gromadzić, selekcjonować i weryfikować informacje i materiały źródłowe, przydatne do historycznoteatralnej rekonstrukcji dzieła teatralnego [K_U02]
EM 5 potrafi samodzielnie dokonać analizy formalnej i artystycznej oraz interpretacji dzieła teatralnego [K_U05]
EM 6 potrafi uczestniczyć w dyskusji, umie zaprezentować i uargumentować własne stanowisko, przedstawić wątpliwości i sugestie, prowadzić merytoryczną polemikę [K_U07]
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 7 jest zorientowany w realiach pracy w instytucjach kultury, grupach badawczych etc. zajmujących się historią teatru i posługujących się materiałami archiwalnymi [K_K04]
EM 8 ma świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszej edukacji i ustawicznego samokształcenia [K_K01]
Kryteria oceniania
Kurs kończy się zaliczeniem ustnym bez oceny w formie rozmowy indywidualnej ze studentem. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest obecność studenta (możliwe są 2 nieusprawiedliwione nieobecności w ciągu semestru) i jego aktywny udział w zajęciach.
zaangażowanie w realizację programu: 25%
aktywny udział w dyskusji: 25%
zaliczenie ustne: 50%
Literatura
lektury obowiązkowe:
• Jerzy Grzegorzewski, Scenariusze autorskie z lat 1978‒2005, t. 1 Warjacje (1978‒1991), t. 2 Improwizacje (1994‒2005), red. Ewa Bułhak, Mateusz Żurawski, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa 2012, 2015;
• Palę Paryż i wyjeżdżam. Wywiady z Jerzym Grzegorzewskim, red. Ewa Bułhak, Świat Literacki, Izabelin 2005;
• Małgorzata Sugiera, Między tradycją i awangardą. Teatr Jerzego Grzegorzewskiego, Universitas, Kraków 1993.
lektury uzupełniające:
• Kubły, kubły, miliony kubłów w zupie!, red. Paweł Płoski, Mateusz Żurawski, Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza, Warszawa 2008.
• Danuta Kuźnicka, Obszary zwątpień i nadziei. Inscenizacje Jerzego Grzegorzewskiego 1966‒2005, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2006;
• Elżbieta Morawiec, Jerzy Grzegorzewski. Mistrz światła i wizji, Arcana, Kraków 2006;
• Zbigniew Taranienko, Trzask pękających parawanów. Jerzy Grzegorzewski w Teatrze Studio, Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza, Warszawa 2006;
• „Didaskalia” 2005 nr 67/68;
• „Didaskalia” 2011 nr 102;
• „Notatnik Teatralny” 2006 nr 42;
• „Teatr” 2004 nr 1/2;
• „Teatr” 2004 nr 7/8.
* wybór materiałów audiowizualnych jest uzależniony od konsultacji ze studentami