Ciało w kulturze WOT/L/F/CwK
Zakres tematów:
I. Sarks i soma.
II. Płeć i mit androgyne
III. Seks i seksualność
IV. Ciało-cyborg
V. Ciało żywe, ciało martwe
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student powinien:
K_W01 mieć podstawową wiedzę o usytuowaniu wiedzy o teatrze w systemie nauk humanistycznych, jej powiązaniach z innymi naukami oraz o jej przedmiotowej i metodologicznej specyfice
K_W10 rozumieć ścisłe powiązanie teatru z innymi rodzajami sztuk (literatura, sztuki plastyczne, muzyka, taniec, film) i ma podstawową, niezbędną wiedzę na ich temat
K_W03 mieć uporządkowaną wiedzę na temat podstawowych metodologii stosowanych w naukach humanistycznych oraz ich odniesienia do wiedzy o teatrze
K_U07 potrafić uczestniczyć w dyskusji, umieć zaprezentować i uargumentować własne stanowisko, przedstawić wątpliwości i sugestie, prowadzić merytoryczną polemikę
K_U03 posiadać podstawowe umiejętności badawcze - potrafić sformułować problem, przeanalizować go za pomocą odpowiednio dobranych metod i narzędzi oraz opracować i zaprezentować wnioski
K_U02 umieć wyszukiwać, gromadzić i selekcjonować informacje i materiały źródłowe (w języku polskim i obcym), przydatne dla określonych celów
K_K06 uczestniczyć w bieżącym życiu teatralnym i kulturalnym
K_K03 rozumieć społeczne znaczenie teatru i szeroko pojmowanej kultury oraz potrzebę działań animatorskich
K_K01 mieć świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności, rozumieć potrzebę dalszej edukacji i ustawicznego samokształcenia
Literatura
Fragmenty tekstów:
Philippe Ariès, Człowiek i śmierć
Monika Bakke, Ciało otwarte. Filozoficzne reinterpretacje kulturowych wizji cielesności
Roland Barthes, Fragmenty dyskursu miłosnego
Jolanta Brach-Czaina, Szczeliny istnienia
Piero Camporesi, Laboratoria zmysłów
Ewa Domańska, Nekros. Wprowadzenie do ontologii martwego ciała
Michèle Fellous, Przeszczep: paradoks tożsamości i radykalnej obcości
Michel Foucault, Historia seksualności (rozdz. III Scientia sexualis)
Lynda Nead, Akt kobiecy. Sztuka, obscena i seksualność
Platon, Uczta
Pascal Quignard, Seks i trwoga
Louis-Vincent Thomas, Trup. Od biologii do antropologii
Fragmenty dzieł filmowych:
Marina Abramović, Balcan Baroque
Peter Greenaway, Zet i dwa zera, Kucharz, złodziej, jego żona i jej kochanek
Lars von Trier, Dom, który zbudował Jack