Artystyczne teorie teatru - doktryny teatralne 3 WOT/L/ArtTeorT3
Zakres poszczególnych tematów:
1. Podstawowe zagadnienia i aporie związane ze zjawiskiem teatru.
2. Teatr a religia.
3. Rozwój myśli teatralnej w powiązaniu z zżyciem teatralnym epok średniowiecza i renesansu.
4. Zjawisko klasycyzmu w jego wydaniu XVII i XVIII-wiecznym.
5. Myśl teatralna oświecenia.
6. Myśl teatralna romantyzmu.
7. Doktryna realizmu w teatrze.
8. Myśl teatralna Wielkiej Reformy.
9. Spór o „rytualne korzenie teatru”
10. Idee teatru ludowego.
11. Doktryny teatralne europejskiej awangardy i neoawangardy.
12. Kryzys podstawowych kategorii teoretycznych pod koniec XX wieku.
13. Performatyka.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
EM1 - mieć podstawową wiedzę o najważniejszych teoriach teatru i doktrynach teatralnych w ich rozwoju historycznym K_W06
EM2 - mieć podstawową wiedzę o historii i rozwoju badań teatrologicznych, znać nowe kierunki, tendencje i osiągnięcia badawcze w zakresie wiedzy o teatrze K_W12
EM3 - znać i rozumieć relacje między teoretycznymi i praktycznymi aspektami sztuki teatru K_W15
Umiejętności
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 4 - posiadać podstawowe umiejętności badawcze – potrafiĆ sformułować problem, przeanalizować go za pomocą odpowiednio dobranych metod i narzędzi oraz opracować i zaprezentować wnioski K_U03
EM 5 - potrafić w praktyce posługiwać się podstawowymi pojęciami, teoriami i metodami z zakresu wiedzy o teatrze K_U04
EM 6 - potrafić uczestniczyć w dyskusji, umieć zaprezentować i uargumentować własne stanowisko, przedstawić wątpliwości i sugestie, prowadzić merytoryczną polemikę K_U07
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 7 - mieć świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności, rozumieć potrzebę dalszej edukacji i ustawicznego samokształcenia K_K01
EM 8 rozumieć społeczne znaczenie teatru i szeroko pojmowanej kultury oraz potrzebę działań animatorskich K_K03
Kryteria oceniania
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.
W połowie kursu następuje kolokwium. Jego przejście jest warunkiem dopuszczenia do dalszej części kursu, a ocena stanowi ½ oceny końcowej.