Antropologia kultury 2 WOT/L/AntrKult2-L
Zajęcia stanowią wprowadzenie do kluczowych zagadnień, metod i języków badawczych obecnych w refleksji z zakresu antropologii kultury od czasu wykrystalizowania się tej dyscypliny. Podstawowym sposobem pracy jest lektura obszernych fragmentów tekstów antropologicznych i ich pogłębiona analiza krytyczna i porównawcza.
Zakres poszczególnych tematów:
1. Antropologia kultury: jej zakres, przedmiot i historia.
2. Pojęcie kultury.
3. Relatywizm i uniwersalizm kulturowy.
4. Pojęcie czasu w kulturze.
5. Pojęcie przestrzeni w kulturze.
6. Małżeństwo – rodzina – pokrewieństwo.
7. Kultura tradycyjna.
8. Rytualizacja.
9. Zabawa.
10. Pojęcie osoby.
11. Tożsamość płciowa.
12. Ceremoniały.
13. Zawody.
14. Ofiara.
15. Czystość, zmaza i wstręt.
16. Pojęcia choroby i zdrowia w kulturze.
17. Oczyszczenia.
18. Karnawały.
19. Gest, taniec.
20. Stygmatyzacja ciała.
21. Mumia.
22. Lalka.
23. Idol i fetysz.
24. Kultura masowa.
25. Lustro i odbicie.
26. Wirtualność.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 1 wskazać i scharakteryzować istotne nurty antropologii kultury oraz wymienić ich przedstawicieli K_W02
EM 2 definiować i kontekstualizować kluczowe pojęcia antropologiczne (np. partycypacja mistyczna, obrzęd przejścia, skuteczność symboliczna, liminalność, abiekt, płeć kulturowa) K_W03
EM 3 rozpoznawać opisywane przez antropologów zjawiska i mechanizmy w nowych kontekstach kulturowych K_W01
Umiejętności
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 4 samodzielnie interpretować złożone fenomeny kulturowe z wykorzystaniem pojęć i metod antropologicznych K_U03
EM 5 krytycznie zestawiać ze sobą różnorodne ujęcia teoretyczne tych samych zjawisk kulturowych K_U01
EM 6 analizować teksty z zakresu szeroko pojętej humanistyki o znacznym stopniu złożoności K_U05
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 7 konstruować spójną argumentację dla własnych tez w toku krytycznej debaty K_K02
EM 8 oceniać metodologiczną spójność i dostrzegać ideologiczne uwikłanie argumentacji dyskutantów oraz własnej K_K01
EM 9 identyfikować antropologiczne konteksty konfliktów i dylematów obecnych we współczesnym życiu społecznym i kulturowym K_K03
Kryteria oceniania
EM 1 systematyczna lektura tekstów – 25 %
merytoryczne zaangażowanie w dyskusję w czasie zajęć – 25 %
projekt końcowy – 25 %
egzamin ustny – 25%
EM 2 systematyczna lektura tekstów – 33 %
merytoryczne zaangażowanie w dyskusję w czasie zajęć – 33 %
egzamin ustny – 33 %
EM 3 merytoryczne zaangażowanie w dyskusję w czasie zajęć – 80 %
egzamin ustny – 15 %
EM 4 merytoryczne zaangażowanie w dyskusję w czasie zajęć – 80 %
egzamin ustny – 15 %
EM 5 systematyczna lektura tekstów – 40 %
merytoryczne zaangażowanie w dyskusję w czasie zajęć – 60%
EM 6 systematyczna lektura tekstów – 40 %
merytoryczne zaangażowanie w dyskusję w czasie zajęć – 60%
EM 7 systematyczna lektura tekstów – 30 %
merytoryczne zaangażowanie w dyskusję w czasie zajęć – 70 %
EM 8 systematyczna lektura tekstów – 10 %
merytoryczne zaangażowanie w dyskusję w czasie zajęć – 60 %
projekt końcowy – 15 %
egzamin ustny – 15 %
EM 9 systematyczna lektura tekstów – 30 %
merytoryczne zaangażowanie w dyskusję w czasie zajęć – 70 %
Dopuszczalne są 4 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach (2 w I i 2 w II semestrze).
Wymagana regularna lektura tekstów i merytoryczny wkład w dyskusję.
Zajęcia kończą się projektem zaliczeniowym (mapą myśli, plakatem, konspektem lub inną wybraną przez studenta formą uporządkowania materiału) oraz egzaminem ustnym.
Literatura
1. Podstawowa:
Wykorzystywane podręczniki:
Antropologia kultury, red. Andrzej Mencwel, Wyd. UW, Warszawa 2005
Antropologia widowisk, red. Leszek Kolankiewicz, Wyd. UW, Warszawa 2010
Antropologia ciała, red. Małgorzata Szpakowska, Wyd. UW, Warszawa 2008
Antropologia kultury wizualnej, oprac. Iwona Kurz i in., Wyd. UW, Warszawa 2012
2. Uzupełniająca:
podana w ww. podręcznikach