Antropologia kultury 1 WOT/L/AntrKult-Z
Zajęcia stanowią wprowadzenie do kluczowych zagadnień, metod i języków badawczych obecnych w refleksji z zakresu antropologii kultury od czasu wykrystalizowania się tej dyscypliny. Podstawowym sposobem pracy jest lektura obszernych fragmentów tekstów antropologicznych i ich pogłębiona analiza krytyczna i porównawcza.
Zakres poszczególnych tematów:
1. Antropologia kultury: jej zakres, przedmiot i historia.
2. Pojęcie kultury.
3. Relatywizm i uniwersalizm kulturowy.
4. Pojęcie czasu w kulturze.
5. Pojęcie przestrzeni w kulturze.
6. Małżeństwo – rodzina – pokrewieństwo.
7. Kultura tradycyjna.
8. Rytualizacja.
9. Zabawa.
10. Pojęcie osoby.
11. Tożsamość płciowa.
12. Ceremoniały.
13. Zawody.
14. Ofiara.
15. Czystość, zmaza i wstręt.
16. Pojęcia choroby i zdrowia w kulturze.
17. Oczyszczenia.
18. Karnawały.
19. Gest, taniec.
20. Stygmatyzacja ciała.
21. Mumia.
22. Lalka.
23. Idol i fetysz.
24. Kultura masowa.
25. Lustro i odbicie.
26. Wirtualność.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 1 znać podstawową terminologię nauk humanistycznych ze szczególnym uwzględnieniem specyficznej terminologii wiedzy o teatrze K_W02
EM 2 mieć uporządkowaną wiedzę na temat podstawowych metodologii stosowanych w naukach humanistycznych oraz ich odniesienia do wiedzy o teatrze K_W03
EM 3 mieć podstawową wiedzę o usytuowaniu wiedzy o teatrze w systemie nauk humanistycznych, jej powiązaniach z innymi naukami oraz o jej przedmiotowej i metodologicznej specyfice K_W01
Umiejętności
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 4 posiadać podstawowe umiejętności badawcze - potrafi sformułować problem, przeanalizować go za pomocą odpowiednio dobranych metod i narzędzi oraz opracować i zaprezentować wnioski K_U03
EM 5 potrafić samodzielnie poszerzać i zdobywać wiedzę oraz rozwijać zawodowe umiejętności, korzystając z różnorodnych źródeł, w języku polskim i obcym K_U01
EM 6 umieć wyszukiwać, gromadzić i selekcjonować informacje i materiały źródłowe (w języku polskim i obcym), przydatne dla określonych celów K_U02
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 7 wykorzystywać możliwości wyboru dróg dalszego kształcenia, osobistego rozwoju i kariery zawodowej K_K02 (WOT)
EM 8 mieć świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszej edukacji i ustawicznego samokształcenia K_K01
EM 9 rozumieć społeczne znaczenie teatru i szeroko pojmowanej kultury oraz potrzebę działań animatorskich K_K03 (WOT)
Kryteria oceniania
EM 1 systematyczna lektura tekstów – 25 %
merytoryczne zaangażowanie w dyskusję w czasie zajęć – 25 %
projekt końcowy – 25 %
egzamin ustny – 25%
EM 2 systematyczna lektura tekstów – 33 %
merytoryczne zaangażowanie w dyskusję w czasie zajęć – 33 %
egzamin ustny – 33 %
EM 3 merytoryczne zaangażowanie w dyskusję w czasie zajęć – 80 %
egzamin ustny – 15 %
EM 4 merytoryczne zaangażowanie w dyskusję w czasie zajęć – 80 %
egzamin ustny – 15 %
EM 5 systematyczna lektura tekstów – 40 %
merytoryczne zaangażowanie w dyskusję w czasie zajęć – 60%
EM 6 systematyczna lektura tekstów – 40 %
merytoryczne zaangażowanie w dyskusję w czasie zajęć – 60%
EM 7 systematyczna lektura tekstów – 30 %
merytoryczne zaangażowanie w dyskusję w czasie zajęć – 70 %
EM 8 systematyczna lektura tekstów – 10 %
merytoryczne zaangażowanie w dyskusję w czasie zajęć – 60 %
projekt końcowy – 15 %
egzamin ustny – 15 %
EM 9 systematyczna lektura tekstów – 30 %
merytoryczne zaangażowanie w dyskusję w czasie zajęć – 70 %
Dopuszczalne są 4 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach (2 w I i 2 w II semestrze).
Wymagana regularna lektura tekstów i merytoryczny wkład w dyskusję.
Zajęcia kończą się krótkim projektem zaliczeniowym oraz egzaminem ustnym, obejmującym omawiany materiał.
Literatura
1. Podstawowa:
Wykorzystywane podręczniki:
Antropologia kultury, red. Andrzej Mencwel, Wyd. UW, Warszawa 2005
Antropologia widowisk, red. Leszek Kolankiewicz, Wyd. UW, Warszawa 2010
Antropologia ciała, red. Małgorzata Szpakowska, Wyd. UW, Warszawa 2008
Antropologia kultury wizualnej, oprac. Iwona Kurz i in., Wyd. UW, Warszawa 2012
2. Uzupełniająca:
podana w ww. podręcznikach