Formy muzyczne z literaturą WA/AW/FMuzLit-L
semestr V:
1. Zagadnienia systematyki i podziału klasycznych form muzycznych (formy sonatowa, repryzowa, formy polifoniczne oraz kształtowane ewolucyjnie) oraz gatunków ( np. pochodne tanecznych)
2. Formy sceniczne, multimedialne – opera i pochodne (operetka, opera buffa, singspiel, opera balladowa, farsa, misterium, mirakle, burleska, extravaganza, musical)
3. Zagadnienia związane z pieśniami pracy, pieśniami spirituals, bluesem, muzyką gospel, ragtimem. Łączenie muzyki klasycznej z jazzową i rozrywkową. Istotą jest wychwycenie pojawiających się w jazzie wpływów muzyki europejskiej, latynoamerykańskiej; próba wskazania, ile pozostało w jazzie z szeroko rozumianej tradycji afrykańskiej.
4. Charakterystyka form składowych teatru muzycznego. Formy muzyczne a struktura tekstu. Formy pieśniowe (w tym aria). Funkcje i rodzaje recytatywu. Formy śpiewu zbiorowego: ensemble i chóry, ich podobieństwa i różnice. Formy taneczne. Słowo mówione w teatrze muzycznym. Funkcje muzyki instrumentalnej. (Ujęcie analityczne)
Semestr VI:
1. W polu zainteresowania znajdą się pierwsze zanotowane, zarejestrowane utwory, pierwsi wykonawcy, pierwsze instrumenty, najwcześniejsze ośrodki muzyki jazzowej, a także fundamentalnymi dla jazzu kwestiami improwizacji, kompozycji, jazzowej formy. Wszystko to – na podstawie szerokiego kontekstu społeczno-kulturowego, który umożliwił powstanie jedynej w swoim rodzaju muzyki jazzowej.
2. Style, formy i gatunki w muzyce jazzowej- swing, bebop, hard bop, third stream, free jazz, fusion,jazz nowoczesny, elektronika w jazzie
3. Style i gatunki muzyki rockowej, punkowej z różnymi odmianami, muzyki soulowej, funky, disco itp.,
4. Historia i znaczenie subkultur młodzieżowych.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21-L: | W cyklu 2021/22-L: | W cyklu 2019/20-L: | W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
W01/K_W02
posiada wiedzę, która umożliwia mu działanie sceniczne i wokalne ze świadomością kontekstu historycznego i kulturowego tworzywa literackiego i muzycznego, z wykorzystaniem związków z innymi dziedzinami współczesnego życia oraz samodzielnie rozwija tę wiedzę w sposób odpowiadający studiowanemu kierunkowi studiów i specjalności
W02/K_W04
zna elementy dzieła muzycznego oraz rozumie ich wzajemne relacje, orientuje się w budowie formalnej utworów w stopniu niezbędnym w pracy aktora dramatycznego i aktora teatru muzycznego
W03 /K_W05
zna i rozumie podstawowe linie rozwojowe sztuk teatralnych, ze szczególnym uwzględnieniem teatru muzycznego i teatru formy oraz filmowych w różnych okresach historycznych oraz zna fachową literaturę w tej dziedzinie
U03/K_U05
posługuje się środkami wyrazu artystycznego – aktorskimi, wokalnymi i ruchowymi - w połączeniu z opanowaniem technik im służących w zakresie mowy, głosu i ekspresji ciała w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych
U04/K_U06
posiada umiejętności w zakresie interpretacji utworów reprezentujących różne style muzyczne na poziomie odpowiednim do wykorzystania w pracy aktora teatru muzycznego
U05/K_U12
elastycznie przystosowuje się do warunków towarzyszących różnorodnym występom publicznym; umiejętnie nawiązuje kontakt z publicznością wykorzystując go skutecznie i odpowiedzialnie
K06/K_K05
wykazuje się pewnością siebie w relacjach interpersonalnych ; rozwija potencjał inteligencji emocjonalnej tworząc empatyczne więzi zawodowe i społeczne; w zależności od potrzeb przewodniczy działaniom zespołowym lub staje się częścią zespołu; wykazuje się dyscypliną w planowaniu i organizowaniu prac zespołowych; wykorzystuje doświadczenia zdobyte podczas procesu kształcenia w jasnym formułowaniu sądów i oczekiwań wobec partnerów;
Kryteria oceniania
Udział w dyskusji i aktywność na zajęciach (20%)-K_W04; K_W05; K_U5
Prezentacja śródsemestralna na wybrany przez studenta temat (40 %)-K_W02, K_K02, K_K06 K_U06
Odpowiedź ustna-semestr V /lub praca pisemna z komentarzem własnym -semestr VI z zakresu tematów omawianych na zajęciach (40%)K_W02, K_K05, K_U12
Dozwolone są 3 nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze. Warunkiem otrzymania oceny końcowej jest wykonanie wszystkich zadań zleconych przez prowadzącą w każdym z semestrów. Semestr 5 – zaliczenie (Z), semestr 6 – zaliczenie z oceną (Z+O)
Literatura
Literatura przedmiotu (podstawowa):
Andrzej Schmidt, Historia jazzu, Lublin 2009.
Radosław Rabiański, Historia muzyki rozrywkowej, 2015.
Marek Bielacki, Motywy biblijne we współczesnym dramacie muzycznym, ŁSM 3, 197-206,1994.
Adrian Uljasz, Musical jako nowoczensa forma popularyzacji literatury. Adaptacje musicalowe utworów literackich w polskich teatrach, TSB nr1(22) 2019.
Barbara Pitak-Piaskowska, Imigracyjna tożsamosć Ameryki w zwierciadle musicalu, SEJ tom 7/2018
Literatura uzupełniająca:
Krystian Brodacki, Historia jazzu w Polsce, Kraków 2010
Andrzej Dorobek, Rock. Problemy, sylwetki, konteksty (szkice z estetyki i socjologii rocka), Bydgoszcz 2001
Aldona Jawłowska, Drogi kontrkultury, PIW, Warszawa, 1975
Między duszą a ciałem, pod red. W. J. Burszty i M. Rychlewskiego, Warszawa 2003
Michał Gołębiowski, Musical amerykański na tle kultury popularnej USA, Warszawa 1989
Antoni Marianowicz, Przetańczyc całą noc… Z dziejów musicalu, Warszawa 1979
Marek Bielacki, Musical: geneza i rozwój formy dramatyczno-muzycznej. WUŁ, Łódź 1994.