Warsztat głosu aktora WA/AD/WGA-L
Poszerzenie wiedzy na temat działania i rozmieszczenia rezonatorów. Rozwijanie umiejętności korzystania z rezonatorów w zależności od potrzeb.
Eliminowanie ewentualnych błędów emisyjnych.
w drugim semestrze poszukiwanie indywidualnej jakości, brzmienia i krystalizowanie indywidualnej przestrzeni artystycznej w dziedzinie wokalnej.
Rozwjanie umiejętności korzystania z wyobraźni w kształtowaniu bohatera scenicznego, budowania przebiegu utworu i włączania w przebieg wykonawczych odpowiednich środków z zakresu ekspresji artystycznej.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22-L: | W cyklu 2019/20-L: | W cyklu 2020/21-L: |
Efekty kształcenia
Posiada wiedzę na temat narządów wchodzących w skład aparatu głosowego, ze szczególnym uwzględnieniem rezonatorów. K_W02, K_W09
Zna i rozróżnia techniki wokalne oraz gatunki muzyczne. K_W03 K_W04,
Świadomie posługuje się oddechem. Potrafi regulować ciśnienie w różnych rejestrach. K_U07 K_U08
Posługuje się rejestrami, rezonansem oraz zróżnicowaną dynamiką. K_U06 K_U03,
Potrafi poprzez użycie rezonatorów modyfikować barwę głosu, lub włączać elementy ekspresji emocjonalnej. K_U07, K_U09 K_U13
Rozumie potrzebę nieustannego doskonalenia się i pracy nad rozwojem swoich możliwości. K_K02
Kryteria oceniania
metody kształcenia:
Semestr 5
Praca na repertuarze muzycznym różnych gatunków, dobranym pod kontem indywidualnych potrzeb poszerzania umiejętności.
Indywidualne i grupowe ćwiczenia i wprawki wokalne w różnych technikach.
Wspólna analiza różnych wykonań na wysokim poziomie wirtuozerii wokalnej.
Wykłady, dotyczące bieżącej problematyki.
Improwizacja w różnych stylach muzycznych.
Poszukiwania „własnego stylu” poprzez analizę własnych nagrań, zmiany interpretacji jednego utworu, doskonalenie indywidualnych walorów głosowych.
Zadania łączące elementy ekspresji i wokalistyki.
Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach i aktywne realizowanie zadań.(dozwolone są dwie nieusprawiedliwione nieobecności studenta na zajęciach).
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na zajęciach z Emisji głosu w formie pokazu, oraz podczas innych publicznych prezentacji egzaminacyjnych angażujących studenta do działań wokalnych.
Literatura
K.Linklater - „Uwolnij swój głos”
H. Sobierajska - „Uczymy się śpiewać”
B.Tarasiewicz -„ Mówię i śpiewam świadomie”
K. De Vore Starr Cookman - „The Voice Book”
Cz. Wojtyński - „Emisja głosu”
E.Sarath - „Music theory throu improvisation”
F.Sinatra - „Tips on popular singing”
W.Bergy - „Elementy techniki wokalnej”