Warsztat głosu aktora WA/AD/WGA
Poszerzenie wiedzy na temat działania i rozmieszczenia rezonatorów. Rozwijanie umiejętności korzystania z rezonatorów w zależności od potrzeb.
Eliminowanie ewentualnych błędów emisyjnych.
w drugim semestrze poszukiwanie indywidualnej jakości, brzmienia i krystalizowanie indywidualnej przestrzeni artystycznej w dziedzinie wokalnej.
Rozwjanie umiejętności korzystania z wyobraźni w kształtowaniu bohatera scenicznego, budowania przebiegu utworu i włączania w przebieg wykonawczych odpowiednich środków z zakresu ekspresji artystycznej.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- Posiada wiedzę na temat narządów wchodzących w skład aparatu
głosowego, ze szczególnym uwzględnieniem rezonatorów. K_W02,
K_W09
- Zna i rozróżnia techniki wokalne oraz gatunki muzyczne. K_W03 K_W04,
- Świadomie posługuje się oddechem. Potrafi regulować ciśnienie w różnych
rejestrach. K_U07 K_U08
- Posługuje się rejestrami, rezonansem oraz zróżnicowaną dynamiką.
K_U06 K_U03,
- Potrafi poprzez użycie rezonatorów modyfikować barwę głosu, lub włączać
elementy ekspresji emocjonalnej. K_U07, K_U09 K_U13
- Rozumie potrzebę nieustannego doskonalenia się i pracy nad rozwojem
swoich możliwości. K_K02
Kryteria oceniania
- Metody kształcenia:
Semestr 5
Praca na repertuarze muzycznym różnych gatunków, dobranym pod
kontem indywidualnych potrzeb poszerzania umiejętności.
- Indywidualne i grupowe ćwiczenia i wprawki wokalne w różnych technikach.
- Wspólna analiza różnych wykonań na wysokim poziomie wirtuozerii
wokalnej.
- Wykłady, dotyczące bieżącej problematyki.
- Improwizacja w różnych stylach muzycznych.
- Poszukiwania „własnego stylu” poprzez analizę własnych nagrań, zmiany
interpretacji jednego utworu, doskonalenie indywidualnych walorów
głosowych.
- Zadania łączące elementy ekspresji i wokalistyki.
- Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach i aktywne realizowanie
zadań (dozwolone są dwie nieusprawiedliwione nieobecności studenta
na zajęciach).
- Zaliczenie przedmiotu odbywa się na zajęciach w formie pokazu, oraz
podczas innych publicznych prezentacji egzaminacyjnych angażujących
studenta do działań głosowych.
Literatura
K.Linklater - „Uwolnij swój głos”
H. Sobierajska - „Uczymy się śpiewać”
B.Tarasiewicz -„ Mówię i śpiewam świadomie”
K. De Vore Starr Cookman - „The Voice Book”
Cz. Wojtyński - „Emisja głosu”
E.Sarath - „Music theory throu improvisation”
F.Sinatra - „Tips on popular singing”
W.Bergy - „Elementy techniki wokalnej”