Zespoły wokalne WA/A/ZWok-Z
W semestrze 3 osoby studiujące zapoznawane są z literaturą przedmiotu w formie nagrań i materiałów nutowych. Podczas zajęć wykonuje się szereg ćwiczeń mających na celu wypracowanie koordynacji grupy w zakresie intonacji, pulsu, brzmienia, świadomości wykonawczej struktury harmonicznej. Omawiane są cechy muzyczne oraz te związane z wykonawstwem wokalnym, charakteryzujące poszczególne style śpiewu wielogłosowego – od unisono, przez formy polifoniczne, homofoniczne do struktur współczesnych wywodzących się z jazzu i muzyki rozrywkowej będących aranżacjami na zespół wokalny a cappella standardów muzyki rozrywkowej i jazzowej. Poruszane są zagadnienia związane z prowadzeniem głosów, agogiką charakterystyczną dla poszczególnych stylów, harmonią w rozwoju - od diatoniki do stosowania dysonansowych złożonych akordów wykorzystujących alteracje i używających struktur harmonicznych ze składnikami powyżej septymy w układzie 4, 5 i 6 – głosowym oraz poruszające zagadnienia związane z różnorodnością pulsu muzycznego charakterystycznego dla muzyki z różnych stron świata a także instrumentalnym traktowaniem głosu oraz budowaniem pełnej struktury aranżacyjnej utworu. Osoby studiujące przygotowują zadane proste utwory jako przykłady bazowe reprezentujące omawiane zagadnienia (materiały nutowe). Uczą się także na bazie koncepcji circle songs konstrukcji własnych wielogłosowych struktur, zarówno jako wykonawcy, jak i prowadzący grupę – realizując oryginalną koncepcję formalno – aranżacyjną, co ma na celu pobudzenie kreatywności i umiejętności kształtowania detalu brzmieniowego oraz wypracowywanie wykonawczej dyscypliny rytmicznej, intonacyjnej i dynamicznej.
4 semestr w całości poświęcony jest budowaniu materiału do pokazu końcowego. Osoby studiujące wraz z nauczycielem decydują o formie, materiale muzycznym i pracują nad dwoma zagadnieniami: 1. Stworzeniem interpretacji utworów istniejących, pochodzących z repertuaru światowego zespołów wokalnych (w tym literatury polskojęzycznej) 2. Opracowaniem własnym indywidualnie i/lub zbiorowo koncepcji i aranżacji wybranych utworów.
typ zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W01 Zna i porządkuje w czasie historycznym na podstawie stylistyki i środków muzycznych oraz wykonawczych podstawowy repertuar ze światowej literatury zespołów wokalnych (K_W02, K_W05, K_W08)
W02 Ma podstawową wiedzę z zakresu technicznych oraz artystycznych środków wokalnych i muzycznych umożliwiającą wykonywanie w układzie wielogłosowym utworów przynależnych do różnych gatunków muzycznych, także przy użyciu różnego rodzaju mikrofonów (K_W04, K_W10)
W03 Ma wiedzę umożliwiającą budowanie własnych pomysłów na wielogłosowe struktury jako członek zespołu wokalnego i jego prowadzący (K_W09)
U01 Potrafi zaśpiewać utwór przeznaczony na zespół wokalny zgodnie z zapisem nutowym, jak i dokonać zmian w stosunku do zapisu nutowego, które służą podkreśleniu oryginalnej wymowy, zmieniając stylistykę, nadając mu inny charakter muzyczny - zarówno jako wokalista, jak i prowadzący zespół wokalny
(K_U01, K_U05 K_U06, K_U07)
U02 Dokonuje prób budowania własnych pomysłów na wielogłosowe struktury wokalne, także jako prowadzący zespół wokalny (K_U03)
U03 Podejmuje próby improwizacji wokalnej na bazie określonego i znanego materiału muzycznego, podejmuje próby improwizowania w zakresie formy i aranżacji utworu jako prowadzący zespół wokalny. (K_U04)
K01 Działa na rzecz wybudowania spójnej i jednolitej muzycznie wielogłosowej struktury wokalnej opanowując własną niepewność i stres wykonawczy jako wokalista i prowadzący zespół wokalny (K_K05)
K02 Wypracowuje z innymi osobami współtworzącymi zespół wokalny metodą prób i błędów oraz poddając się permanentnie wzajemnej kontroli, ostateczny kształt wspólnie tworzonego utworu w zakresie koncepcji i interpretacji oraz środków muzycznych i technicznych zgodnych z tą koncepcją (K_K06, K_K11)
Kryteria oceniania
Zaliczenie pierwszego semestru - na podstawie pracy w semestrze, wykonania w zespole wokalnym utworów muzycznych w roli wokalisty oraz prowadzącego zespół (stylistyka circle song).
Zaliczenie drugiego semestru i ocena końcowa - na podstawie pracy semestralnej (50%) oraz udziału w egzaminie końcowym (50%). Wkład indywidualny – koncepcja, aranżacja, poprowadzenie zespołu podczas egzaminu końcowego spełniające standardy stylistyczne promowane będą oceną 5+ za egzamin.
Prezentacja autorskiego circle song na koniec 3 semestru W03, U02
Pokaz zaliczeniowy na koniec 4 semestru W02, U01, U03, K01, K02
Dyskusja dydaktyczna W01
Literatura
Literatura uzupełniająca - nagrania artystów tworzących w omawianych nurtach muzycznych polecane także jako lektura własna osobom studiującym dająca podstawy do analizy cech stylów charakterystycznych dla zespołów wokalnych umożliwiających efektywne odnalezienie się w poszczególnych stylistykach, m.in.:
Singers Unlimited, Take 6, Manhattan Transfer, Pentatonix, Andrew’s Sisters, the King’s Singers, Gregorian Chant, the Voca People, the Chordettes, the Mills Brothers, the Real Group, Boswell Sisters, Bobby Mc Ferrin (“Circlesongs”, “Vocabularies”, VOICESTRA), Swingle Singers, Double Six of Paris, the Hi-Los.
“Cantat Superstars – przeboje gwiazd” w aranżacji Jacka Sykulskiego i Marcina Wawruka.