Zespoły wokalne WA/A/ZWok-L
Przez cały cykl trwania przedmiotu (od 3 do 6 semestru studiów) podczas zajęć wykonuje się szereg ćwiczeń mających na celu wypracowanie koordynacji w grupie w zakresie: intonacji, pulsu, brzmienia, świadomości wykonawczej struktury harmonicznej i świadomej kontroli nad muzyczną strukturą utworu oraz jej wpływem na ostateczny kształt artystyczny. Omawiane są cechy muzyczne oraz te związane z wykonawstwem wokalnym, charakteryzujące poszczególne style śpiewu wielogłosowego – od unisono, przez formy polifoniczne, homofoniczne do struktur współczesnych wywodzących się z muzyki rozrywkowej i jazzu. Analizowane są zagadnienia związane z: prowadzeniem głosów, agogiką charakterystyczną dla poszczególnych stylów, harmonią w rozwoju - od diatoniki do stosowania dysonansowych złożonych akordów wykorzystujących alteracje i używających struktur harmonicznych ze składnikami powyżej septymy w układzie 4, 5 i 6 – głosowym (w zależności od liczebności grup) oraz poruszające zagadnienia związane z różnorodnością pulsu muzycznego charakterystycznego dla muzyki z różnych stron świata a także instrumentalnym traktowaniem głosu oraz budowaniem pełnej struktury aranżacyjnej utworu. Istotnym komponentem kursu realizowanym przez cały czas jego trwania jest nauka prowadzenia prób z grupą wokalną, także w zakresie pracy nad autorskimi koncepcjami artystycznymi.
W trakcie 4 semestrów kursu osoby studiujące zapoznawane są z literaturą przedmiotu (aranżacje na zespół wokalny a cappella standardów muzyki rozrywkowej i jazzowej) w formie nagrań i materiałów nutowych, pracują także wykonawczo nad takim repertuarem. Ponadto, uczą się, m.in. na bazie koncepcji circle songs, konstrukcji własnych wielogłosowych struktur - zarówno jako wykonawcy, jak i prowadzący grupę – realizując oryginalną koncepcję formalno – aranżacyjną, co ma na celu pobudzenie kreatywności i umiejętności kształtowania detalu brzmieniowego oraz wypracowanie wykonawczej dyscypliny rytmicznej, intonacyjnej i dynamicznej. Opracowują także autorskie aranżacje fragmentów istniejących utworów (w zależności od poziomu grupy i specyficznej dla niej problematyki pracy) ucząc się dysponowania cechami stylów muzycznych na użytek własnych koncepcji artystycznych. Literatura dostosowywana jest każdorazowo do poziomu zaawansowania grupy tak, by kolejne etapy kształcenia rozwijały pełną skalę narzędzi do skutecznego poruszania się w strukturach wokalnych a cappella
Dwuletni cykl kształcenia zakończony jest pokazem końcowym. Osoby współtworzące grupę wraz z nauczycielem decydują o formie i materiale muzycznym pokazu. Pokaz odbywa się w pełnym nagłośnieniu w możliwie najbardziej profesjonalnych warunkach scenicznych i akustycznych.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W01 - zna i porządkuje w czasie historycznym na podstawie stylistyki i środków muzycznych oraz wykonawczych podstawowy repertuar ze światowej literatury zespołów wokalnych (K_W02, K_W05, K_W08)
W02 - ma wiedzę z zakresu technicznych oraz artystycznych środków wokalnych i muzycznych umożliwiającą wykonywanie w układzie wielogłosowym utworów przynależnych do różnych gatunków muzycznych, także przy użyciu różnego rodzaju mikrofonów (K_W04, K_W10)
W03 - ma wiedzę umożliwiającą budowanie własnych pomysłów na wielogłosowe struktury jako członek zespołu wokalnego i jego prowadzący (K_W09)
U01 - potrafi zaśpiewać utwór przeznaczony na zespół wokalny zgodnie z zapisem nutowym, jak i dokonać zmian w stosunku do zapisu nutowego, które służą podkreśleniu indywidualnej wymowy, zmieniając stylistykę, nadając mu inny charakter muzyczny - zarówno jako wokalista, jak i prowadzący zespół wokalny
(K_U01, K_U05 K_U06, K_U07)
U02 - dokonuje prób budowania własnych pomysłów na wielogłosowe struktury wokalne, także jako prowadzący zespół wokalny (K_U03)
U03 - podejmuje próby improwizacji wokalnej na bazie określonego i znanego materiału muzycznego, podejmuje próby improwizowania w zakresie formy i aranżacji utworu jako prowadzący zespół wokalny. (K_U04)
K01 - działa na rzecz wybudowania spójnej i jednolitej muzycznie wielogłosowej struktury wokalnej opanowując własną niepewność i stres wykonawczy jako wokalista i prowadzący zespół wokalny (K_K05)
K02 - wypracowuje z innymi osobami współtworzącymi zespół wokalny metodą prób i błędów oraz poddając się permanentnie wzajemnej kontroli, ostateczny kształt wspólnie tworzonego utworu w zakresie koncepcji i interpretacji oraz środków muzycznych i technicznych zgodnych z tą koncepcją (K_K06, K_K11)
Kryteria oceniania
Metody weryfikacji:
Dyskusja dydaktyczna - przez cały czas trwania kursu (W01)
Zaliczenie semestrów 3 - 5 - na podstawie pracy w semestrze oraz wykonania zadań uzgodnionych z nauczycielem. (W03, U02)
Zaliczenie w 6 semestrze studiów i ocena końcowa - na podstawie pracy semestralnej (50%) oraz udziału w zbiorowym pokazie zaliczeniowym (50%). Istotny wkład indywidualny – koncepcja, aranżacja, poprowadzenie zespołu podczas pokazu końcowego spełniające standardy stylistyczne promowane będą oceną 5+.(W02, U01, U03, K01, K02)
Literatura
Nagrania artystów tworzących w omawianych nurtach muzycznych polecane także jako lektura własna studentów dająca podstawy do analizy cech stylów charakterystycznych dla zespołów wokalnych umożliwiających efektywne odnalezienie się przez studentów w poszczególnych stylistykach, m.in.:
Singers Unlimited, Take 6, Manhattan transfer, Pentatonix, Andrew’s Sisters, the King’s Singers, Gregorian Chant, the Voca People, the Chordettes, the Mills Brothers, the Real Group, Boswell Sisters, New Yorkk Voices, Accent, Bobby Mc Ferrin (“Circlesongs”, “Vocabularies”, VOICESTRA), Swingle Singers, Double Six of Paris, the Hi-Los, M-PACT