Wykład monograficzny WA/A/WM-L
Zakres poszczególnych tematów:
1. Projekt historii literatury niemoralnej
2. Kłopoty z nieznośnym markizem – Donatien Alphonse François de Sade
3. Diabeł kulawy – okropna historia lorda Byrona i szalonego Shelleya oraz jego niezwykłej małżonki
4. Odurzeni – romantyczni poeci i narkotyki (Coleridge, De Quincey)albo co wąchał i palił Julek Słowacki
5. Ten straszny, wielki Wiktor Hugo
6. Heretycy, czyli kto leży na Wawelu? – Mickiewicz
7. Heretycy na Wawelu - Slowacki
8. Gorączka sztucznych rajów – Baudelaire
9. Stopy z wiatru - Rimbaud
10. Koszmary Edgara Allana Poe
11. Przerażający, mądry, zły Dostojewski
12. Zly Ibsen
13. Szalony Strindberg
14. Prorok z Jasnej Polany - Lew Tolstoj
15. Angielska perwersja – paradoksy Oskara Wilde’a
16. Marcel Proust w czarnym ogniu Sodomy
17. Tyle Znacy, co Witkacy
18. Giętki talent - Jaroslaw Iwaszkiewic
19. Joyce w oparach alkoholu
20. Pomnik obdarzony talentem – ukryte namiętności Tomasza Manna
21. Geniusz i szaleństwo - Virginia Woolf
22. Historia pewnego Macho - Ernest Hemingway
23. Igranie z ogniem - pisarze i faszyzm
24. Pisarze i faszyzm II
25. Papież egzystencjalizmu - Jean Paul Sartre
26. Pod wulkanem czyli w piekle – Malcolm Lowry
27. Konformista - Bertold Brecht
28. Czego nie ma w Dzienniku – Witold Gombrowicz
29. Skowyt w drodze – Beat Generation
30.. Enfant terrible fracuskiej literatury - Michel Houellebecq
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 1 Wskazywać ważne zjawiska literackie i artystyczne z różnych epok
EM 2 Rozpoznawać konteksty biograficzne i kulturowe dzieła
EM 3 Wyjaśniać stosunek dzieła do biografii autora
Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien:
EM 4 Analizować dzieła literackie we właściwym kontekście interpretacyjnym
EM 5 Wykorzystywać elementy biografii w procesie interpretacji
EM 6 Weryfikować hipotezy interpretacyjne
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien: EM 7 Współdziałać z grupą w rozwiązywaniu problemów interpretacyjnych
EM 8 Krytykować jednostronne i niepełne rozwiązania interpretacyjne
Kryteria oceniania
EM 1 Aktywność w dyskusjach – 90%
Obecność na zajęciach – 10%
EM 2 Aktywność w dyskusjach – 90%
Obecność na zajęciach – 10%
EM 3
Aktywność w dyskusjach – 90%
Obecność na zajęciach – 10%
EM 4
Aktywność w dyskusjach – 90%
Obecność na zajęciach – 10%
EM 5 Aktywność w dyskusjach – 90%
Obecność na zajęciach – 10%
EM 6 Aktywność w dyskusjach – 90%
Obecność na zajęciach – 10%
EM 7
Aktywność w dyskusjach – 90%
Obecność na zajęciach – 10%
EM 8
Aktywność w dyskusjach – 90%
Obecność na zajęciach – 10%
Literatura
1. Podstawowa:
a. De Sade, Justyna czyli nieszczęścia cnoty (fragmenty)
b. Byron, Kain, Manfred, Don Juan (fragmenty)
c. P. Shelley, Prometeusz wyzwolony (fragmenty)
d. M. Shelley, Frankenstein (fragmenty)
e. T. de Quincey, Wyznania angielskiego opiumisty(frg)
f. J. Słowacki, Lambro (fragmenty)
g. V. Hugo, Nędznicy, Pracownicy morza, Hernani(frg)
h. A. Mickiewicz, Dziady, Liryki lozańskie (fragmenty)
i. J. Słowacki, Genezis z ducha (fragmenty)
j. E.A. Poe, wybrane opowiadania
k. J.P. Sartre, wybrane dramaty we fragmentach
l. Witkacy, wybrane dramaty i powieści we fragmentach
k. E. Hemingway, wybrane opowiadania i powieści we fragmentach
l. Bertold Brecht, wybrane dramaty we fragmentach
m. Virginia Woolf, wybrane powieści i eseje we fragmentach
n. M. Houellebecq, wybrane powieści we fragmentach
k. Ch. Baudelaire, Paryski spleen, Sztuczne raje (frg)
l. A. Rimbaud, wybór wierszy
m. F. Dostojewski, Zbrodnia i kara, Biesy, Idiota, Bracia Karamazow (fragmenty)
n. O. Wilde, Portret Doriana Graya, opowiadania, dramaty (wybór)
o. M. Proust, W poszukiwaniu straconego czasu. Sodoma i Gomora(frg)
p. J. Joyce, Portret artysty w czasach młodości, Ulisses (fragmenty)
q. T. Mann, Czarodziejska góra, Doktor Faustus (fragmenty)
r. W. Gombrowicz, Dziennik, Kosmos(fragmenty)
s. A. Ginsberg, Skowyt
t. W. S. Burroughs, Nagi lunch(fragmenty)
u. J. Kerouac, W drodze(fragmenty)